احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر بعد از ۸ سال تا تصویب سند موسیقی

به گزارش ایرنا، محمود سالاری در یک برنامه تلویزیونی با مروری بر عملکرد معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه سال گذشته اظهارداشت: دولت سیزدهم در زمان کرونا تحویل گرفته شد که تمامی فعالیت‌های هنری مختل شده بود. در واقع اصحاب فرهنگ و هنر خانه‌نشین و اقتصاد آنها به شدت لطمه خورده بود.

وی گفت: بنابراین دستور کار ما این بود تا تسهیل‌گری کنیم و این انجماد یخ‌زده حاصل از کرونا را ذوب کنیم. برای تحقق این امر اولین گام‌ها برداشتن موانع بود تا مسیرها باز و گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و موسیقی فعال شوند. باید تسهیل‌گری می‌شد، آیین‌نامه‌ها بازنگری و تصویب و اختیاراتی به خود استان‌ها داده می‌شد.

سالاری افزود: در بخش موسیقی و نمایش، اختلاف نظرهایی بود که باید بازنگری‌ می‌شد و این گام اولی بود که برداشتیم و به لطف خدا خیلی زود این کار انجام گرفت و حتی سالن‌های نمایش در کمتر از ۶ ماه مجبور شدند سه اجرایی شوند. من آذر ۱۴۰۰ در مجموعه معاونت هنری ارشاد آغاز به کار کردم و شب عید همه سالن‌ها فعال بودند و روی صحنه اجرا داشتیم. جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی در سال قبل غیرحضوری بود و ما توانستیم به شکل حضوری آنها را برگزار کنیم.

حمایت از هنرمندان از طریق صندوق هنر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جبران معیشت هنرمندان بیان کرد: باید از آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید یاد کنم که بعد از مطرح شدن این موضوع از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدد قابل توجهی را به صندوق اعتباری هنر تزریق کرد که در سه مرحله به هنرمندان عضو پرداخت شد. نکته دوم این بود که صندوق اعتباری هنر بیمه هنرمندان را گسترش داد و خدمات بیشتر شد. در این مدت وام‌ها با مدت زمان بازپرداخت بیشتر و حتی گاهی پرداخت‌ها بلاعوض انجام شد و بیمه تکمیلی هنرمندان نیز افزایش یافت.

وی اظهارداشت: در حالی که ما هنوز انبساط بودجه نداشتیم اما زمانی که مدیرعامل خانه تئاتر مطرح کرد که برخی از اعضای صنف تئاتر از پرداخت حق بیمه تکمیلی خود عاجز هستند، تلاش شد تا این اتفاق رخ ندهد و با همین بودجه اندک گام‌هایی که می‌شد برداشت را برداشتیم و تلاش کردیم ارتباط نهادهای مختلف را با هنرمندان برقرار کنیم تا بخش‌های اقتصادی با این مجموعه‌ها پیوند زده شود و جبران مافات شود.

احیای جشنواره‌های منطقه‌ای

سالاری درباره برگزاری جشنواره‌ها نیز گفت: شعار دولت شهید رئیسی عدالت در همه حوزه‌ها بود که مشخصا عدالت فرهنگی نیز شامل این قسمت می‌شد. موظف بودیم هم برنامه‌های وزیر را و هم اسناد بالادستی را رعایت کنیم و عدالت فرهنگی نیز جزو وظایف ما بود.

وی افزود: اولین گام در حوزه تئاتر این بود که جشنواره‌های منطقه‌ای بعد از هشت سال بار دیگر احیا شدند. این جشنواره‌ها هزینه‌بر هستند و بعضا استان‌ها آمادگی انجام آن را ندارند و کار پردردسری است که به همت دوستانم در اداره کل هنرهای نمایشی این اتفاق در هشت منطقه کشور رخ داد و احیا شد.

احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر بعد از ۸ سال تا تصویب سند موسیقی
محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در طول این سه سال جشنواره‌های منطقه‌ای به شکل منظم برگزار شد و از آنجایی که استان‌ها نیز درگیر آفت تعطیلی ایام کرونا شده بودند، برگزاری جشنواره باعث شد تا سالن‌های نمایش احیا شوند، گروه‌هایی که در استان‌ها بودند و به سمت انحلال رفته بودند بار دیگر فعال شدند و کارهای بسیار خوبی به روی صحنه رفتند. ضمن این که بعد از دوره کرونا عطشی در مخاطب ایجاد شده بود که احیای جشنواره‌های منطقه‌ای باعث شد، این عطش رفع شود.

