[ad_1]
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جشنی بزرگ به پهنای ۱۰ کیلومتر از میدان آزادی تا بزرگراه امام علی (ع)، امروز سه شنبه – ۵ تیر- همزمان با عید سعید غدیر خم جشنی فرهنگی مذهبی با حضور گروههای مختلف مردم در تهران برگزار شد، همزمان ۳۸۰ شهر و روستای کشور غدیر را جشن گرفته است، امروز ایران اسلامی قدرشناس غدیر است.
۱۷:۰۰/ عصر یک روز تابستانی تیر ماهی، سهشنبه – ۵ تیر- تهران پایتخت باشکوه ایران زمین، اینجا میدان امام حسین (ع) عاشقان ولایت، امامت و اهل بیت (ع) گردهم میآیند؛ از صیح امروز موکبها آماده پذیرایی هستند تا ۲۲ شب؛ عید است و جشن و شادی و ۱۰ کیلومتر مهمونی.
۱۷:۰۵/ حضوری رنگارنگ از جنس شادی کوچکترها
بارزترین چیزی که اینجا در میدان امام حسین (ع) دیده میشود، شور و حضور بچههاست. شاید تعجب کنید اما رنگارنگی این مهمانی ۱۰ کیلومتری به حضور بچههاست؛ به کتاب ها و مدادهای رنگی و میزهایی که برای نقاشی تعبیه شده اند. به وسایل بادی شهربازی که قدش از کل جمعیت بلندتر است و رد انگشت اشاره بچهها در آخر به همانها ختم میشود.
۱۷:۱۰/ اجرای زنده مجریان شبکه پویا برای کودکان انقلاب
مجریان تلویریونی و گروههای هنری به میدان انقلاب تهران آمدهاند، برای بچههایی که همراه پدر و مادرشان به جشن آمده اند، برنامههای شادمانه اجرا می کنند.
۱۷:۱۵/ پذیرایی در موکب هیات فاطمیون
موکب هیات فاطمیون به رسم سه سال گذشته در حال پذیرایی از مهمان های غدیر است، شربت و شیرینی صدای صلوات و یاعلی در حوالی این موکب بلند است، عاشقان مولا عید را به هم تبریک می گویند و شربت تعارف می کنند.
۱۷:۲۰/ دیوار نگاره میدان انقلاب
دیواره نگاره میدان انقلاب تصویری از واقعه تاریخی غدیر خم است، در میدان همه امکانات فراهم است، از آمبولانس امداد، تا ماشینهای آتش نشانی، همه پای کار عید آماده اند تا مهمانی غدیر به خوبی برگزار شد.
۱۷:۳۰/ سومین مهمونی غدیر، مردمی و ملی
ضربالمثلی قدیمی میان همه ما رایج است که میگوییم «تا سه نشه بازی نشه». مثلی که گویی سه بار تکرار موتیفوار یک واقعه را سرآغاز رخداد و اتفاقی شگرف میداند. حالا و در سومین سال برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر میتوان این همایی مردم و اقشار مختلف جامعه را سرآغازی بر یک جشن ملی و مذهبی دید. جشنی که مردمی بودنش، آن را سر و شکل داده، متمایز کرده و هر سال با قوت بیشتری نسبت به قبل پیش میبرد.
۱۷:۴۰/ گپ و گفتی میان جاماندگان مناظرهها
مهمانها آرام آرام از راه میرسند، پهنه میدان امام حسین (ع) برای نشستن مهمانها در کنار هم آماده شده است، این سومین مهمانی ۱۰ کیلومتری اما کاملا با دو مهمانی قبلی متفاوت است؛ در این مهمانی هم مثل دیگر محافل، تب صحبت در میان گروههای کوچک مردم درباره انتخابات داغ است و جاماندههای مناظره گوشهای نشسته اند، گفتوگوها را دنبال میکنند و با هم گپ میزنند. جاماندههایی که در بین آنها زن و مرد و پیر و جوان نشستهاند و هم دستی بر آتش انتخاب دارند و هم حضوری در دل یک مهمانی به طول ۱۰ کیلومتر.
۱۷:۵۰/ غرق در دنیای کودکانه در میانه جشن
از میدان امام حسین(ع) به سمت غرب تا چشم کار میکرد، حضور بچهها به چشم میآید. یکی از آنها در حالیکه به سمت کشتی اسباب بازی می رفت از پدرش میخواست کمی صبر کند تا بازی کند؛ هنوز عرق پریدن روی قصر بادی خشک نشده بود، روی تاب فلزی میپرید؛ هنوز سرگیجهاش از تاببازی آرام نگرفته بود، توی استخر توپ میپرید؛ هنوز نفسش از استخر توپ بالا نیامده بود خودش را تشک بازی رها میکرد.
