گرچه به مقوله حجاب بیشتر از جنبه حفظ عفت و حیا اهمیت میدهند اما توجه به این مسئله، صرفاً از زاویه حفظ عفت، تصویر جامعی از این حکم الهی در اختیار ما قرار نمیدهد. ضرورت حجاب صرفاً به مفهوم حفظ عفت نیست بلکه کارکردهای اجتماعی و خانوادگی بسیاری دارد که در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است.
در یک دید کلی میتوان مسئله حجاب را در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در جنبه فردی حفظ حجاب توسط زنان، موجب ایجاد آرامش روحی و کم شدن هیجانات و التهابات کاذب در مردان میشود؛ حفظ حجاب توسط مردان، موجب بالا رفتن ارزش ذاتی و مقام انسانی زنان میشود.
با بررسی حجاب از جنبه خانوادگی نیز متوجه میشویم، حجاب موجب استحکام خانواده و پیوند زناشویی میشود چراکه مرد یا زنی که به لحاظ بصری و لمسی از فردی غیر از همسر خود بهره نگرفته است نسبت به همسر خود علاقه بیشتری احساس میکند. اما کسی که با زنان و مردان گوناگونی ارتباط دارد زمینه این را پیدا میکند که بعد از مدتی نسبت به همسر خود سرد و بیتفاوت شود؛ در نتیجه در اثر چنین برخوردی نسبت به همسر خود سرد خواهد شد.
حجاب به لحاظ اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است و موجب تمرکز بیشتر افراد در فعالیتهای کاری میشود. به گونهای که حتی در جوامع غربی دیده میشود در فعالیتهایی که به مبحث تولید در کارخانجات و یا شرکتهای تولیدی برمیگردد، هیچ آثاری از جلوهگریهای جنسی نیست اما در یک فروشگاه که ارتباط مستقیم با مردم دارد به علت تبلیغات شاهد ارائه زنانی با پوششهای نامناسب هستیم.از این رو خبرگزاری ایکنا، درصدد است با بررسی موضوع حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن به واکاوی این موضوع پرداخته و اشکالات حاکمیت و قانون را در این زمینه بیان کند.
حجتالاسلام سید مجتبی حسینی یمین، مدرس دانشگاه در همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، در باب مسئله حجاب و عفاف به تفسیر سوره نور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس مطالعه اساسی و ذرهبینی در کل قرآن، خداوند آنگونه که با قاطعیت در سوره نور به مسئله عفاف میپردازد در هیچ کجای قرآن چنین عبارات قاطعی را بیان نمیکند که این نشان از اهمیت موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه قرآن است.
وی یادآور شد: خداوند در ابتدای سوره نور اینگونه میفرماید که سورهای نازل کردم. در حقیقت در هیچ کجای قرآن خداوند به سوره نازل شده چنین نمیبالد. در ادامه آیات سوره نور نیز میفرماید «ما این سوره را واجب کردیم». سوره نور از چنان جایگاهی در نزد خداوند برخوردار است که آن را واجب بر همگان میداند و باز هم در هیچ کجای قرآن چنین تعبیری را راجع به آیات خود ندارد که سوره را واجب بداند.
حسینی یمین با تاکید بر اینکه نامگذاری سورهها و ترتیب آیات همگی از سوی خداوند است و حضرت محمد(ص) در این دو مورد هیچ نقشی نداشته است، افزود: طبق سوره نور، خداوند آیه به آیه و کلمه به کلمه در مورد مسئله حجاب و عفاف به روشنگری میپردازد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبق آیاتی از سوره حجرات انسانها فطرتا حیا و حجاب را دوست دارند، تصریح کرد: انسان فطرتا خداجو، خداپرست و خداشناس است اما ممکن است بر روی این فطرت غباری نشسته باشد که نیاز به تذکر دارد. بر همین اساس در سوره نور در ابتدای امر میفرماید ما سورهای را نازل کردیم، آن را واجب کردیم و سپس میفرماید در آن تذکرهایی قرار دادیم.
