انتقال مفاهیم دینی به کودکان متناسب با دوره رشدی آنان باشد

مریم فرسی، مدیر آموزشگاه سماء بیرجندمریم فرسی، مدیر آموزشگاه سماء بیرجند در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: روند برگزاری جشن تکلیف و مقدمات آن در تابستان برنامه ریزی شده و در طول سال تحصیلی با برگزاری جلسات توجیهی با معلمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اينکه تصمیمات نهایی توسط انجمن اولیا و مربیان اخذ و با همکاری نمایندگان هر کلاس جشن تکلیف برگزار شد، افزود: جشن تکلیف امسال برای ۶۵ دانش آموز پایه سوم برگزار شد.

مدیر آموزشگاه سماء بیرجند با بیان اینکه معلمان الگویی برای دانش آموزان بوده و در این سنین از معلم و محیط آموزشی نقش می‌پذیرند، تصریح کرد: رفتار معلمان الگویی مهم برای دانش آموزان بوده و به صورت غیرمستقیم بر رفتار آنان تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال‌های شیوع کرونا جشن‌های تکلیف برگزار نشده و این امر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ضربات روحی به دانش‌آموزان وارد کرد، افزود: امسال پس از سال‌های شیوع کرونا به عنوان اولین سال جشن تکلیف را برگزار کردیم و دانش آموزان و والدین دوست داشتند جشن پربار باشد.

فرسی با بیان اینکه جشن تکلیف یک مراسم بسیار موثر و ماندگار در روابط دانش‌آموزان است، تصریح کرد: این جشن کار گروهی را تقویت می‌کند و این کار گروهی به دلیل همراهی با بعد معنوی، بار اخلاقی زیادی دارد و به همین دليل در ذهن دانش‌آموزان ماندگار می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه کیفیت آموزش و مفاهیم آموزشی بسیار تغییر کرده و سلیقه دانش آموزان امروزی باتوجه به تاثیرپذیری زیاد از محیط متفاوت شده است، تصریح کرد: به نوعی مجبور هستیم برنامه‌ها و فعالیت‌ها را متناسب با روحیات کودکان تغییر دهیم و این امر نیاز به خلاقیت دارد.

مدیر آموزشگاه سماء بیرجند با بیان اینکه  برنامه‌ها به گونه‌ای باید با جو خانواده و جامعه و محیط آموزشی هماهنگ باشد و به نحوی عمل کند که کودکان پذیرای دین باشند، تصریح کرد: مسائل دینی و مذهبی و پرورش آموزه‌ها در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مفاهیم ملموس بوده و متناسب با دوره رشدی آنان باشد.

فرسی با بیان اینکه دانش آموزان دوره دبستان در مرحله عملیات عینی در مراحل رشدی بوده و قادر به درک انتزاعیات نیستند، اظهار کرد: برای آموزش مسائل فرهنگی باید اتفاق نظر بین معلمان و کادر اداری مدرسه صورت گرفته و معلمان با یکدیگر در تعامل و هماهنگی باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های اجرایی باید در یک راستا متناسب با علائق و مرحله رشدی کودکان باشد چراکه علائق و توانایی‌های همه کودکان یکسان نیست و باید به نحوی اقدام کنیم که کودکان به سمت مسائل دینی و مذهبی گرایش پیدا کرده و از تحمیل دوری کنیم.

فرسی یادآور شد: لازم است با رعایت این موارد زمینه آشنایی کودکان را با این مفاهیم فراهم کرده و کودکان را تشویق کنیم چراکه کودکان وقتی به نتایج درست زندگی کردن، با ایمان بودن و ارتباط با خدا پی ببرند قطعا از این مفاهیم استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حسین سیمایی …