۱۸:۰۰/ دورهمی عاشقان امیرالمومنین(ع)؛ مثل اربعین
یک نفر از کنارم میگذرد و میشنوم که به بغل دستی اش درباره شباهت این مهمانی با پیادهروی اربعین میگوید. تا میآیم باقی صحبتهایش را بشنوم رد میشود و من اربعین را در ذهنم مسجم میکنم. جایی که همین دلدادگی موکبداران جریان دارد و عاشقان سیدالشهدا (ع) را به کربلا میکشاند. حالا هم با همان شکل، عاشقان امیر المومنین(ع) را از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی روانه کرده است.
۱۸:۱۵/ مهمانان مولا بر خوان غدیر؛ وقتی تفاوتها رنگ میبازد
حالا دیگر تفاوتها رنگ باختهاند، شیفتگان مولا و حرکت در مسیر غدیر تفاوت های قومی، زبانی و حتی مذهبی را در کلان شهر تهران به فراموشی سپرده است، مولا میزبان است یا تهرانی ها، هرچه باشد غدیر امروز عصر پایتخت، مهمانی است که کسی نمی تواند خود را میزبان آن بداند جز صاحب غدیر، برای این مهمانی هیچ شرط و شروطی هم تعیین نشده؛ آنچه مهمانان را به سمت سفر غدیر خواهد کشاند حُب مولا و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.
۱۸:۳۰/ حضور اتباع ساکن تهران در مهمونی
در این میهمانی تنها یک قشر خاص حضور ندارد بلکه همه اقوام، اقلیتها، از همه زبانها، گویش و مذاهب ایران در این خیابان و میدان حضور دارند، حتی در بین این مهمانان اتباع دیگر کشورها دیده می شود. شکوه و عظمت حضور مردم در جشن غدیر همان تعبییر زیبایی بود که صبح امروز رهبر انقلاب در سخنرانی خود به آن اشاره داشند؛ معظم له در بیانات خود اعلام کردند که غدیر به معنای درست و برجسته ای که از آن می شود متعلق به تمام مسلمانان است.
۱۸:۴۰/ اختلاف و رقابتی نیست؛ همه علوی هستند
حضور اقشار مختلف جامعه بدون توجه به گرایش های فکری و سیاسی در کنار هم هستند؛ در آستانه انتخابات هستیم، یک اتحاد و رفاقت در کنار رقابت انتخابات یک پیام خاصی دارد، ما علوی هستیم و غدیر جشن ماست، امروز جشن امامت است و کسی از اختلاف جناح های سیاسی و فکری سخن به میان نمی آورد، این پیام دقیقی برای کسانی دارد که به دنبال تفرقه در جامعه هستند.
۱۸:۵۰/ سرودها و همخوانیها
کمی آنسوتر نوجوانی بغض کرده بود و از اینکه در یکی از مسابقه ها باخته، ناراحت بود. غرفه دیگری را نشانش دادم که پسربچه های همسن خودش آهنگی را میخواندند و مسابقه دیگری به راه بود. بغضش هنوز باز نشده بود اما همراهی اش کردم تا کمی سر ذوق بیاید. راستش صدای بلند سرودها و همخوانی ها لا به لای جیغ گه گاه بچهها نمیگذاشت کسی ناراحت بماند و خواه ناخواه او را با این مهمانی همراه میکرد.
۱۸:۵۵/ پرچم وحدتبخش غدیر
مردم امروز جشن غدیر از تیپهای مختلف حضور دارند، کسی به دنبال جستجو همفکر سیاسی یا اجتماعی نیست بلکه همه زیر یک بیرق و پرچم و در امتداد مسیر غدیر در حرکت هستند و این پیام را به بانیان تئوری شکاف نسلی و فکری در ایران خواهند داد که پرچم غدیر و تفکر ولایت و امامت وحدت بخش تمام اقشار جامعه است.
۱۹:۰۰/ حب مولا در ژنتیک ایرانیان
حضور نسل های مختلف جامعه در میهمانی ۱۰ کیلومتری نشان از آن دارد که حب مولا در ژنتیک ایرانیان وجود دارد و هر ساله، مراسم مختلف را بهانه قرار می دهند تا ارادت خود را به اهل بیت (ع)ثابت کنند؛ در میدان انقلاب کودکان و نوجوانان در این مهمونی حضور چشمگیری دارند و شاید آمدند تا در جشن امامت و قرار گرفتن در سیل شیفتگان مولا خود به تمرین ولایتمداری بپردازند. آنان نیز مروج پویش لقمه میلیونی بودند تا جشن غدیر از جیب دوستداران امامت پرداخت شود و منابع آن وابسته به بودجه یک یا چند نهاد خاص نباشد.
۱۹:۱۵/ اطعام غدیرانه
برای تکمیل این پویش مردمی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب برای حضور در جشن غدیر پایتخت ثبتنام کردند تا خدمت رسانی لازم را به مهمانان مولا انجام دهند. بله این مردم پا پیش گذاشته تا در روز جشن امامت و ولایت مروج سنت حسنه اطعام غدیرانه در کشور باشند سنتی که در صورت تداوم می تواند به یک رویه منطقه و جهانی تبدیل شود.
این خبر در حال تکمیل است…
منبع