جشنواره فردخت از مصادیق سبک زندگی دینی است

اختتامیه بخش پژوهش جشنواره فردختبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین اختتامیه بخش پژوهش، نشست علمی و تجلیل از برگزیدگان ملی چهارمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانش‌بنیان فردخت، روز گذشته، ۹ خردادماه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

در نشست علمی بخش پژوهش که با حضور مهمانان بین‌المللی و همچنین استادان ملی فعال در حوزه صنعت مد و لباس با رویکرد پوشش ایرانی اسلامی همراه بود، بعد از ارائه پژوهشی از سوی علی‌اصغر دادخواه با عنوان «بررسی رابطه احساس پوشیدگی و هویت ملی و مذهبی در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر قم»، حجت‌الاسلام احمد علی نقوی، مدیر مجله «پیام حجت» و مؤسس «کانون حجت» از کشور پاکستان در پاسخ به این سؤال که آیا بحران‌های هویتی دوره نوجوانی که در پس اعتقادات و حجاب به وجود می‌آید، در جوامع غیر ایرانی نظیر پاکستان نیز وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: در کشور پاکستان همان‌طور که از اسلام نام برده می‌شود، حجاب نیز مطرح است.

وی ادامه داد: فرهنگ و لباس ما با ایران بسیار متفاوت است. در کشور ما، حجاب پیش از ورود فرهنگ غرب بسیار عالی بود؛ اما اکنون از همان بدو ورود به مدارس، شرایطی لحاظ می‌شود که کاملاً غیراسلامی است. حتی آموزش قرآن، تواشیح و تجوید جای خود را به آموزش موسیقی داده است. دختران به ما می‌گویند غربی‌ها این‌طور برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، شما برای ما چه کردید؟ مقالاتی که در این جشنواره‌ها ارائه می‌شود، می‌تواند به صورت مشترک میان کشورها انجام شود و مبنای ارائه‌های قابل استناد به منظور طرح مباحث آموزشی حوزه پوشش اسلامی برای استادان در مدارس کشورهایی چون پاکستان قرار گیرد. 

ایندیرا ارج‌آوا از کشور روسیه نیز در این نشست گفت: وقتی جذب دین اسلام شدم، از همان ابتدا با حجاب آشنایی پیدا کردم و قبل از آن پوشش دیگری داشتم؛ پوششی که با آن احساس امنیت نمی‌کردم. همان‌طور که می‌دانید، ۵٠ درصد مردم کشور من کمونیست هستند. آنها در زمان‌های گذشته پوشش مناسبی داشتند؛ ولی این پوشش با ورود فرهنگ غرب تغییر یافت. غرب سعی کرد انسانیت را از مردم بگیرد؛ چون پوشش هر شخص، میزان انسانیتش را نشان می‌دهد. مسلمانان، چه زن و چه مرد باید در حفظ پوشش خود تلاش کنند و زمینه‌های انتخاب پوشش مناسب هم ایجاد شود.

سپس فاطمه آزادی‌منش از کشور سوریه بیان کرد: من تحصیلات علمی کارشناسی‌ام یعنی علوم اسلامی را در دانشگاه اهل بیت علویه گذراندم و اکنون مجری تلویزیونی شبکه‌های الکوثر، المیدان و… هستم. پوشش ما همچون کشورهای ترکیه، لبنان، اردن و مصر است؛ یعنی روسری و مانتو. بچه‌ها از دوران نوجوانی روسری و مانتو می‌پوشند. من وقتی وارد دانشگاه شدم، چادر لبنانی سر کردم. دوستان می‌گفتند این چادر، زیبایی تو را می‌پوشاند؛ اما من بر حجابم پافشاری کردم.

وی افزود: در جنگ سوریه، استاد دانشگاه المصطفی بودم. هر روز به دانشگاه می‌رفتم. به دلیل وجود داعش، دو تا از برادرانم من را هر روز با اسلحه به دانشگاه می‌بردند. رئیس دانشگاه به من گفت با تقیه به دانشگاه بیا و چادر سر نکن؛ اما من قبول نکردم. بعد از مدتی هم به ایران آمدم و موفقیت‌های زیادی کسب کردم. دوستان و آشنایان این پیشرفت‌ها را دیدند و من را الگو قرار دادند. 

