پاد: در قلم زنان شاعرانگی وجود دارد


به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست دیدار زنان اهل قلم دفاع مقدس روز چهارشنبه نهم خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری آزادی‌های اجتماعی، فاطمه ناظم فعال حوزه زنان، فاطمه دوست‌کامی نویسنده ادبیات پایداری، فاطمه معصومه محبی فعال حوزه زنان، انسیه برومندپور پژوهش‌گر حوزه جنسیت، معصومه آباد نویسنده و سیده‌اعظم حسینی پژوهش‌گر و نویسنده ادبیات پایداری حضور داشتند.

سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه زمانی که جنس قلم زنانه است، پیامبر گونه می‌تواند پیام واقعی انقلاب را منتقل کند، ادامه داد: نویسنده دفاع مقدس می‌تواند تداوم مسیر را با صیانت از ارزش‌های واقعی منتقل کند.

به گفته وی، اگر زندگی با قلم زنانه و مادرانه نگاشته شود، فراموش نمی‌شود. زنان حتی اگر سواد نداشته باشند در قلم شان شاعرانگی وجود دارد.

پاد افزود: نوشته‌های زن اگر قهرمانانه باشد به محتوا غنا می‌دهد و احساس می‌کنید که می‌توانید ذات‌پنداری داشته باشیم زیرا نویسنده ای که متنی را آفریده، آن را زیسته است.

تعدادی از نویسندگان در مواجهه با سختی‌ها تولید محتوا را ادامه نمی‌دهند
سیده‌اعظم حسینی پژوهش‌گر و نویسنده ادبیات نیز در این نشست با اشاره به اهمیت دفاع مقدس در بیانات مقام معظم رهبری گفت: موضوع خاطرات و محتوای انقلاب، دفاع مقدس و محورهای مقاومت در بیانات ایشان همیشه دیده می‌شود. ایشان نگاه و نقش اساسی و کلیدی برای محتوای خاطرات قائل هستند.

وی افزود: خاطرات کاربرد و نقش مهم‌تری بیش از قصه‌گویی، عبرت‌گرفتن و خواندن تاریخ دارند و محتواها دارای مولفه‌هایی برای تمدن‌سازی هستند. با همه اهمیت و ضرورت پرداختن به خاطرات، ساز و کار لازم برای احصای این محتواها کافی، دقیق و در حد خودِ موضوعات نیست. فی‌المثل منابع انسانی مورد نیاز این حوزه آموزش داده نشد. افرادی عمر خود را در این کار گذاشتند، اما از تجربیات آن‌ها استفاده نشد.

نویسنده کتاب «دا» گفت: ظرفی که بتواند بزرگی و گستره محتواهای زیبا، موثر، نقش‌آفرین و اقناع کننده محورهای مقاومت را تبیین کند و ارائه دهد، وجود ندارد. در مسیر هم که تاکنون پیش آمدیم اقدامات خوب و قابل‌قبول و کارهای ضعیف دیده می‌شود. تعداد زیادی از نویسندگان به دلیل مواجهه با سختی‌ها کار تولید محتوا را ادامه نمی‌دهند و تجربیات و توان آنها که به‌سختی به دست آمده، به حاشیه رفته و در میان روزمرگی‌ها گم می‌شود.

برخی ناشران صبوری بیشتری در تولید اثر دارند
فاطمه دوست‌کامی نویسنده ادبیات پایداری نیز با اشاره به اهمیت استفاده از تجربیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت: مدل کار و مواجهه با افرادی که در برهه زمان کنشگری در بحث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نقش کلیدی داشتند، دو گونه است.

وی با بیان اینکه به عنوان نویسنده دو مدل کاری در مواجهه با سوژه‌ها دارد، ادامه داد: نخست سوژه‌هایی است که در گفتمان با ناشر به آن‌ها می‌رسیم. هر ناشری با حقوق و انتظاراتی فعالیت می‌کند، اینکه نوع برخورد، تعاملات و انتظارات در این مدل چطور است؟ برخی ناشران صبوری بیشتری در تولید اثر دارند و برخی، آثار زودبازده می‌خواهند.

