به گزارش خبرنگار حوزه دولت، سید محمود حسینیپور با حضور در برنامه صف اول با «موضوع وعدههای محقق شده دولت سیزدهم» به تبیین و تشریح دستاوردهای دولت شهید جمهور آیتالله رئیسی پرداخت و از تدابیر و برنامههای جدید برای تقویت تعامل دولت و مجلس، آخرین توصیه آیتالله رئیسی به خودش، اهتمام دولت برای تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت، لزوم تنقیح قوانین و ساماندهی مقررات متناسب با شرایط جنگ اقتصادی و تحریم و سبک مدیریتی و ویژگیهای آیتالله شهید رئیسی سخن گفت.
وی با تاکید بر اینکه امروز همه مسئولین بیوقفه در تلاش هستند با اتخاذ راهکارهای تخصصی و فنی در حل مسائل کشور به تأسی از شهید بزرگوار حضرت آیتالله رئیسی شرایط را به نفع مردم تغییر دهند، اظهارداشت: دولت با انگیزه چندبرابری به پاس قدردانی از خون شهدای حادثه اخیر برای خدمت به مردم و رفع موانع و مشکلات تلاش میکند و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که با تلاش شبانهروزی و بیوقفه دولتمردان، امورات کشور و مردم بهخوبی پیش خواهد رفت.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مهمترین وظایف معاونت امور مجلس در دوره جدید گفت: قوه مقننه یکی از مهمترین ارکان مهم نظام اسلامی و برگرفته از اقتدار ملی و اراده ملت بزرگ ایران است. تعامل مجلس و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از الزامات راهبردی حاکمیت ملی محسوب میشود و برای نظام اسلامی، تعامل سازنده بین قوه مجریه و قوه مقننه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همه ادوار مجلس همه کسانی که در این حوزه مسئولیت داشتند، تلاش کردند که بیشترین تعامل و ارتباط بین دو قوه برقرار باشد.
حسینیپور تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم همواره توصیههای اکید رئیس جمهور محبوب و شهیدمان حضرت آیتالله رئیسی بر این بود که پیشرفت امور کشور نیازمند همگرایی و تقویت تعامل بین قوای سه گانه و تمامی نهادها و ارکان نظام است. معتقدیم ظرفیتها و توانمندیهای منحصربهفردی در مجلس و دولت وجود دارد که اگر این ظرفیتها احیا و فعال شود نتیجه و خروجی آن به پیشرفت و آبادانی روزافزون کشور و رفع مشکلات مردم خواهد انجامید. در همین راستا طی سه سال گذشته برادر عزیزم آقای دکتر حسینی تلاش زیادی برای تقویت تعامل دو قوه انجام دادند و بنده هم قطعاً همین رویه را با انگیزه و برنامههای ابتکاری جدید ادامه خواهم داد.
وی خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم اقدامات زیربنایی گسترده ای در عرصه داخلی و در عرصه بین المللی انجام داده است و اکنون زمان برداشت ثمره تلاشهایی است که در طول این سه سال در حوزههای زیربنایی انجام شد. انشاءالله تعالی با حضور مقتدرانه مجلس، دوازدهم روند پیشرفت کشور شتاب خواهد گرفت.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری درباره طرح ها و برنامههای خود برای تصویب لوایح و طرحها در مجلس اظهارداشت: دولت ۱۳۸ لایحه تقدیم مجلس کرده است و ۱۲۸ لایحه هم از دولت قبل مانده بود که در طول این مدت بخشی از اینها رسیدگی و تصویب شد و بخشی هم هنوز به پایان نرسیده است که با جدیت پیگیری خواهد شد که در مجلس جدید همه اینها به سرانجام برسد. طرحهایی را هم مجلس ارائه کردهاند که دولت در این زمینه با فعال کردن کمیسیونهای تخصصی در دولت و همکاری با کمیسیونهای تخصصی مجلس بهدنبال نهایی کردن آن است.
