به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این پروژه صبح سهشنبه با حضور «مهرداد بذرپاش» بهره برداری میشود و با قرار گرفتن در مدار ریلی در عمل بندر کاسپین استان گیلان در حاشیه دریای خزر به راه آهن سراسری پیوند خورده و کریدور شمال و جنوب تکمیل میشود.
ساخت مسیر رشت – کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد؛ اما عمده آن در دولت رئیس جمهور شهید با حساسیت ها و دستورهای وی به انجام رسید. این پروژه که اهمیت ویژهای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر دارد، بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.
طول این راهآهن ۳۵ کیلومتر است و برای ساخت آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و تکمیل و بهره برداری از آن افزون بر تسهیل رویههای صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی ترین راهگذرها یا کریدورهای حملونقل بینالمللی را (کریدورشمال – جنوب) را پس از گذشت ۲۴ سال فعال میکند.
این کریدور که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ ( ۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولتهای ایران، روسیه و هند شکل گرفته اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل میکند.
پیش از این خط ریلی قزوین – رشت تا ایستگاه جیرده این شهرستان (رشت ) در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و ادامه این پروژه از ایستگاه جیرده تا منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بندر کاسپین) با عنوان پروژه راه آهن رشت – انزلی شاخه بندر کاسپین به طول حدود ۳۵ کیلومتر در دو قطعه ۶ و هفت در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت.
پروژه راه آهن رشت – انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال – جنوب از پروژه های راهبردی و مهم کشور است که میتواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه و جمهوریهای قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.
منبع