این پژوهشگر ادبی با اعلام اینکه در چنین فضایی اقدامات حمایتی از آثار با توجه به داشته و عرف مشخص است، ادامه داد: نویسنده باید این ملاحظه را داشته باشد، گاهی افرادی که با آن‌ها کار می‌کند، طرح را تا انتها حمایت می‌کنند و گاهی باید نویسنده طرح‌ را پیش ببرد.

وی در معرفی دومین نوع بررسی موضوع، اعلام کرد: کارهایی است که توسط نویسنده کلید زده می‌شود و بنا به شناخت از سوژه مورد نظر و عیار کار که سنجیده می‌شود، به صورت شخصی کار را کلید می زند، یکی از عمده‌ترین دلایل این است که صبوری و همراهی لازم را از ناشر نمی‌بینیم. در مواجهه با بزرگواران صاحب روایت با توجه به تجربیاتی که دارند، باید ارتباطی با افراد برقرار شود که راضی‌کننده و پیش‌برنده هر دو وجه و کار باشد.

می‌توان جنس زن الگوی سوم را در دفاع مقدس مشاهده کرد
انسیه برومندپور پژوهش‌گر حوزه جنسیت نیز در این نشست در بررسی علمی فضای فعالیت زنان گفت: در جامعه الگوی سوم وجود دارد و می‌توان این جنس زن را در دفاع مقدس مشاهده کرد. از دیگر سو این زن، زنی است که در تخاطب مستقیم با اندیشه‌های پیشتاز امامین انقلاب در حوزه زنان رشد یافته و بالیده است. این در حالی است که گفتمان آنها گسترش پیدا نکرده است. در حوزه نظری چه در حوزه که متکفل چارچوب بندی فقهی این اندیشه است و چه در دانشگاه‌ها که وظیفه صورت بندی نظری این آراء را دارد و البته در حوزه عمل و به صورت خاص ساختار حاکمیتی که ماموریت ویژه آن چارچوب بندی قانونی نظریه الگوی سوم و تلاش برای اجرای آن در تمامی لایه های اجتماع است.

وی ادامه داد: ما به عنوان زن انفلاب اسلامی خود را متعهد می دانیم که دین خود را به این اندیشه رفیع ادا کنیم و مسیر عملی شدن این تعهد را در تشکیل هسته ای محوری از متخصصان حوزه زنان با محوریت بیانات رهبری می بینیم تا فضا را برای رسیدن گفتمان واحد فراهم سازد و نخبگان حوزوی و دانشگاهی و نخبگان سیاسی را متعهد سازد که اندیشه غنی ایشان در حوزه زن را مبنای عمل قرار دهند تا ابهام نظری و تشتت عملی موجود را به نظمی شایسته قامت رسای جمهوری اسلامی بدل سازد.

این پژوهشگر حوزه جنسیت افزود: امیدواریم بتوانیم دین خود را به عنوان عضوی کوچک از پیکره باشکوه امت اسلام به امامین انقلاب و نظام اسلامی ادا کنیم و صدای واحدی باشیم که رویه باشکوه انقلاب در قبال زن را به گوش جهان برساند.

کار باید مردمی باشد تا بتواند مانا باشد
فاطمه معصومه محبی فعال حوزه زنان نیز با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن ایده‌ها توضیح داد: نخستین کسانی هستیم که در طول تاریخ ایران در مقام روایت راه رفته قرار داریم. این وجه از ما، الگویی برای باقی زنان در جهان خصوصا اسلام خواهد ساخت. از طرفی این کار باید مردمی باشد تا بتواند مانا باشد و زایش داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت بازتولید نگاه ادبیات پایداری ادامه داد: می‌توان با محورهای مقاومت مختلف تماس گرفت و با هماهنگی در جبهه زنان آزاده جهان به تبیین و روایت اول از اتفاقات حوزه مقاومت و پایداری دست یافت. برای مثال می‌توان برای به‌دست آوردن روایت‌ها در غزه تلاش کرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هم‌اندیشی برای پیوند طبیعت و تاریخ با گردشگری مازندران

به گزارش ایرنا، روز جهانی گردشگری که ۲۷ سپتامبر هر سال گرامی داشته می‌شود، بهانه‌ای …