حسینیپور با بیان اینکه در میدان عمل با مشکلاتی در حوزه تقنین مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: امروز کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بسیاری از قوانینی که در کشور به تصویب رسیده، قوانین مربوط به شرایط عادی است ولی در شرایط تحریم ممکن است بخشی از قوانین در مسیر اجرا با مانع مواجه باشند. بنابراین بنا داریم موانعی که در راه اجرای برخی قوانین و توسعه کشور وجود دارد را شناسایی و برطرف کنیم و بالاخره یکی از مهمترین راهکارهایی که باید تحریمها را بی اثر کنیم، این است که متناسب با شرایط و قواعد و قوانین داخلی خودمان، مباحث توسعه کشور را دنبال کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اولویت دولت در بررسی و پیگیری طرح ها و لوایح، گفت: در حال حاضر با توجه به مجموعه اقداماتی که دولت در حوزه اقتصادی انجام میدهد، یکی از اولویتهای این دولت، جدایی بخش بازرگانی از وزارت صمت است که جزو مواردی بود که در گذشته هم مطرح شد، ولی هماهنگیهای لازم انجام نشد و این لایحه در مجلس یازدهم به نتیجه نرسید.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری درباره اهمیت این موضوع بیان کرد یکی از ماموریتهای مهم دولت، رسیدگی به امورات مربوط به سفره مردم است. در این دولت اقدامات زیربنایی بسیار زیادی انجام شد ولی یک بخشی که مربوط به توزیع منافع آن در سفره مردم است باید در ساختارهای جدید مدنظر قرار بگیرد و به فضل الهی آنرا با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.
حسینیپور تصریح کرد: از جمله اولویتهای دولت سیزدهم، تسهیل سرمایهگذاری در حوزه اقتصادی بهویژه در بخش خصوصی بوده است و در این راستا یکی از مهمترین مباحث، تسهیل سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور است. با اقدامات و سیاستهایی که حضرت آیتالله رئیسی و شهید بزرگوار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حوزه روابط خارجی انجام دادند، بسیاری از سرمایهگذاران خارجی، علاقهمند هستند که سرمایهشان را به داخل کشور برگردانند لذا باید یکسری قواعد و مقرراتی در این زمینه داشته باشیم و اینها جزو اولویتهای اصلی است.
حسینیپور خاطرنشان کرد: در جلسهای که همین اواخر و قبل از شهادت آیتالله رئیسی با ایشان داشتم، فرمودند که بنا دارند فراخوانی را برای جذب سرمایهگذاران ایرانی خارج از کشور بدهند و به بنده دستور فرمودند که در این رابطه تعاملی را با نمایندگان مجلس داشته باشیم تا احیاناً موانعی که در این حوزه وجود دارد را در تعامل و همکاری با قوه مقننه و قوه قضائیه برطرف کنیم؛ لذا قطعاً این موضوع با توجه به اینکه تاکید حضرت آیتالله رئیسی هم بود، جزو اولویتهای ماست، آقای مخبر هم تاکید ویژهای در این زمینه داشتند تا فضا را بهگونهای فراهم کنیم که سرمایهگذارهای خارجی و سرمایهگذارهای ایرانیان خارج از کشور جذب شوند.
معاون پارلمانی ریاست جمهور درباره اتخاذ تمهیداتی برای ساماندهی قوانینی که دست و پای سرمایه گذاران در حوزه داخلی و خارجی را می بندد، تاکید کرد: اتفاقا یکی از اولویتهای معاونت پارلمانی همین مسئله است و مصمم هستیم در همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها را شناسایی و برطرف کنیم خوشبختانه در دولت استانداران و مدیران میدانی دولت با همه مسائل و مشکلاتی که بعضاً در تداخلات قوانین در پیشِ رویِ تصمیم سازیهای مسئولین قرار دارد آشنا هستند و آنها را احصاء کردند، بنده بهعنوان کسی که استاندار هم بودم در پرتو خط و مشی حضرت آیتالله رئیسی در برقراری تعامل بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و داخل اقدامات مؤثری انجام شد، در همین مازندران بعد از چند سال که رشد اقتصادی صفر بود، در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مازندران به ۴.۱ درصد رسید.