وی ادامه داد: از آنجا که انسانها فطرتا خداجو هستند مسئله حجاب خیلی نگران کننده نیست. فلاسفه در این باب میگویند حرکتی که بر خلاف فطرت باشد دوام پیدا نمیکند.
ورود به مسئله حجاب؛ وظیفه حاکمیت
حسینی یمین تصریح کرد: اولین تذکر قرآن در مورد حجاب در سوره نور این است که خداوند میفرماید به خانم و آقای زناکار باید صد ضربه شلاق بزنید در حقیقت با این عبارات ورود به مسئله حیا و حجاب را وظیفه حاکمیت میداند. بر خلاف دیدگاه برخی روشنفکران دینی و غیر دینی که میگویند جامعه حق ورود به مسئله عفاف و حجاب را ندارد، طبق آیات قرآن حاکمیت در این زمینه موظف است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: خداوند در قرآن کریم که قانون زندگی انسان است، به خوبی این مسئله را بیان میکند و برای آن حدود تعیین میکند، بنابراین در این زمینه باید قوانینی توسط حاکمان جامعه وضع شود.
حسینی یمین تاکید کرد: خداوند در تنبیه فرد زناکار کلمه الزانیه (زن زناکار) را پیش از کلمه الزانی (مرد زناکار) آورده است در حالی که در آیات دیگری از قرآن کلمه السراق را پیش از کلمه الالسارقه می آورد با این معنی که در موضوع حجاب و عفاف، زن بدکار تاثیرش از مرد بدکار بیشتر است و به عبارتی از دیدگاه قرآن اگر یک زن بدکاره مرد را جذب نکند شاید مرد هم اینگونه بد عمل نکند.
وی با تاکید بر اینکه طبق مفهوم آیات قرآن، سرمایه گذاری در مسئله حجاب و عفاف برای خانمها باید بیشتر باشد، افزود: در ادامه آیات سوره نور میخوانیم مومنان که به خداوند و آیات او ایمان دارند نباید ذرهای در باب این مسئله رأفت به خرج دهند بنابراین خداوند در کتاب قانونی که برای انسانها ارائه کرده است با افرادی که عفت در جامعه را زیر پا میگذارند بسیار سرسخت برخورد میکند و از مومنان نیز میخواهد اینگونه برخورد کنند.
حسینی یمین گفت: در ادامه آیات سوره نور خداوند میفرماید هر زمانی که خواستید افراد زناکار را شلاق بزنید حتما در حضور طائفهای از مومنان این کار را انجام دهید چراکه این افراد فضای عفت جامعه را جریحهدار کردهاند و باید آبروی این افراد در جامعه برود. متاسفانه امروزه در چنین شرایطی حضور قاضی اجرای احکام، سرباز وظیفه و نماینده دادستان را میبینیم و میگویند همین افراد برای اجرای این احکام کافی هستند. چنین اعمالی نادیده گرفتن آیات و قوانین الهی است.
وی یادآور شد: قرار دادن چنین قوانینی از سوی خداوند علاوه بر اینکه جنبه بازدارندگی دارد، عبرتی برای دیگران نیز هست. به عبارتی کسی که چنین عملی انجام داده با وضع و اجرای این قوانین الهی آن عمل را دیگر تکرار نمیکند و فرد دیگر هم چنین خطایی به ذهنش خطور نخواهد کرد اما متاسفانه ما اجرای این قوانین الهی را نمیبینیم.
این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: یکی دیگر از قوانینی که خداوند برای افراد خطاکار وضع کرده است این است که کسی که اهل فحشاست فقط باید با کسی ازدواج کند که یا مشرک است و یا اهل فحشا. طبق آیات قرآن ازدواج با چنین افرادی بر مؤمنین حرام است. بر اساس قوانین قرآنی این افراد به شدت در جامعه محروم هستند و این محرومیت در ازدواج آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.
یادآور میشود؛ در اولین مصاحبه ایکنا در زمینه حجاب و عفاف به نحوه برخورد قانونی با اهل فساد از منظر قرآن کریم پرداخته شد که این سلسله گفتوگوها ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام
منبع