به گزارش خبرنگار ایرنا، در سی و پنجمین سال سفر ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی رادمردی پیشگو و راستگو که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از خدایی بودن قلب و نظام فکری و رفتاری ایشان مصدایقی را بیان کردند مانند دشمنی با رژیم صهیونسیتی و معرفی چهره حقیقی استکبار جهانی و نظام سلطنتی و نیز پیشبینی محو شدن امروز غده سرطانی رژیم صهیونیستی از خاورمیانه و جهان؛
سوال؟ امام خمینی رحمه الله علیه به کدامین سرمایه دانشی و معرفتی مؤدب بودند که خداوند متعال زحمات او را جهت برپایی انقلاب اسلامی ماندگار و جهانی کرد بیدرنگ و شجاعانه باید اقرار کرد که خداشناسی تمام ساحتی ایشان و در پی آن انسان شناختی متفاوت معظمله با جهان شرق و غرب بوده است چراکه این مهم در ارتباطات تربیت طیبه ایشان با اساتید تراز زمان خود و تبدیل آنها به متون کتب آموزشی مانند سرالصلوة؛ مصباح الشریعة؛ چهل حدیث و کتابی مانند کشف الاسرار که دو ماه درس امام را تعطیل کرد جهت افشاگری دشمنیهای وهابیت و از همه مهمتر تحمل داغ فرزند دلبند خود برای احیای دین ناب رقم خورده و بدین سبب قد و قامت انقلاب ایشان را مانا و ماندگار کرده است.
این راز را باید هر یک از مسئولین نظام اسلامی به گوش هوش هیجانی خود بیابند و عمیقأ بدانند که امام خمینی (ره) چون بر سر نفس اماره خویش افسار شریعت زده بود قادر شدند شیطان مسلط بر سران استکبار را به گونهایی ردیابی کند که آنها را با تمام امکانات مادی اشان به شکست غیرقابل انتظار انسان شناسی در غرب بکشاند لهذا امام راحل، رئیس جمهور و هیات دولت و دیگر مدیران و مسئولان نظام اسلامی را با سبک رفاه نشینی غربی که اعضای خانواده آنان را به دنیا زدگی اجباری می کشاند و همچنین عاشق کارت سبز شهروندی کشورهای استکباری و حساب های خارجی و ویژهخواری می کند را با ادبیات مختلف هشدار می دادند و الان هم جانشین به حق ایشان همان سلوک را ادامه می دهند و بدین دلیل از مردمی بودن شهید جمهور و خدمت با دلسوزی کامل یاد می کنند.
مستندیابی فرمایش حکیمانه معمار کبیر انقلاب اسلامی
امام مقاومت از جان و دل بر این باور بودند: «عالم محضر خداست و در محضر او گناه نکنید»
یک نکته بسیار لطیف مدیریتی در این بیان وجود دارد که مدیریت اسلامی را در میان دیگر کشورهای جهان ممتاز و خواستنی جلوه میدهد چراکه حضور مدیران جامعه اسلامی در غیر جایگاه مردمی از نوع خداپسندانه نیست و قطعا و بلاشک عامل تنگناهای اقتصادی را فراهم میکند همچنانکه کرده است.
اِیّاکَ اَن یَراکَ اللهُ فی مَعصِیَهٍ نَهاکَ عَنها وَ اِیّاکَ اَن یَفقِدَکَ اللهُ عِندَ طاعَهٍ اَمَرَکَ بِها؛
بپرهیز از این که خداوند تو را در معصیتی که از آن نهی کرده است، ببیند؛ و برحذر باش از این که خداوند تو را در طاعتی که به آن فرمان داده است، نبیند. مسند الامام الکاظم(علیه السلام)، ج۳، صص۲۴۶ و ۲۴۸ از این حدیث شریف یک مسئله تولید میگردد که پاسخ دانشبنیان به آن؛ درمان بسیاری از بیمارهای اقتصادی در جامعه را در پی خواهد داشت. معمار کبیر انقلاب اسلامی از این بیان حکیمانه انسان کامل اصل پاسخگویی به محروم شدگان جامعه را استنباط و استخراج کردنده اند.
