خروجٍ بالسِّیف امام زمان(عج) به چه معناست

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 28 بهمن در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که در خصوص مباحث مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر می‌جنگد و خروجٍ بالسِّیف به چه معنایی است.

وی افزود: در روایات آمده است، امام زمان(عج) با شمشیر می‌آید. بعضی‌ها می‌خندند و می‌گویند شمشیر که دیگر امروزه کارآیی‌اش را از دست داده است. امروز دنیا، یک دنیای متمدنِ پیشرفته است. این تکنولوژی امروز، از آن قاره می‌بینی شلیک می‌کند و می‌آید به این قاره و هدف می‌خورد دقیق جایی که هدف گرفته‌اند. شمشیری که در دست من است، این در برابر سلاح‌های پیشرفته چه‌کار می‌خواهد انجام دهد.

حدائق با بیان اینکه سؤال این است که این روایت را امروز چطور می‌توانیم  تعریف و برداشت کنیم، گفت: امام زمان(عج)، در عصر ظهور، با قدرتی کاملاً برتر و بالاتر از همه‌ قدرت‌های عالم، ظهور می‌کند، یعنی وقتی حضرت ظهور می‌کنند، قدرتی که خدا به امام زمان(عج) داده، مافوق همه‌ قدرت‌هاست، پس «سیف» یک معنایش مظهر قدرت است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: در ذهن‌ها دیده‌ایم می‌گویند فلانی اسلحه دارد؛ یعنی قدرت با اوست. یا، فلانی شمشیر دارد. در ادبیات عرب، می‌گویند فلانی شمشیر با اوست؛ یعنی با قدرت دارد می‌آید.

وی بیان کرد: یک معنای خروجِ بالسِّیف، فَالخُروجُ بِالقُدرَة است یعنی امام زمان(عج) با قدرت ظهور می‌کند. حالا این قدرت، تکنولوژی معاصر، یعنی تمام این قدرت‌های موجودِ عالم در برابر مشیّت و اراده‌ی الهی و قدرت صاحب‌الزمان، عدد و رقمی نیست.

حدائق تأکید کرد: امام زمان(عج)، با بقیه‌ ائمه فرق می‌کند؛ ائمه آمدند، تحمل کردند، چون وظیفه‌ تشکیل حکومت جهانی را نداشتند. این‌ها وظیفه‌ تربیت داشتند اما مسئولیت حکومت جهانی، به صاحب‌الزمان واگذار شده است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تأکید کرد: امام زمان(عج) برای تشکیل این حکومت، باید با قدرت بیاید و باید با کسانی که زاویه دارند، برخورد کند و باید با کفّار، أَشِدّاء برخورد کند.

ریشه مشکلات

وی در بخش دیگری از سخنان به تبیین نکاتی در خصوص سبک زندگی پرداخت و گفت: در مقدمه دعای کمیل، امیرالمؤمنین(ع) یک اصراری را سربسته اشاره می‌فرمایند اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ الدُّعَاء، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاَءَ، تُغَيِّرُ النِّعَمَ، تَهْتِكُ الْعِصَمَ؛ یعنی تمام مشکلات مردم از گناه و از فساد است.

حدائق اضافه کرد: اگر دعا به اجابت نمی‌رسد، ریشه در گناه دارد. اگر نعمت از کسی گرفته می‌شود و طرف یک‌دفعه سلامتی، ثروت، آبرو، موقعیت و نظام خانوادگی‎‌اش به هم می‌ریزد، یک بخشی از آن را باید ریشه‌یابی کرد که چرا و با چه کسانی رفت و آمد کردی که این‌گونه معنویت‌های تو از بین رفت. سابق، اگر می‌خواست با نامحرمی صحبت کند، رعایت می‌کرد اما اکنون خیلی بی‌مهابا صحبت می‌کند این‌ها همیشه ریشه در فساد دارد که اهل‌ بیت(ع) هم این‌ها را شرح دادند و توضیح دادند.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: ما فرصت‌هایی در زندگی داشتیم که از دستمان رفت و توفیقاتی داشتیم که رفت. امام سجاد(ع) در این رابطه می‌فرماید اگر عادت‌های خوبتان ترک شد، نعمت از شما گرفته می‌شود. قبلاً چکار می‌کردید؟ کارهای خوبتان را کنار گذاشتید، بنابراین الطاف الهی هم کنار رفت.

وی با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: خدا می‌فرماید ما می‌خواهیم بچشانیم که نتیجه‌ کارهایتان را ببینید. بعضی از آن کارهایی که انجام داده‌اید، آثارش را ببینید، «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ‌شاید برگردید. تلنگرهایی به شما زده شود که به خودتان بیایید. در زندگی به بسیاری از دیکتاتورهای عالم هم این تلنگرها خورده شد، اما متأسفانه برنگشتند.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

حال و هوای حرم کریمه اهل بیت در شب ولادت حضرت زهرا(س)

حال و هوای حرم کریمه اهل بیت در شب ولادت حضرت زهرا(س) حرم مطهر حضرت …