حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین درافشان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: امام جوادالائمه(ع) در دهم رجب المرجب سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و مادر بزرگوار ایشان سبیکه بود که امام رضا(ع) ایشان را خیزران نامیدند.
وی گفت: پس از شهادت امام رضا(ع) محدودیت هایی از سوی دستگاه خلافت عباسی علیه شیعیان ایجاد شد و دوران امامت امام جواد(ع) همزمان با خلافت یکی از مکارترین، عالمترین و با سیاست ترین خلیفه عباسی به نام مأمون بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه مأمون برای تثبیت موقعیت خود با دوستداران و محبین اهل بیت(ع) سخت میگرفت، افزود: ام الفضل دختر مأمون که همسر امام جواد(ع) بود، در دوران خلافت معتصم اخبار مهم خانه حضرت را جاسوسی می کرد و به اطلاع خلیفه میرساند، منافقترین خلیفه عباسی برای رسیدن به پیروزی نهایی بر اندیشه شیعه و تشکیل مناظراتی برای شکست امام اقداماتی کرد تا موجب سقوط مذهب تشیع شود.
راهبرد امام جواد(ع) برای خنثی کردن توطئهها ترویج معارف ناب اسلامی بود
وی با تاکید بر اینکه راهبرد امام جواد(ع) برای خنثی کردن توطئه خلفای عباسی ترویج معارف ناب اسلامی بود، تصریح کرد: مسلمانان با اشاعه تفکرات انحرافی در جامعه اسلامی به ویژه بعد از تاسیس بیت الحکمه توسط مأمون و ترویج آثار یونانی بیش از هر زمان دیگری در معرض تفکرات انحرافی قرار داشتند.
درافشان بیان کرد: دوره امام جواد(ع) به لحاظ فکری بسیار حساس بود زیرا با دو طیف انحرافی روبرو شدند که یکی فرقه واقفیه و فتحیه بعد از شهادت امام صادق(ع) و دیگری فرقه اسلامیه و زیدیه درون شیعه بودند که امام جواد(ع) مجبور به روشنگری آن بودند بنابرین با وکلای خود این فرقهها را به مناظره دعوت میکردند، یکی از جریانات انحرافی نیز جریان غلو بود یعنی کسانی که نسبت به ائمه(ع) غلو میکردند که امام باید در برابر آنها پاسخگو بودند.
وی گفت: حضرت جوادالائمه(ع) نخستین امامی بودند که در دوران طفولیت به امامت رسیدند، خداوند سه امام را در سن طفولیت به امامت رساندند که امام جواد(ع) نخستین بودند بنابراین شرایط سختی را طی کرد و باید در برابر دشمنان و دوستان، شبهات را پاسخ می داد.
وی ابراز کرد: در زمینه آزاداندیشی یکی از مناظرات امام با یحیی بن اکرم و دیگری مناظره با ابن ابی داوود بود که بر آنها غلبه کردند که این امر نشاندهنده آزاداندیشی ایشان به صورت مذاکرات با بعد علمی بود.
این استاد دانشگاه گفت: امروزه از آزاداندیشی سواستفاده میشود و در باطن بحث برخی از آزاد اندیشیها براندازی است و نسبت به مبانی دینی، اخلاقی، اجتماعی و دینی باید توجه کرد که به اسم آزاد اندیشی به دنبال براندازی نباشند که امام جواد(ع) نیز در این خصوص دستور دادند که باید در مناظرات از حق دفاع کرد اما در برابر براندازیها ایستاد، کسانی که با ظاهر آراسته و مطرح کردن مسائل علمی به دنبال برهم زدن تفکر شیعی بودند که حضرت با آنها مماشات نمیکرد و حتی اجازه همنشینی با آنها را نیز نمیداد.
وی افزود: برخی میخواستند از کم سن و سال بودن امام سو استفاده کنند و مسلط بر امور جامعه شوند اما حضرت متوجه شده و با آنها برخورد کردند.
وی ابراز کرد: کسانیکه مسئولیت بالایی در جامعه اسلامی دارند باید مراقب اطرافیان خود باشند تا از اسم آنها سو استفاده نکنند همانگونه که امام جواد(ع) فرمود خدا لعنت کند کسانی که به اسم ما از مردم سواستفاده میکنند و به اسم ما به دنبال پیشرفت خود هستند.
اقدامات امام جواد(ع) برای آمادهسازی عصر غیبت
وی در خصوص مهدویت افزود: امام جواد(ع) نخستین تجربه امامت خردسال شیعه است و مردم را برای ورود به عصر غیبت آماده کرد و به واسطه امامت امام جواد(ع) در خردسالی، زمانیکه ۶۰ سال بعد از ایشان به شیعیان عصر امام زمان(عج) گفته شد که معالیم دینی خود را از امامی خردسال بیاموزند، شیعیان به حیرت و سرگردانی دچار نشدند زیرا امام جواد(ع) را تجربه کرده بودند.