امام خمینی رحمه الله علیه و راهکار برون رفت جامعه اسلامی از مشکلات اقتصادی
امام مقاومت (رحمه الله) مستمرا از پابرهنگان و زاغهنشینان به عنوان ولی نعمت یاد میکردند که امروز در نظام اسلامی لازم است با توجه به استقبال جهانی از آن به عنوان یک راهبرد طلایی و زیر پایه اقتصاد مؤمنانه تلقی گردد همچنانکه شهید جمهور و خدمت آیتالله رئیسی به این رکن زیر پایه منطوی در معارف قرآنی التزام داشتند که در مدت ۳۳ ماه نزدیک به ۶۰ سفر استانی از برای انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرده اند؛ چرا که امام راحل و نیز رهبر انقلاب اسلامی فرموده بودند به مستضعفان و مستمندان و زاغهنشینان که ولینعمتان ما هستند بی منت خدمت کنید؛ این درک عمیق و حس دلسوزی مؤمنانه معمار کبیر انقلاب و جانشین خلف ایشان نسبت به طبقه محروم و مستضعف جامعه به اندازهای بود که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای محرومان و مستضعفان سایر کشورها به عنوان یک اصل مدیریتی انسانی از آن با آغوش گرم استقبال گردیده است.
پوسیدگی کاخ نشینان از منظر امام خمینی رحمه الله
از منظر امام ایستادگی (رحمه الله علیه) پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون تلاش طبقات پایین اجتماع یعنی همان مستضعفان است که درک این اصل نیاز به اعتقادات عمیق دینی و اخلاق کاربردی آن دارد تا اینکه مسئولان با برخورداری از دسترنج پر برکات محرومین به فراموشی ولی نعمتان خود مبتلی و متهم نشوند.
-تعریف مستضعف در آیات وحی
تعریف مستصعف در آیه شریفه ۷۵سوره مبارکه اعراف:
«قالَ الْمَلَأُ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ» سران مستکبر قوم صالح که رسالت او را نپذیرفتند، به ناتوان شمردهشدگان جامعه که ایمان آورده بودند گفتند: آیا میدانید که صالح از جانب پروردگارش به رسالت فرستاده شده است؟ گفتند: بیگمان، ما به آنچه او بدان فرستاده شده است ایمان داریم. در مقابل، مستکبران گفتند: تردید نکنید که ما به آنچه شما بدان ایمان آوردهاید کافریم.»
تبیین نوین رهبری از کلید واژه مستضعف
امام جامعه اسلامی جوامع را به دو گروه مستکبر و مستضعف تقسیم میکند و از مستضعفان با عنوان «مؤمنان» و از مستکبران با نام «کافران» یاد میکند؛ مستضعفان از منظر معظم له در حقیقت کسانیاند که به رهبر دینی خود ایمان آورده و در برابر زورگویان و مستکبران، مقاومت میکنند تا در نهایت بر مستکبران غلبه کنند؛ ۱۳۹۸/۰۹/۰۸- در این تبیین مقام معظم رهبری حفظه الله مستضعف به افرادی که آسیب دیده و مقاومت در برابر انواع ستمگران را فهم نمی کنند نیست مانند برخی از متکدیان در لباسهای مختلف تن پروری جامعه و همچنین اشخاصی که به واسطه حرام خواری اسیر آثار سوءتجاری و اقتصادی خود هستند محسوب نمی شوند بلکه معظم له با توجه به آیات وحی مستضعف را به صورت تک ساحتی و صرف اقتصادی معرفی نمی کنند بلکه ایشان استضعاف فرهنگی؛ سیاسی و اجتماعی را همراه و همزاد با استضعاف اقتصادی بر می شمارند.
پوسیدگی کاخ نشینان از منظر امام راحل
امام مقاومت رحمه الله علیه در سخنان خود خطاب به طبقات پایین جامعه و مستضعفان فرمودند شما این انقلاب را به ثمر رسانید و گروههایی که در سرتاسر این کشور، این انقلاب را به ثمر رساندند همان زن و مرد محروم بودند و همانهایی که مستضعف هستند و کاخنشینان آنها را استضعاف میکردند و اینها ثابت کردند که کاخنشینان هستند که ضعیف و پوسیده هستند این سخن وحی پایه امام خمینی (ره) امروز در میان جوانان دانشگاههای آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه بصورت بهتآوری برای سران استکبار در جریان است.