در ادامه، خانم هراتی پژوهشی با عنوان «مردم‌شناسی فرهنگی و سیر تحولات تاریخی پوشش منطقه کاشان» ارائه کرد.

سپس مینا بیابانی‌، مسئول بسیج جامعه زنان کشور گفت: جشنواره فردخت موفق شده است فرآیند اصلی خود را در حوزه پوشاک طی کند. اینکه ما بتوانیم روند تحولات فرهنگی را با تأکید بر پوشش مورد توجه قرار دهیم، شاید از جهات گوناگون حائز اهمیت باشد. یکی از شرایطی که می‌توانیم به آن توجه کنیم، این است که مسئولین ما تا چه اندازه می‌توانند در تحولات فرهنگی و اصالت‌بخشی به مباحث فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشند. 

وی اظهار کرد: شاید بتوان یک شکل قیاسی از دوران تحولات و تطورات حوزه پوشش در الگوهای پوشش طی ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی را با افرادی که متولیان فرهنگی هستند، لحاظ کرد. در اینجا اهمیت اینکه ما در مشارکت‌های اجتماعی با چه میزان بصیرت حرکت کنیم، نشان داده می‌شود و این شاید بتواند بخشی از پژوهش‌های آینده ما را دربرگیرد.

در ادامه طاهره حیاتی، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با طرح این پرسش که آیا می‌توان پوشش واحد اسلامی داشت، طراحی پوشاک در جامعه اسلامی را ویژه یک فرد مسلمان دانست و تأکید کرد: طراحی پوشش می‌تواند از سوی یک کارشناس یا یک تیم مشترک، متشکل از کسانی که کار عملیاتی انجام می‌دهند و نیز کسانی که فکر دینی را می‌شناسند، انجام شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: اقتضائات بانوان در شرایط گوناگون کاری و اقلیمی باید در طراحی‌ها رعایت شود. گاهی فکر دینی، پشتوانه طراحی‌ها نیست؛ یعنی شناخت و اطلاعات فرد نسبت به اندیشه دینی محدود است، در نهایت طراحی‌ که انجام می‌شود، در سطح اندیشه خود فرد است.

در این نشست علمی که زینب تاش از ترکیه، آیگل فرج‌لی از آذربایجان، حجت‌الاسلام سیدمحسن علی جعفری از هندوستان، عباس‌خان فاضل اف از تاجیکستان و ادریس غانو از گینه بیسائو نیز حضور داشتند، بعد از ارائه پژوهش‌هایی از سوی زهرا بتولی و طاهره کمالی‌خواه، از ۱۲ اثر منتخب در بخش پژوهش جشنواره فردخت که در قالب کتاب، مقاله و پایان‌نامه ارائه شده بود، با حضور نماینده ولی‌ فقیه و امام جمعه کاشان تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام سید سعید حسینی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نیز در این مراسم با بیان اینکه رهبر انقلاب درباره این منطقه فرمود «کاشان، لقب شهر مکرم است»، گفت: من برای این لقب، چند وجه یافتم. مردم کاشان به امام باقر(ع) نامه‌ای نوشتند تا برای آنان سفیری بفرستد. حضرت، مردم کاشان را تکریم کرد و فرزندشان، حضرت سلطان علی بن باقر(ع) را به این منطقه فرستاد.

وی ادامه داد: از سویی کاشان مفاخر بزرگی دارد و خطه‌ای استعدادخیز است. جشنواره فردخت، جلوه‌ای از هنر کاشان به شمار می‌رود که به کشور و دنیا عرضه می‌شود. پرسش من این است که این جشنواره چه جایگاهی در بیانیه گام دوم دارد؟ 

امام جمعه کاشان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در پایان بیانیه گام دوم درباره هفت اصل صحبت می‌کند، اظهار کرد: آخرین اصل، سبک زندگی است. فردخت یکی از مصادیق سبک زندگی دینی محسوب می‌شود؛ یعنی این لباس فاخری که متخصصان تولید کردند، در جهاد علمی و فرهنگی به فرهنگ غرب تنه می‌زند؛ چراکه غرب فرهنگ برهنگی و بی‌حیایی را تبلیغ می‌کند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

فتوتیتر | بهترین دستورالعمل برای رشد معنوی

فردی از علامه طباطبایی(ره) سؤال کرد برای رشد معنوی دستورالعمل می‌خواهم. ایشان در جواب فرمودند: …