کم کردن فاصله مخاطب با هنر نمایش

سالاری با بیان اینکه ما آرام آرام چراغ سالن‌ها را روشن کردیم و تئاتری‌ها را به صحنه آوردیم، اظهارداشت: با این کار اقتصاد اطراف این حوزه‌ها نیز فعال شد و در جشنواره تئاتر فجر بسیاری از این گروه‌ها به شکل مدعو یا برگزیده حضور یافتند. بسیاری از سالن‌های مطرح به دست گروه‌های مشخص و شناخته شده افتاده بودند و ما سعی کردیم این چرخه را گسترده‌تر کنیم. چرا که در جریان اعطای درجه هنری، آیین‌نامه مواردی دارد تا هنرمند آنها را به دست آورد. وقتی هنرمندی در سالن‌های بزرگ اجرا نرفته و در شهر خود نیز سالن حرفه‌ای ندارد و این امکان برایش فراهم نمی‌شود، قطعا نمی‌تواند درجه هنری نیز دریافت کند، بنابراین سعی کردیم این موانع را مرتفع کنیم تا هنرمندان شهرستانی به عرصه بیایند و عدالت فرهنگی در این امر نیز احیا شود.

وی درباره اقدامات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کم کردن فاصله میان تئاتر با مردم عادی گفت: در همان راستای احیای جشنواره‌های منطقه‌ای سعی کردیم قیمت بلیت‌ها را کاهش دهیم و تئاترها را به مناطق کم برخوردارتر ببریم. همچنین تئاترهای خیابانی را گسترش دادیم که هم اندیشه است، هم رایگان است و هم مردم را با مفهوم تئاتر پیوند می‌زند، چرا که ذهنیت اغلب مخاطبان از تئاتر، نمایش‌های روحوضی است. با تئاترهای خیابانی سعی کردیم به مسائل اجتماعی بپردازیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جشنواره تئاتر دانشجویی را که چند سالی بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیگر برگزار نمی‌کرد را در کنار جشنواره تئاتر گذاشتیم. این جشنواره، جشنواره مردم است و در عین این که گروه‌ها حرفه‌ای نیستند اما می‌توانند پیوند زننده مردم با هنرهای نمایشی باشند.

سالاری با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار از حوزه تئاتر حمایت کرد، اظهارداشت: این حوزه خمیرش کوچک است و بودجه کمی در اختیار دارد که به اندازه ساخت دو فیلم سینمایی هم نمی‌شود. اهالی تئاتر مظلوم واقع شده‌اند در صورتی‌ که اگر این نگاه اصلاح شود و دوستان تئاتری جدی گرفته شوند، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اندیشه، سینما و سریال‌سازی نیز رقم خواهد خورد، چرا که هنر نمایش هنر اندیشه‌سازی است.

نگارش سند موسیقی و ابلاغ آن

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به احیای شورای هنر بعد از سال‌ها و اثرگذاری آن افزود: ما در بعضی از حوزه‌ها سرگشتگی‌هایی داریم به طور مثال پس از انقلاب قانونی که نام موسیقی در آن آورده شده باشد یا سندی که از آن حمایت کرده باشد نداریم. وقتی قرار است حمایتی از موسیقی شود، آموزش موسیقی داده شود یا هنرمند و ساز هنرمند جدی گرفته شود همه خودشان را کنار می‌کشند. از همین رو ما نیاز داشتیم که یک بار برای همیشه این مشکل را برطرف کنیم و وزارت فرهنگ در شورای هنر نگارش سند موسیقی را در دستور کار قرار داد تا نوشته و اجرایی شود.

احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر بعد از ۸ سال تا تصویب سند موسیقی

وی گفت: پیش از این بارها مرحله نگارش سند موسیقی انجام شده بود اما ابلاغ نشده بود و به لطف مرحوم رئیسی این امر صورت گرفت. بسیاری از این فرایندها و آیین‌نامه‌ها در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت سند موسیقی و سند هنرهای نمایشی نوشته شود و حتی سند هنرهای تجسمی نیز در دستور کار است تا از سرگشتگی و برخوردهای سلیقه‌ای در این حوزه‌ها فاصله گرفته شود.

سالاری افزود: گله‌ای که اصحاب فرهنگ و هنر دارند این است که چرا موسیقی ما به سمت فرهیختگانی نمی‌رود، گله به جایی است. اگر ما می‌خواهیم در حوزه موسیقی راهبری کنیم باید به عرصه تولید ورود پیدا کنیم و کار فاخر تولید کنیم با این بودجه اندک و نگاه‌هایی که وجود دارد نمی‌توانیم اثرگذار باشیم. در واقع ما وقتی اثرگذار هستیم که بتوانیم در حوزه تولید، محور شویم و هنرمندان به دست بالادستی‌ها نگاه کنند و این مسیر را ادامه دهند. سند موسیقی باید عملیاتی شود. کار گروهی دارد که فرایند اجرا را باید انجام دهد و نگارش آن در دست تدوین است و امیدواریم دولت بعدی این کار را جدی بگیرد و این راه را ادامه دهد چرا که بسیار مهم است.