سرخوردگی مردمان محروم و آسیب اقتصادی آن از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)
علت حمایت همهجانبه معمار کبیر انقلاب اسلامی از مردم محروم مانده از سرمایه مادی و معنویشان یک دور اندیشی زیرکانه را در خود ذخیره کرده که اگر قشر محروم جامعه از انقلاب خودشان توسط زیست مدیریتی رئیس جمهور و وزرای آن سرخورده و ناامید شوند بلا شک میدان داری برای تمام افراد رفاه پرست و بیدرد باز خواهد شد و در نتیجه مردم در تنگناهای اقتصادی قرار خواهند گرفت و زر بازان و ثروت اندوزان جامعه با پشتیبانی زالو صفتان اقتصاد سرمایه داری جهان استکبار آنها را به استضعاف و بردگی می کشانند.
نکبت سکوت زدگی در برابر جنایات رژیم صهیونسیتی
کالبد شکافی امام راحل از عدم حمایت برخی از کشورهای مسلمان و دیگر مردم جهان از مستضعفان که مصدایق امروز آن کشورهای اروپایی و نیز ژاپن و کره جنوبی و برخی کشورهای در منطقه در نوع اقتصاد ضد مردمی آنان می دانند زیرا اقتصاد آنان مردمی یعنی خداناظر نیست چراکه آنان توسط استکبار جهانی اجبار می شوند با اقتصاد تک ساحتی خود علیه مستضعفان جهان اقدام کنند مانند اقدام امروز آنها علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه این شکل اقتصادی آنها در عدم حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه و به استضعاف کشیدن آنان ربط مستقیم در اعتقادات و اخلاق اقتصادی آنان یعنی غیر مردمی آنان دارد و خواهد داشت.
هنجار زیست معیشت رئیس جمهور در حمایت از اقتصاد مردم پایه
بعد از دوران نورانی مدیریت خداپسندانه ریاست سید الشهدای خدمت حضرت آیت الله دکتر رئیسی و یاران عزیزش کدام گفتمان در مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری به تعریف مستضعف از منظر امام جامعه اسلامی تن در می دهند و مردم مستضعف را به بهانههای مدرن فراموش نخواهد کرد؟ سوال عمیق و مهم این است که آیا آنان که با طعم فقر و همنشینی با فقرا بیگانه و بیزار هستند و آنرا یک روش منسوخ شده معرفی کرده و می کنند و نیز با سرخوشیهای حاصل از فرآیند سرمایههای تکاثری و ثروت های بدون زحمت علاقمند به مذاکره با قاتلان مردم مظلوم و مقتدر غزه و نیز دشمنان ردیف اول ملت غیور ایران اسلامی می توانند مرد این میدان باشند؟ و همچنین از الگوی اقتصاد مقاومتی در اداره کشور استنکاف و اهمال نداشته و از همه مهمتر سرمایه اعتقادی و اخلاقی آنرا واجد و قابل می باشند و مانند برخی از گذشتگان مجبور به تعهد های یک طرفه و نیز وام گرفتنهای بدون ارزش از ظالمان اقتصادی با عقیده بر تمدن مادی و تبعیت از بانک جهانی و انواع اسنادهای استعماری آنان نباشد.
رئیسجمهور شهید در همایش اقتصاد ایران فرمودند: در هر زمینهای که مردم وارد شوند، موفقیت کسب خواهد شد. در زمینه اقتصاد هم باید نگاه به مردم داشته باشیم و اقتصاد را مردمپایه و علمپایه کنیم یک جلوه از اقتصاد مردمپایه حمایت از فعالیت بخش خصوصی است؛ باید سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی شود و هر کجا ناکامی وجود دارد، نشان از غلط بودن سیاست نیست، بلکه به معنی نادرست بودن مسیر اجراست(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ – ۱۴:۵۷)
در این بیانات شهید جمهور یک نکته هزاران باریکتر ز مو خود نمایی می کنند و آن عبارت است از اینکه مسئولان اجرایی کشور موفق و پیروز در اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از مستضعفان که سابقه ایشان با این اصل محوری و حضور در میان مردم محروم و استماع خواسته های آنها نباید در تضاد و تناقض باشد.
