محمدحسین قمری، سرپرست دفتر خدمات عمومی(مرکز اصناف) وزارت صمت و برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به نیازهای شرکتهای دانشبنیان که باید در دولت جدید به آنها توجه شود، گفت: یکی از نیازهای شرکتهای دانشبنیان مربوط به شفافیت اطلاعات و نیازهاست؛ به عبارت بهتر شرکتهای دانشبنیان باید بدانند در کشور چه کالاهایی مصرف میشوند، چه کالاهایی وارد میشوند و یا عملاً چه کالاهایی مورد نیاز هستند و اقتصاد کشور در بازار، اصناف و فروشگاهها حول چه نیازهایی میچرخد تا از این طریق شرکتهای دانشبنیان بتوانند به واسطه بهبود فرآیندها و ارتقای محصولات در بازار به فعالیت بپردازند.
وی افزود: به نظر من شرکتهای دانشبنیان بیش از آنکه به وام، تسهیلات مالی و آموزشهای عمومی مانند بازاریابی نیاز داشته باشند به شفافیت اطلاعات و تقاضا در بازار نیاز دارند و لذا ضرورت دارد در گام اول به مسئله اشراف پیدا کنند و سپس درصدد حل آن برآیند.
برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ بیان کرد: دومین نیاز شرکتهای دانشبنیان، فراهم آوردن بستر قابل اطمینان برای ارتباط با بدنه صنعت کشور است. یکی از کارهایی که دولت جدید باید مصمم به پیگیری آن باشد و از سوی دیگر برای اقتصاد دانشبنیان ضروری است، برقراری پیوند میان شرکتهای دانشبنیان با صنایع کوچک و بزرگ است و در راستای تحقق این مهم باید موانع شناسایی و برطرف شوند.
ضعف در تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان
قمری گفت: سومین نیاز مربوط به مباحث مرتبط با تأمین مالی است؛ ما در این زمینه به شدت ضعیف و بسته هستیم. روشهای مرتبط با تأمین مالی جمعی و ریسکپذیر وجود دارند که از اینها میتوان بهعنوان زیرساخت استفاده کرد. چهارمین نیاز شرکتهای دانشبنیان مربوط به مباحث مالیاتی است؛ در همه جای دنیا برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان تخفیفهای مالیاتی انجام میشود و لذا در ایران هم برای حمایت از تولیدات دانشبنیان باید حمایتهای مالیاتی انجام پذیرد. متأسفانه در دولتهای قبل به این موضوع به صورت نمایشی و غیرواقعی پرداخته شده و لازم است در این دولت به صورت واقعی حمایتهای مالیاتی انجام شود.
وی بیان کرد: پنجمین نیاز شرکتهای دانشبنیان مربوط به نیروی انسانی است. این شرکتها به شدت نیازمند نیروی انسانی خبره و متخصص هستند و بدین منظور دانشگاهها نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی متخصص، ارزیابی و معرفی آنها به شرکتهای دانشبنیان را دارند.
سرپرست دفتر خدمات عمومی(مرکز اصناف) وزارت صمت با بیان اینکه دولت باید ریلگذار و بسترساز فعالیت شرکتهای دانشبنیان باشد، گفت: دولت نباید در مقام اجرا به این مقوله ورود پیدا کند. از سوی دیگر لازم است بخش خصوصی در مقام مشاوره ظاهر شود تا هم به پا گرفتن شرکتهای دانشبنیان کمک کند و هم در احیای شرکتهای تعطیل اثرگذار باشد همانند کار خوبی که در دولت قبل صورت گرفت و برخی واحدهای تعطیل دوباره احیا شدند.
قمری بیان کرد: وقتی از شرکت دانشبنیان سخن میگوییم، هدف مجموعهای از افراد نخبه است که با یک دغدغه مشترک گرد هم جمع شدهاند تا یک مسئله واقعی را برطرف کنند و لذا اگر در دولت رویکرد شعارزدگی به این شرکتها وجود داشته باشد به مرور زمان موجب دلسردی فعالان عرصه دانشبنیان خواهد شد و شاید از کشور مهاجرت کنند یا اینکه روحیه دانشبنیانی آنها از بین برود.
شرکتهای دانشبنیان و چابکسازی دولت
وی با بیان اینکه تقویت شرکتهای دانشبنیان به چابکسازی دولت جدید کمک خواهد کرد، گفت: شرکتهای دانشبنیان محرک اقتصاد هستند و میتوانند ظرفیتهای جدید را برای کشور ایجاد کنند و در بهرهور کردن اقتصاد اثرگذار باشند.
این کارشناس اقتصاد دانشبنیان یادآور شد: سال گذشته حدود 80 میلیارد دلار واردات داشتیم؛ اگر این رقم را در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار میدادیم امکان دارد که شرکت دانشبنیان به نیاز بازار و اقتصاد کشور پی ببرد و با ورود به این عرصه ضمن بهرهور کردن تولید، از حجم واردات بکاهد و سودسازی بیشتر را برای شرکتها به همراه داشته باشد. این موضوع در صادرات هم صدق میکند. اگر شرکتهای دانشبنیان را در معرض مسائل و اطلاعات واقعی قرار دهیم میتوانند به اقتصاد کمک بسیار زیادی کنند و در نظر داشته باشیم این شرکتها در فضای گلخانهای امکان رشد ندارند.
قمری در پایان تأکید کرد: با رفع تحریمها شرایط برای شرکتهای دانشبنیان بهتر خواهد شد زیرا این شرکتها میتوانند محصولات خود را صادر کنند و به خاطر رقابت دست به ارتقای کیفیت محصولات بزنند ولی باید مراقب بود که رفع تحریمها منجر به افزایش واردات نشود.
گفتوگو از سعید امینی
انتهای پیام
منبع