حجت الاسلام درافشان بیان کرد: بزرگانی چون یونس بن عبد الرحمن که از اصحاب بزرگ اجماع بودند، امامت امام جواد(ع) را نپذیرفتند به این دلیل که تصور می کردند یکی از شرایط امامت بلوغ می باشد و این امام بزرگوار به بلوغ نرسیده است که ایشان زمینه ساز امامت حضرت مهدی(عج) شدند.
وی گفت: ایشان اقداماتی برای زمینه سازی دوران غیبت امام زمان(عج) انجام دادند که یکی از آن ها تاسیس نهاد وکالت بود و از زمان امام صادق(ع) تاسیس شد اما در دوران امام جواد(ع) تجلی پیدا کرد و وظایف جدیدی از ناحیه امام به وکلا داده شد بنابرین این امام بزرگوار خدمت شایانی در زمینه سازی ولایت حضرت مهدی(عج) انجام دادند، همچنین امام جواد(ع) فرمودند که ولادت او بر مردم مخفی است که با این حدیث راه را بر مدعیان امامت میبندد.
وی اظهار داشت: حضرت مردم را در دوران غیبت به چند دسته تقسیم میکنند و میفرمایند که عدهای اهل نجات هستند و عدهای گمراه میشوند که ایشان آفتها و آسیبهای احتمالی عصر غیبت را مشاهده و به صورت نقشه راه بیان میکنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حضرت در حدیثی میگویند که اکثر قائلین به امامت امام زمان(عج) مرتد میشوند که این هشداری است که امام جواد(ع) برای ما بیان کرده است، بنابراین باید به دین داری خود در عصر غیبت توجه کنیم.
وی عنوان کرد: امام جواد(ع) در روایتی فرمود که بعد از من فرزندم علی به امامت میرسد و سخن ایشان سخن من و اطاعت از ایشان اطاعت از من است و امام بعد از ایشان حسن نام دارد که امر او امر پدرش و اطاعت از او اطاعت از پدرش است و بعد از آن سکوت کردند که راوی میگوید سوال کردم امام بعد از امام حسن(ع) چه کسی است که امام جواد(ع) اشک ریختند و فرمودند امام بعد از حسن، پسرش قائم به حق منتظر است که حضرت در معرفی آخرین امام از القابی استفاده کردند و در خصوص علت نامیدن ایشان به قائم، قیام بعد از فراموش کردن او را عنوان کردند.
وی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی میگویند که از امام جواد(ع) پرسیدم که قائم چه کسی است و ایشان فرمودند که قائم ما همان مهدی است که باید انتظار فرجش را بکشیم و برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.
درافشان ابراز کرد: حضرت جواد(ع) در پاسخ به عبدالعظیم حسنی میگویند که گرفتاریها و فتنههایی در دوران غیبت است و میفرمایند هنگامی که پسرم علی به امامت برسد چراغی دیگر از او روشن میشود و پس از او چراغی دیگر روشن میشود که غیبت میکند و وای بر کسی که در ایام غیبت نسبت به وجود امام عصر(عج) دچار شک شود.
علم لدنی امام جواد(ع)؛ میراث گرانبهای تشیع
وی با بیان اینکه علم لدنی امام جواد(ع) میراث گرانبهایی در ترویج مباحث مستدل در جامعه اسلامی است، افزود: امام رضا(ع) در خصوص امام جواد(ع) میفرماید که فرزندم جواد شبیه موسی بن عمرام است که بافنده دریاهاست.
وی بیان کرد: اهل بیت(ع) ادامه سلسله پیامبر(ص) هستند و خداوند در قرآن می فرماید که 《الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاٰةَ وَ مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ يُنْفِقُونَ》یعنی به غیبت ایمان میآورند و نماز را به پا میدارند و از آنچه به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند که این آیه شریفه کلمه یومنون بالغیب دارد که دارای معنای گسترده ای است و بخشی به انبیای الهی و بخشی دیگر به اهل بیت(ع) عطا کرده که یکی از مقامات این علم، عصمت ائمه(ع) است که نمونه های فراوانی در زمینه علم لدنی امام جواد(ع) داریم که در سن کم از طریق مباحثه به سوالات مردم پاسخ می دادند و همچنین مناظرات حضرت در خصوص فرقههای اسلامی نشاندهنده این امر است.
این استاد دانشگاه گفت: در احتجاج طبرسی نقل شده که امام جواد(ع) مناظراتی با علمای بزرگی از جمله یحیی بن اکرم داشتند و آغاز گر، سوال خود را چنین مطرح میکند که حکم شخص محرمی که حیوانی را صید کرده و کشته چیست که امام جواد پاسخ را به چندین جهت میدهند که آیا داخل حرم بوده یا خارج، حکم آن را میدانسته یا خیر، عمدا کشته یا خیر، بنده بوده یا آزاد، کودک بوده یا بزرگسال، سابقه داشته یا خیر، حیوان کشته شده یا پرنده و غیره که این امام بزرگوار با اینکه بزرگسال نبود همه سوالات را پاسخ داد.
انتهای پیام
منبع