[ad_1]
به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) درخصوص اقدامات این سازمان به منظور تحقق عدالت تربیتی در دولت سیزدهم اشاره کرد و پرداخت هزینه ثبتنام و شهریه دانشآموزان چهار دهک اول درآمدی و همچنین راهاندازی مدارس سمپاد عشایری را از جمله اقدامات مهم در دولت سیزدهم برشمرد.
الهام یاوری در ادامه به پرداخت هزینه ثبت نام دانشآموزان ۴ دهک پایین، شناسایی بیش از ۶۵۹۷ هزار دانش آموز در پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و تکمیل نمون برگ مربوط و بارگذاری در سامانه سیدا به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانشآموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب نیز اشاره کرد.
وی افزود: تاسیس مدارس عشایری سمپاد به منظور شناسایی و جذب دانشآموزان دارای استعداد برتر در جمعیت عشایری استانهای فارس و خراسان رضوی از دیگر کارهای انجام شده در دولت آیت الله رئیسی است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه در راستای مدل تربیتی سمپاد و به منظور استقرار برنامههای تمام ساحتی و بهبود کیفیت آموزشی، اقداماتی شامل اجرای طرحهای تربیتی انجام شده است، ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱، از جمعیت آماری گروه هدف برنامههای تمام ساحتی که جمعیتی بالغ بر ۹۹ هزار دانش آموز سمپاد را در بر میگرفت، بیش از ۸۸ هزار نفر برنامه در فعالیتهای فوق برنامه شرکت فعال داشتند که در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، به ۱۱۰ هزار نفر برنامه تربیتی ارتقا یافت.
یاوری با بیان اینکه آمار شرکت کنندگان در کنگره سراسری قرآن کریم از ۷ هزار و ۷۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰، به ۱۰ هزار و ۴۸۹ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ رسید، افزود: تعداد شرکت کنندگان در رویداد المپیاد ورزشی مدارس استعدادهای درخشان با یک جهش آشکار از ۴ هزار و ۶۸ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ به ۸ هزار و ۵۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ رسیده است.
وی با بیان اینکه در جشنواره هنری سمپاد که از سال ۱۴۰۰ برگزار شده آمار شرکت کنندگان از ۶ هزار و ۹۱۰ نفر ، به ۸ هزار و ۲۷۵ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ رسیده است، عنوان کرد: میزان مشارکت دانشآموزان در برنامه اردوی راهیان پیشرفت نورانی در سال اول و دوم اجرا ۳ هزار و ۶۸۰ نفر در قالب ۲۲ اردو اعزامی به استانهای خوزستان، هرمزگان و اصفهان بوده که از یادمانهای دفاع مقدس، پایگاه پهپادی، سایت هستهای نطنز، شهر موشکی، بندر ماهشهر و ناوگان دفاعی بازدید کردند.
یاوری در ادامه و در تشریح اقدامات و برنامههای تحولی در دولت سیزدهم به طراحی و اجرای فاز نخست «ارزشیابی ۳۶۰ درجه مدارس و مدیران»، «طراحی و اجرای فاز اول سامانه مدیریت مالی مدارس»، « تدوین و تصویب نظام جامع مدیریت منابع انسانی در سمپاد» اشاره کرد و افزود: مرحله نخست ارزشیابی، نظارت و بازدید اولیه میدانی فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی در بیش از ۱۰۰ مدرسه سمپادی انجام شده است.
وی به اقدامات انجام شده در خصوص ماموریت سازمان با شعار چشم انداز «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری» اشاره کرد و گفت: گسترش عدالت آموزشی، کیفیت بخشی تربیتی و نظامسازی مدیریتی از دیگر برنامه های انجام شده در این سازمان است.
تدوین و چاپ ۹ عنوان کتاب تکمیلی دوره اول متوسطه، پذیرش ۱۸ هزار و ۷۴۵ دانش آموز در پایه هفتم و ۱۱ هزار و ۵۲۱ دانش آموز در پایه دهم، شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای گوناگون دانشآموزان، پذیرش ۲ هزار و ۶۹۵ نفر در رشته علوم انسانی در مهر ۱۴۰۲، اجرای برنامه ملی شهاب در دوره دوم ابتدایی، استعدادیابی در دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه در ساحتهای ششگانه تربیتی برای کشف استعدادهای دانشآموزان از دیگر برنامه های سمپاد در راستای عملیاتی کردن رهنمودهای رئیس جمهور در نظارت ستادی از وزارت متبوع بود که یاوری به آن اشاره کرد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره ارتقای معرفت و تربیت دینی دانشآموزان استعدادهای برتر در حوزه قرآنی و مفاهیم نیز توضیح داد: شرکت ۸ هزار و ۱۵۶ دانشآموز دوره اول و دوم سمپاد در مسابقات کنگره سراسری قرآن در محور قرائت، حفظ، حفظ ویژه و مفاهیم و افزایش ۶۵ درصدی دریافت تعداد آثار دانشآموزی در محورهای فوق و در رشته مفاهیم در قالبهای هنری تهیه پادکست، ساخت نماهنگ و تهیه اینفوگرافی از دیگر برنامه های انجام شده سازمان سمپاد در دولت سیزدهم است.
کسب ۲۰ مدال طلا در سال ۱۴۰۱ (۶۰ درصد اعضای تیمهای ملی) در مقایسه با ۷ مدال طلا در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ و ۳ مدال طلا در سال ۱۳۹۸ حاکی از رشد چشمگیر تعداد مدال طلای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان بود که یاوری به آن اشاره کرد.
وی درباره کمک به دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار و پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط دانشآموزان استعدادهای درخشان به اجرای طرح همیار سمپاد اشاره کرد و گفت: این طرح برای ۱۰ هزار نفر دانشآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ انجام شد.
منبع