حسینیپور افزود: فراخوانی را به سرمایه گذاران مازندرانی که در خارج از کشور هستند، ارائه دادیم و واقعا باورمان نمیشد که اینقدر مورد استقبال واقع شود، به واسطه سرمایهای که آوردند رشد اقتصادی در استان به حرکت درآمد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقهمند هستند که در کشور خودشان سرمایه گذاری کنند. آیتالله رئیسی دستور دادند که در این رابطه مطالعات عمیقی انجام شود. در آینده نزدیک این سیاست قطعاً عملی خواهد شد، یعنی این فراخوان با همکاری سه قوه، اتفاق خواهد افتاد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود درباره نحوه مدیریت میدانی رئیسجمهور شهید در مورد حقوق حقه مردم به ویژه در مورد آزاد سازی سواحل، اظهارداشت: شهید حضرت آیتالله رئیسی یک الگوی جدیدی را در حکمرانی کشور و ریل گذاری جدیدی را در تعامل با مردم ایجاد کردند. یکی از مهمترین نگرانیها بحثهایی که برای ایشان موضوعیت داشت این بود که در سواحل مازندران حقوق مردم نادیده گرفته شده است. عدالتطلبی و عدالتمحوری رئیس جمهور محبوب این بود که بهرغم اینکه در این رابطه میدانستند که هزینه هم دارد با قوت پیگیری کردند.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری ادامه داد: اینکه دولتهای قبل نتوانستند و زورشان هم نرسید این مسئله را انجام بدهند به دلیل این بود که واقعاً سواحل توسط دستگاههای دولتی و برخی از نهادها به بهانههای مختلف در طول این سالها بعضاً مسدود و راه مردم بسته شده بود و یکی از شاخصه های رئیس جمهور این بود که اگر در موضوعی به تصمیم میرسیدند پای اقدام آن میایستادند. ایشان فرمودند که میخواهم این کار در حق مردم انجام شود و مردم در ساحل احساس آرامش کنند و بعد از دستور ایشان این کار انجام شد که من همین جا از همه دستگاهها دولتی، نظامی، انتظامی و همه کسانی که کمک کردند و از همه مهمتر ستاد کل نیروهای مسلح جناب سردار باقری پای کار آمدند و کمک کردند که این کار انجام شود، صمیمانه تشکر می کنم.
حسینی پور گفت: یکی از مهمترین دستورات آقای رئیس جمهور بعد از آزادسازی سواحل این بود که سواحل باید ساماندهی شود امروز برخی از کشورها از جمله کشورهای همسایه علاقهمند هستند که در سواحل بهویژه سواحل مازندران سرمایهگذاری کنند متاسفانه در بستن قرارداد با این سرمایه گذارها موانع و مشکلاتی وجود دارد که بایستی پیگیری و مشکلات موجود را برطرف کنیم.
وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر ارزیابی خود از مهمترین ویژگیهای رئیس جمهور شهید با توجه به تجربه حدود دو سه دههای که به صورت با واسطه یا بهصورت مستقیم با ایشان کار میکردید، گفت: حضرت آیتالله رئیسی به لحاظ فردی واقعاً فردی متعبد بود. ایشان فردی پرهیزگار، دارای سلامت نفس، پاکدست و نسبت به بیتالمال بسیار مقید بود. ایشان برای خدمت به مردم ساعت نمیشناختند بعضاً تا دوازده شب، یا یک بامداد پیگیر امور بودند. چه در مقطعی که در قوه قضاییه بودند چه در مقطعی که سازمان بازرسی کل کشور بودند چه مقطعی که در آستان قدس بودند و بعد هم در نهاد ریاست جمهوری حتی لباس ریاست جمهوری هم نتوانست ایشان را از مردم دور بکند.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری عنوان کرد: یکی از شاخصهای مهم مدیریتی حضرت آیتالله رئیسی قدرت اجماعسازی ایشان بود. ایشان در اجماعسازی نظرات مدیران نقش واقعاًً مؤثری داشتند و دلیلش هم این بود که سعه صدر بالایی داشتند. حضرت آیتالله رئیسی در مواردی بهخاطر منافع مردم در مقابل برخی ناملایماتی که وجود داشت کظم غیظ میکردند و اصلاً عکسالعملی از خودشان نشان نمیدادند و برخلاف برخی از سیاسیون برای منافع نظام اسلامی از حق خودشان میگذشتند خیلی جاها ایشان از حق خودشان گذشتند.
حسینیپور تحولخواهی را از مهمترین برجستگی مدیریتی آیتالله شهید رئیسی دانست و گفت: ایشان توجه ویژهای به نسل جوان داشتند. در دولت ایشان کادرسازی زیادی از نیروهای انقلابی و تحصیل کرده انجام شد و توجه ویژهای به نخبگان کشور داشتند و افزایش قابل شرکتهای دانشبنیان تحول بزرگی را رقم زد.
وی اضافه کرد: حضرت آیت الله رئیسی نه حزب داشتند و نه به جریان سیاسی خاصی وابسته بودند. نقطه اتصال شان مردم بود و با بدنه و متن جامعه ارتباط داشتند، لذا حضرت آیتالله رئیسی بعد از سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بهعنوان یکی از چهرههای مرد میدانی در کشورمان شناخته شد و در جهان اسلام نیز حضرت آیتالله رئیسی در حوزه اجرایی مرد میدان و مورد احترام بود.