احیای موسیقی نواحی

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مدیر هنری در ادامه به حوزه موسیقی و فعالیت‌های این حوزه اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از اتفاقاتی که در عرصه موسیقی افتاد، سعی کردیم همانند عرصه نمایش، هنرمندان موسیقی را نیز آرام آرام به صحنه بیاوریم و جشنواره مناطق را راه‌اندازی کردیم که در پنج منطقه برگزار شد تا همان اتفاقی که در تئاتر رخ داد در موسیقی نیز بیفتد و به موسیقی ملی و سنتی ما توجه شد.

وی گفت: در نگاه اول این به ذهن مخاطب خطور می‌کند که سراسر بیلبوردهای سطح شهر به موسیقی پاپ اختصاص یافته است. در واقع تجلیات موسیقی پاپ بیشتر است اما در عرصه موسیقی ملی و سنتی تلاش‌های گسترده‌ای کردیم. در جشنواره نواحی بنیاد رودکی اجراهای رایگان از موسیقی ملی و سنتی داشتیم، بلیت کمتری برای این اتفاق قرار دادیم تا مردم بتوانند بیایند. تعداد اجرای این آثار زیاد بود اما تبلیغات کمتری نسبت به حوزه موسیقی پاپ برای آن وجود داشت. در واقع موسیقی سنتی و ملی بروز و ظهور کمتری دارد اما از آن حمایت می‌شود.

سالاری درباره معضلاتی که در روند برخی اجراهای موسیقی ایجاد شد، نیز بیان کرد: نخستین و مهمترین کار گفت و گو با گروه‌های مختلف بود. بعضی از دوستان ما نگرانی‌هایی داشتند به خصوص در زمینه دیانت مردم که درست هم بود و با گفت و گو این اطمینان را ایجاد کردیم که هنرمندان موسیقی نیز انسان‌هایی هستند که این دیانت را می‌شناسند و حدود و ثغور را می‌شناسند. سوی دیگر این امر نیز هنرمندان بودند که با همراهی و همدلی موانع را رفع کردیم. خوشبختانه این گفت و گوها بسیار موثر واقع شدند و اجراهای صحنه‌ای را اگر با دوره‌های قبلی مقایسه کنید بسیار افزایش داشته است و این درحالی است که وقفه‌ای هم در سال ۱۴۰۱ به دلیل التهابات اجتماعی داشتیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: همچنین هنرمندان موسیقی در طول سال به دلیل ایام ماه محرم و صفر، وفات‌ها و … آسیب‌هایی می‌بینند و باید به سمت موسیقی مناسبتی هم برویم و آن را احیا کنیم. گفت و گوهایی داشتیم که هنوز به اجرا نرسیده‌اند. مثلا در ماه رمضان اجرا نداشتیم اما وزیر فرهنگ این دستور را داد تا در نیمه اول این امکان فراهم شد و کنسرت‌ها ادامه یابد که انجام شد و با اقبال خوبی نیز مواجه شد.

سالن‌های اجرای کنسرت کم تعداد است

سالاری درباره نقش دولت در تعیین بلیت کنسرت‌ها گفت: ما جلسه‌ای داشتیم با تهیه‌کنندگان اجراهای صحنه‌ای، آنها نیز نکاتی دارند که شنیدنی است. وقتی در شهر تهران تعداد سالن‌های کنسرتمان محدود است و تنها سه سالن برج میلاد، نمایشگاه بین‌المللی و یک سالن در بخش خصوصی داریم و سالن بزرگ وزارت کشور مدتی است که از دور خارج شده است با توجه به حجم درخواست‌ها قطعا هزینه اجاره سالن بالا می‌رود و کنسرت‌گذار نیز مجبور است برای تامین هزینه‌های خود قیمت بلیت را بالا ببرد. این یک چرخه است و نمی‌توانیم عددی را تحمیل کنیم چرا که هزینه‌هایی دارند که باید تامین شود. اگر تعداد سالن‌ها افزایش می‌یافت، قیمت اجاره سالن نیز پایین می‌آمد.