در نهایت باید مشاهده کرد در مناظرات پیش روی نامزدهای ریاست جمهوری کدامین سبک مدیریت هیات وزیران با گفتمان اقتصاد مردمی و همچنین مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی مشکلی ندارد و با نگاه به بیرون کشور و غفلت از ظرفیت درون حتی از تحویل یک واحد مسکن مهر ناتوان نباشد همچنانکه در دورههای قبل شاهد بودیم که روش ها و سیاست های مسئولین اجرایی کشور چنان ضد مردمی شده بود که کشورهای همسایه و جهان را جرأت و جسارت داده بود که حالت تهاجمی به کشورمان داشته باشند چراکه با ژست تمدنی و مدرنیته رئیس جمهور و وزرا مشکلات معیشتی و تنگناهایی اقتصادی مردم محال است به اقتصاد در تراز شعارهای انقلاب اسلامی مبدل شود.
رئیس جمهور در محضر و منظر (الله)
در سی و پنجمین سالگشت رحلت امام راحل با توجه به محتوای توحیدی حدیث حضرت امام موسی بن جعفر علیه صلوات الله؛ این سوال مطرح است که رئیس جمهور الگو و سرمشق و وزرای آن در محضر حضرت پروردگار عالم بعد از سیدالشهدای خدمت آیتالله رئیسی نیاز به چه شرایط و ویژگیهایی از احیاگری شعارهای انقلاب اسلامی دارد همچنانکه این مهم از مطالبات امامین انقلاب است چراکه حیث مردمی بودن که اهم آن در امروز جامعه ما فرهنگی و اقتصادی است؛ تا از شخص رئیس جمهور و وزرای آن بدون تکلف آغاز نگردد.
چگونه خداوند متعال ایشان را در دوره ریاست جمهوری در موقعیتهای اجرا و وضعیتهای تصمیمگیری به رؤیت مؤمنین بگذارد تا با ایشان همدلی گردد و همچنین در دایره اطاعت امریا همان محضر و منظر حضرت حق تعالی در سیر خدمت توحیدی و جهادی با امیدی از جنس شهدا باشد چرا از جنس شهیدان؟ زیرا سیاستمداری که تخلفات و تجاوزات مدیریتی را با عوض کردن اسامی آنها قانونی و کم اهمیت و طبیعی و مردم فریب میکند و نیز با تغییر چهره و ظاهرسازی مانند طول رکوع و سجود و سخن از ارتفاع طنطن خویش مسیر یابی انتخابگران را آشفته و آلوده مینماید چگونه قادر است تنگناهای اقتصادی را به فرصت های معیشتی مردم محروم بدل کند.
رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: لا تَنْظروا إلی کَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم، و کَثرةِ الحَجِّ، و المعروفِ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّیلِ! و لکنِ انْظُروا إلی صِدقِ الحدیثِ و أداءِ الأمانةِ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله چرا این توصیه سیاسی و اجتماعی را فرموده اند: به زیادی نماز کسان و روزه و حجّ و بخشش و ناله های شبانه آنها نگاه نکنید، بلکه راستگویی و امانتداری شان را بنگرید. [بحار الأنوار : ۷۵ / ۱۱۴ / ۵.]
این کلام راهبردی رسول اعظم مهربانی ها لازم و ضروری است در فرمت ارزشیابی رئیس جمهور و وزرای ایشان به سبکی تعبیه و شاخص گذاری گردد تا از حمایت معرفتی بی بی نظیر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و پشتیبانی نائب بر حق حضرتش امام خامنهای که همه جانبه سد استکبار جهانی می باشند بتواند انرژی معنویی را در برابر جبهه صهیونیست و حامیانش برای ثابت قدم بودن و استفاده از مدیریت ملکوت نهاد برخوردار گردد و طمع زیانبار شیاطین جنی و انسی را از خود و ملت نجیب و غیور ایران اسلامی دور کند و مانند دولت سیزدهم و هشتمین رئیس جمهور شهید امید مستضعفان جهان بگردد.
*
منبع