سرپرست معاونت امور مجلس ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که این روزها خیلی غریب و تاسفانگیز است طرح برخی مباحثی است که مثلاً از حضرت آیتالله رئیسی تجلیل می کنند ولی به تیم اجرایی ایشان انتقادهای دور از انصاف وارد می کنند. در صورتیکه این جفا به خیل عظیمی از این مدیرانی است که در سطح کشور شبانهروزی پابهپای حضرت آیتالله رئیسی کار کردند و کارنامه موفقی به نمایش گذاشتند. آقای مخبر که الان سرپرست ریاست جمهوری هستند ۲۴ساعته در کنار آیتالله رئیسی ایستادند و کارکردند و معاونین ایشان، وزرا، استانداران و فرمانداران و همه مدیران نیز همراه و همگام با رئیس جمهور مشغول خدمت بودند. حضرت آیتالله رئیسی، مکتبی را در حوزه اجرایی ریلگذاری کردهاند که غیر قابل برگشت است.
حسینیپور ادامه داد: این در حالی است که در کشورمان متاسفانه در برخی از مقاطع برخی از دولتها توجه شان به رویکردها و روشهای غربی بود. هیچ ابایی هم از بیان آن نداشتند صراحتاً میگفتند ما برای اینکه با دنیا و منظورشان آمریکا و چند کشور اروپایی بود، تعامل داشته باشیم باید از اصول و ارزشهای خود کوتاه بیاییم ولی حضرت آیتالله رئیسی با برگرداندن ریل کشور از مدیریت غربی به مدیریت جهادی، دینی و انقلابی و مدیریتی که از مکتب آقا امیرالمومنین (ع) و حکومت عدل علوی اقتباس شد، اتفاقات مهمی را رقم زدند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به روحیه ولایتپذیری آیتالله رئیسی خاطرنشان کرد: آیتالله رئیسی واقعاً نسبت به مقام معظم رهبری متعبد بود و از روی اعتقادشان این کار را میکردند و خداوند هم به واسطه این احترام ویژهای که حضرت آیتالله رئیسی به مقام معظم رهبری داشتند و این احترامی که برای مردم قائل بودند که به هیچ عنوان صوری نبود، عشق و محبت ایشان را در قلوب آحاد مردم قرار دادند. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سالهای سال همین سبک مدیریتی را به دولت ها گوشزد میکردند و اتفاقاً این روش مدیریت جهادی و انقلابی، مهر تائیدش را از مردم هم گرفت. سیل عظیم تجمعات مردمی در داخل و خارج از کشور، این امیدواری و اطمینان را ایجادکرده که این سبک مدیریتی به یقین ادامه خواهد یافت و انشاءالله این مدیریت جهادی با همکاری همه دولتمردان و کسانی که تلاش میکنند و با حمایت مردم عزیز استمرار پیدا خواهد کرد.
حسینیپور درباره نقش تعامل با مجمع نمایندگان استانی در رفع مشکلات مردم و تقویت تعامل دولت و مجلس اظهارداشت: یکی از نهادهای مردمی که در استانها بسیار مهم و تاثیرگذار است و در تصمیمسازیهای استانی نقش منحصر به فردی دارد مجمع نمایندگان استانها است. نمایندگان ضمن اینکه هر کدام در حوزه انتخابیه خودشان پیگیری مطالبات مردم هستند در مجمع نمایندگان استانی نیز مطالبات استانی را از طریق مجمع در سطح ملی پیگیری میکنند. حضرت آیتالله رئیسی، سی و یک جلسه با مجمع نمایندگان استانی فقط در نهاد ریاست جمهوری داشتند ضمن اینکه جلسات متعدد زیادی را با نمایندگان بصورت انفرادی داشتند و در سفرهای استانی نیز با نمایندگان جلسه می گذاشتند و این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: حضرت آیتالله رئیسی به تعامل با مجلس اعتقاد داشتند و در این راستا سیاست مردمی سازی حل مسائل کشور را در دستور کارشان قرار دادند. یکی از مولفههای مردمیسازی همین جلسه با مجمع نمایندگان بود و ایشان تاکید داشتند که ما از نظرات کارشناسی نمایندگان استفاده کنیم، چون نمایندگان در روستاها و شهرها دائم با مردم مانوس هستند و مسائلی که مطرح می کنند، مسائل واقعی مردم است از همین روی برنامه داریم تا در ادامه حرکت خود، زنجیره تعاملی بین نمایندگان استانها با معاونت پارلمانی و همچنین از این طریق با بخشهای مختلف دولت ایجاد کنیم. بنده خودم در طول همین چند روز حداقل با صد نماینده ملاقات داشتم و قاطبه نمایندگان، نگاهشان نگاه حل مسئله است.
منبع