به گزارش ایرنا از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، «سید مصطفی داوودی» افزود: در دولت سیزدهم هیچ پروژه ای را پیش از تکمیل و رسیدن به شرایط کافی و استاندارد افتتاح نکردیم.
وی افزود: افتتاح پروژه های ریلی بهصورت نمایشی و ناقص سنتی بدی بود که تا قبل از دولت سیزدهم وجود داشت، مانند افتتاح نمایشی راه آهن یزد- اقلید یا راه آهن شیراز- اصفهان یا راه آهن کرمان- زاهدان، اما در طول دولت سیزدهم با سختگیری و تاکیدات مستمر مدیرعامل راه آهن نه تنها هیچ پروژه ای را بدون داشتن شرایط استاندارد افتتاح نکردیم، بلکه برای اطمینان بیشتر معمولا پروژه ها را چند ماه بعد از بهره برداری و اطمینان از تکمیل بودن همه جزئیات افتتاح رسمی کردیم.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن درباره پروژه احداث خط دوم راه آهن اهواز- اندیمشک توضیح داد: بخش نخست این پروژه ۱۴۰ کیلومتری در سال ۱۳۹۶ در حدفاصل اندیمشک تا شوش افتتاح شد و پس از آن تا سال ۱۴۰۰ پروژه تقریبا متوقف شد تا جایی که حتی پیمانکار درخواست فسخ قرار داد را ارائه کرد.
وی ادامهداد: در سال ۱۴۰۰ توانستیم تعامل خوب و رو به جلویی با پیمانکار داشته باشیم و بدون فسخ قرار داد و بازگشت به نقطه اول، کار ادامه پیدا کرد. در نتیجه ۷۰ کیلومتر شوش تا بامدژ در اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور شهید رئیسی افتتاح شد.
داوودی درباره برخی شایعات و شبهات درباره افتتاح پروژه خط دوم اهواز- اندیمشک نیز گفت: هیچ پروژه ای را بهصورت ناقص و نمایشی افتتاح نکردیم و خط دوم اهواز اندیمشک هم در بخش ۷۰ کیلومتری شوش- بامدژ که سال گذشته با حضور شهید رئیسی افتتاح شد و هم بخش ۴۰ کیلومتری بامدژ- اهواز که ابتدای این هفته افتتاح شد، به لحاظ استاندارد کاملا آماده بهره برداری بودند و سپس افتتاح شدند.
وی افزود: بخش بامدژ- اهواز که روز شنبه به طور رسمی افتتاح شد در بهمن ماه سال گذشته با حضور کمیسیون تعیین سرعت که متشکل از نمایندگان ادارههای کل ایمنی، خط، سیر و حرکت و منطقه است سرعت استاندارد این خط را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و این یعنی که خط آماده بهره برداری رسمی بود. سپس کمیسیون تحویل موقت که متشکل از نمایندگان دفتر مهندسی نظارت، خط، ارتباط و علائم، مشاور طرح و مدیرکل منطقه است از محور بازدید کرد و با تایید اتمام کار، صورتجلسه تحویل موقت که به منزله تاییدیه پایانی پروژه است امضا شد.
این مقام مسئول راهآهن تصریحکرد: بهعبارت دیگر این پروژه از اردیبهشت آماده بهرهبرداری بوده و حتی قبل از برگزاری مراسم افتتاح رسمی بهصورت آزمایشی توسط قطارهای باری و مسافری مورد بهره برداری قرار گرفته بود و اینکه بعضی بدون اطلاع و احتمالا از روی اغراض شخصی یا سیاسی این پروژه را ناقص اعلام کرده اند، شیطنت و دروغگویی است.
منبع