معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت مطرح کرد:
به گزارش ایکنا، عباس شیراوژن، معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 26 بهمن ماه در همایش قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنانی با موضوع «راهکارهای توسعه فعالیتهای قرآن و عترت در جامعه پزشکی جوان» گفت: مفضل از امام صادق(ع) نقل کرده که بر شما باد که تلاوت قرآن داشته باشید زیرا درجات بهشت به عدد آیات قرآن است و اگر روز قیامت برپا شود به قاری قرآن گویند اقراء و ارفع؛ بخوان و بالا برو؛ البته برخی گفتهاند منظور تجلی آیات قرآن در وجود قاری است و صرفاً تلاوت ظاهری آیات نیست. امام خمینی(ره) هم در تعبیری فرمودند که اگر قرآن نبود، باب معرفت الیالله تا ابد بسته بود که تعبیر خیلی جالبی است.
وی افزود: اگر ما قصد داریم در سیاستهای کلی سلامت موفق باشیم، باید توجه به مبانی دینی، ارزشی و قرآن کریم داشته باشیم؛ اولین سیاست اینکه ارائه خدمات آموزشی و درمانی و توانبخشی و بهداشتی و … باید مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی و اسلامی و منبعث از قرآن باشد. همچنین تحول در محیطهای علمی و دانشگاهی باید متناسب با ارزشهای اسلامی صورت بگیرد و منبع این ارزشها قرآن و روایات هستند، بنابراین محیطهای درمانی صرفاً مرکزی برای ارائه خدمات درمانی نیست و ما باید با توجه به شرایط خاص بیمار و مراجعهکننده، معنویت را در او رشد دهیم.
شیراوژن با توجه به لزوم رعایت برخی بایدها و نبایدها در فعالیتهای قرآنی، گفت: انس با قرآن اولین عاملی است که باید رعایت شود و فهم و ادراک و طهارت هم مقدمه این انس است. همچنین استمرار در فعالیتهای قرآنی ضروری است؛ استقامت در این مسیر خیلی مهم است و در قرآن هم مورد تأکید قرار گرفته است.
معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: هدف ما نباید صرفاً یک دسته از برنامههایی باشد که جمعیت زیادی در آن حاضر میشوند و یا کار در ظاهر، بزرگ تلقی میشود بلکه اگر در کار کوچکی مقاومت داشته باشیم از کارهای بزرگ که فقط یکبار انجام شود، بهتر است؛ البته در مقاطعی برنامههای پرجمعیت با اثرگذاری بالا هم نیاز داریم.
وی افزود: موضوع دیگر اینکه وظیفهگرا باشیم و حتی اگر تنها و جمع کوچکی هستیم کار را برای خدا انجام دهیم و شروع کنیم لذا یک جمع هم قسم و با اراده خیلی در این مسیر مهم است؛ همچنین بین قرآن و عترت جدایی ایجاد نکنیم. اخلاق تبلیغ را برای اثرگذاری بر مخاطب رعایت کنیم؛ همچنین از متون، سخنان و استادان تراز اول استفاده کنیم. مثلاً در نگاه اول شاید برخی تصور کنند نمیتوانند از مباحث تفسیری آیتالله جوادی آملی استفاده کنند ولی انس با سخنان و نوشتههای ایشان، این کار را سهل میکند.
پیوست قرآنی برای برنامههای دانشگاهی تعریف شود
وی با بیان اینکه قرآن را صرفاً یک کتاب مقدس تلقی نکنیم، بلکه حقیقت زنده و حی لایموت و دارای مراتب و درجات است، اظهار کرد: همچنین برای رفتن در خدمت قرآن، پرسش داشته باشیم. سال آینده تلاقی بین بهار طبیعت و بهار قرآن داریم و فضا برای کارهای قرآنی مناسب است که باید از این فرصت برای ترویج قرآن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه برای برنامههای مختلف دانشگاهی، پیوست قرآنی داشته باشیم، اظهار کرد: تلاش کنیم حداقل، کلاسهای صبح در دانشگاه را با نماهنگی از قرآن با تصاویر و صوت زیبا شروع کنیم.
شیراوژن ابراز کرد: با تشکیل شورای فرهنگی میتوانیم کتب قرآنی را در بیمارستانها و مراکز درمانی در اختیار همراهان بیمار قرار دهیم تا وقتشان را با مطالعه پر کنند.
وی با بیان اینکه ارائه سخنرانیهای دانشجویی از دیگر راهکارها برای ترویج قرآن در محیطهای علمی است، افزود: همیشه نباید منتظر باشیم تا امام جماعت یا یک مفسر این کار را انجام دهد. همچنین راهکار دیگر ایجاد حلقههای مطالعاتی معرفتی با محوریت خود دانشجویان است.
شیراوژن گفت: یکی از کتبی که خوب است در بحث تدبر و تفکر در آیات قرآن معرفی کنیم، کتاب «پیمانهای الهی با اهل ایمان» است. این کتاب، آیاتی را که خطاب به مؤمنان دارد، انتخاب کرده و با طرح چند سؤال آن را فهرست کرده و پاسخ داده است. همین کتاب میتواند محور جلسات تدبر باشد.
وی ادامه داد: در فرصت زمانی که دانشجویان در سرویس رفت و برگشت هستند، میتوان فایلهای صوتی تفسیری و تدبری را برای آنان پخش کنیم؛ البته باید تدریجاً انس با قرآن را ایجاد کنیم و مقاومت داشته باشیم. همچنین تولید و پخش فایلهای تصویری جذاب و کوتاه از راهکارهای دیگر است. درگیر کردن و معرفی اپلیکیشنهای خوب قرآنی برای دانشجویان مانند اپلیکیشن معجزه هم از دیگر راهکارهای رواج قرآن در بین دانشگاهیان است.
لزوم بانشاطکردن دروس معارف
وی تأکید کرد: پویا و بانشاطسازی دروس معارف، پژوهشهای بین رشتهای قرن و علوم مختلف که الان دو مجله علمی پژوهشی در این زمینه داریم، معرفی متون ناب و اصیل دینی مانند ترجمه نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه و … راهکارهای دیگر در این زمینه است؛ همچنین پرهیز از مطالب تکراری و رجوع به آثار بزرگانی چون رهبری، آیتالله جوادی آملی و علامه مصباح از دیگر راهکارها محسوب میشود.
انتهای پیام
منبع