به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در دیدار صمیمی با کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در آموزش و پرورش همیشه نگاه بنده، نگاه به ارتقای حوزه پرورشی بوده است، اظهار کرد: امروز خوشحالم که در دیدارهای صمیمانه خود با معاونت ها، نخستین دیدار خود را با حوزه پرورشی و فرهنگی گذاشتم.
وی ابراز امیدواری کرد، با روحیه همدلی، هماهنگی و هم اندیشی در دوره ای که این سربازی نصیب من به عنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغههای مقام معظم رهبری را محقق کنم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: آنچه میماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به دلیل داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود.
کاظمی در جمع کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی، اشاره کرد: به شما ادای احترام می کنم و از همه شما به عنوان یک معلم و مربی سپاسگزارم، شما سربازان گمنام حوزه پرورشی در جمهوری اسلامی ایران هستید که مظلومانه و سخت کوشانه تلاش می کنید تا بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را پیش ببرید.
وی افزود: انتقال باورها، ارزش ها، آداب و رسوم و سبک زندگی از ماموریت های مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد.
کاظمی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبری در حوزه پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و استعدادهای درخشان تاکید دارند اگرچه که با مطلوبیت های جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین فاصله های زیادی داریم اما باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم.
۷۰ چالش در حوزه پرورشی احصا شدهاست
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصا شده است اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج میبرد و فعالیتها با صف فاصله دارد.
وی ادامه داد: نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی به عنوان مهمترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمیگیرد باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود.
وی اضافه کرد: در نگاه بلندمدت باید جایگاه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را در برنامه درسی جای دهیم چراکه دانش مقدمه تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی با بیان اینکه دو نگاه در شرایط کنونی به عنوان راه برون رفت از چالشها تلقی میشود، گفت: باید فعالیتها را به سمت مدرسه ببریم و از فعالیتهای نمادین برون مدرسهای که ضریب و اثربخشی پایینی دارد بپرهیزیم .
وی اذعان کرد: نکته دوم این است که بهترین راه تحقق اهداف تربیتی نقش پذیری دانشآموزان باشد. هر دانش یک تشکل و یک نقش شعار من بود باید تمام مهارت مورد نیاز در تشکل ها شکل گیرد. تشکلهای غیررسمی هم اهمیت دارند.
وزیرآموزش و پرورش اضافه کرد: هرچه بستر نقش پذیری دانش آموز در مدرسه بیشتر مهیا شود، در فرایند تربیتی موفق تر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیات اندیشه ورز و حلقههای میانی را شکل دهیم.
تربیت نخبگانی مد نظر قرار گیرد
کاظمی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را به صورت ویژه و گلخانهای مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان شتاب دهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم می کند و باید در حوزه پرورشی نیز این نگاه ایجاد شود.
وزیر دولت چهاردهم بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل گیرد و به صورت ویژه روی حوزههای قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود، همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیت یافته تراز سند رنج میبریم که این امر نیز باید جبران شود.
کاظمی افزود: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوب دار است اما ویژه روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیت های این حوزه هستم به ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی شخصاً ورود پیدا میکنم.
وی با بیان اینکه حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من خود را وقف نماز و قرآن می کنم، گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی همچنین سند تحول بنیادین گلوگاه های نظام تعلیم و تربیت هستند که به صورت جدی پیگیری مسائل این حوزه ها را انجام می دهم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه قرآن گفت: مهم ترین ماموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم بسیار مهم است باید دغدغه های فرهنگی نظام را احصا کنیم چرا که حرکت ما در حوزه های فرهنگی باید کاهش دهنده دغدغه های کلان کشور باشد.
وی ادامه داد: توسعه و ترویج ارزش های دفاع مقدس جز مهم ترین ماموریت های این وزارتخانه است.
منبع