وی افزود: در همین زمینه با بسیاری از نهادهایی که سالن دارند گفت و گو کردیم از جمله دانشگاه آزاد که سالن‌های پرتعداد و خوبی دارد اما خیلی‌ها حاضر به پذیرش دردسر نیستتند. ساخت سالن پرهزینه است و تمام شدن پروژه‌های نیمه تمام بار سنگینی بر دوش دولت است که باید تمام می‌شد، ضمن اینکه بنا نبود در این دولت سالنی را کلنگ بزنیم. امیدواریم که سالن وزارت کشور بار دیگر به صحنه بازگردد تا این بار کمتر شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد مجوزهای صادر شده در عرصه موسیقی نیز اظهارداشت: در سه سال اخیر در حوزه موسیقی در مجموع ۲ هزار و ۴۸۵ مجوز برای کنسرت ارائه کردیم که بیش از ۹ هزار اجرا را در بر می‌گیرد. در بخش‌های دیگر نیز در این سه سال و تاکنون ۷۰۷ نماهنگ، ۱۹۲ کتاب گویا و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تک آهنگ داشتیم. ۳۸ آلبوم تصویری داشتیم و ۸۴۱ آلبوم نیز مجوز گرفته‌اند.

سالاری گفت: در حوزه موسیقی تلاش این است که تا جایی که می‌شود به موسیقی فکورانه نزدیک شویم. در کنار آن استعدادهای نو نیز به روی صحنه بیایند و مافیای موسیقی نقشی نداشته باشد اما اینکه چقدر موفق هستیم بستگی به موارد بسیاری دارد و ریل‌گذاری که انجام شد اگر ادامه یابد به صلاح موسیقی خواهد بود. آیین نامه سند موسیقی کارگروهی دارد که مشغول است.

احیای جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر بعد از ۸ سال تا تصویب سند موسیقی

دیوار و گالری در هنرهای تجسمی کم داریم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های هنرهای تجسمی اظهارداشت: هنرهای تجسمی در عرصه هنر به مثابه دوومیدانی برای ورزش‌هاست چون تمامی هنرها را در برمی‌گیرد و همه هنرها ریشه در هنرهای تجسمی دارند. در حال حاضر هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نقاشی، طراحی، نگارگری، تذهیب، سفال و سرامیک، حجم سازی و … را در برمی‌گیرد و تلاش کردیم هنر معماری نیز که مغفول مانده بود به زیر شاخه هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ بیاید و برای آن دبیرخانه‌ای ایجاد شد.

وی گفت: در حال حاضر هنرهای تجسمی با بیش از ۱۲ رشته گسترده‌ترین طیف هنرمندان را به خود اختصاص داده است. پرداختن به این حوزه مهم است و تلاش کردیم اقتصاد این حوزه را سریع‌تر راه بیندازیم. گالری‌ها فعال شوند، تعداد تاسیس‌ها زیادتر شود و مجوزها تسریع یابند. آموزش این کار نیز در دستور کار قرار گرفت و یکی از کارها در راستای عدالت فرهنگی بحث آموزش هنر در مناطق کم برخوردار بود که همه هنرها را شامل شد و تاکنون ۷۲ هزار نفر در دوره‌های آموزش هنر در مناطق محروم شرکت کردند که در یک بازه دو ساله این اتفاق رقم خورد. این عدد نیست و قابل ردگیری است. دومین کاری که انجام دادیم این عزیزان با آزمونی که در آن شرکت می‌کنند می‌توانند مدرکی بگیرند و فعالیت فرهنگی داشته باشند که بحث اقتصاد را نیز در بر می‌گیرد.

سالاری درباره تعداد مجوزها در عرصه هنرهای تجسمی نیز بیان کرد: یکهزار و ۳۲۷ مجوز نمایشگاه داشتیم. متاسفانه گالری و دیوار در کشور کم داریم و در تهران تنها یک مکان داریم که بتوانیم تمامی آثار را در آنجا به نمایش بگذاریم. گالری‌های بزرگ و حراج فراوانی در این عرصه نداریم و تعداد مجوزهای صادره در تهران ۳۴ مرکز است. تلاش کردیم تسهیل کنیم و اقتصاد این حوزه را فعال کنیم. سند ملی حوزه تجسمی نیز تدوین شد، شورای اول آن برگزار شد و اصلاحات در شورای دوم انجام خواهد شد تا به اقتصاد هنر کمک کند و به یک جمع‌بندی برسیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گلایه برخی از هنرمندان گفت: من صادقانه از همه هنرمندان نسبت به تمامی قصورها و تقصیرهایی که در این دوره بود عذرخواهی می‌کنم. تعداد هنرمندان زیاد و بودجه‌ها کم است و حق دارند گلایه کنند اما ما تمام تلاشمان را کردیم با همه بضاعتمان در خدمت هنرمندان باشیم. تلاش کردیم هنرمندان این مرزو بوم تا جایی که می‌شود به لحاظ روانی احساس آرامش کنند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

بزرگداشت نقاش موسیقی / فرهاد فخرالدینی چگونه آهنگساز شد؟

به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار موسیقی ایرنا، استاد فرهاد فخرالدینی عصر امروز چهارشنبه – ۲۸ …