به گزارش ایرنا از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی نگهداشت سرمایههای انسانی را مهم دانست و با بیان اینکه مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیتهای حرفهای بالاترین سرمایه این وزارتخانه هستند، گفت: بیشترین داشته ما نیروی انسانی است؛ اگر امروز دانشآموزان در عرصههای جهانی میدرخشند و پیشرفتهای مختلف در حوزههای علمی کسب میکنند، آن را مدیون معلمان هستند.
وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش اولویت همه نظام اجرایی کشور باشد، گفت: اگر میخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم و به توسعه پایدار شتاب دهیم باید نظام تعلیم و تربیت و معلمان را در صدر بنشانیم.
وی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را اولویت خود برشمرد و درباره چالشهای نظام تعلیم و تربیت گفت: بزرگترین چالش ما سادهانگاری است؛ این وزاتخانه با جمعیتی نزدیک به 50 میلیون مخاطب مواجه است که شامل ۱۶ میلیون دانشآموز، یک میلیون معلم و ۳۰ میلیون خانواده میشود و نباید از کنار آن بهراحتی عبور کرد.
کاظمی، سیاستزدگی نظام تعلیم و تربیت را از چالشهای دیگر این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید از افراد با صلاحیتهای حرفهای استفاده کرد. باید ظرفیتهای معلمان دلسوز و متعهد را برای ایجاد فضایی پر از آرامش و امن و دغدغهمند بهکار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات نیروی انسانی گفت: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و میتوانم با اطمینان بگویم که جای نگرانی وجود ندارد. زیرا بهصورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.
به گفته وی، سند تحول بنیادین در برنامهای طولانیمدت بهصورت روزانه در حال پیگیری و بررسی خواهد بود؛ زیرا تحقق این سند از دغدغههای مقام معظم رهبری هم بوده است؛ از این رو با تشکیل کارگروهی بهصورت مستمر شاخصها و پیشرفتهای این سند ارزیابی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش به اهداف سند هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز باید بُرش سالانه انجام داد و با یک نقشه عملیاتی احکام را به نتیجه مطلوب رساند.
کاظمی ادامه داد: بررسی ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت از دیگر اولویتهای این وزارتخانه است که باید با استفاده از کارشناسان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت انجام شود.
وی درباره برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیز گفت: اکنون میان آنچه دانشآموزان از فضای دیجیتال میدانند و آنچه که ما به آنها آموزش میدهیم، شکاف بزرگی وجود دارد. از این رو باید در این زمینه برنامههای کاربردی و زیربنایی انجام شود. فکر میکنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا کنیم.
کاظمی با یادآوری اینکه سرمایهگذاریهای این وزارتخانه با خروجیها تناسبی ندارد، بر بهبود اقتصاد این حوزه تاکید کرد و افزود: باید در کنار مولدسازی در آموزش و پرورش بهدنبال ایجاد سرمایههای پایدار بود.
وی به کمبود کلاس درس اشاره داشت و گفت: میانگین فضای آموزشی در کشور حدود ۵.۳ مترمربع است است و درحالی که در برنامه هفتم توسعه این عدد ۶.۲ مترمربع پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید ۱۷۰۰ مدرسه و ۹ هزار کلاس درس افتتاح و بازسازی می شود، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیشبینی شده است
کاظمی با قدردانی از تلاشهای خیرین مدرسهساز گفت: جالب است که بگویم در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیشبینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.
وی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پیشنهاد همکاری داده تا مدارس کانکسی جمع شود یا به حداقل برسد.
وزیر آموزش و پرورش درباره رفع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بناست تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود و البته ۱۹ هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیتبخشی فعال خواهند شد.
کاظمی درباره اعتراض برخی معلمان به نظام رتبهبندی گفت: این موضوع دغدغه ما هم هست و قطعا بررسی خواهد شد. من نماینده معلمان هستم. خودم را سرباز نظام تعلیم و تربیت میدانم. من صدای معلمان در دولت هستم. من صدای معلمان در مجلس هستم. از این رو برنامهریزی شده است تا هم به اعتراضات مجددا رسیدگی شود و هم آییننامه ارتقاء آنها هم تدوین و آماده شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره تاثیر شرط معدل در کنکور و اعتراض دانشآموزان و والدین آنان گفت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما بهعنوان منعکسکننده صدای دانشآموزان به این شورا عمل خواهیم کرد. زیرا تصمیمگیری در این زمینه در اختیار ما نیست. ولی من دغدغههای دانشآموزان را شنیدم و قطعا این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. در نهایت تصمیمگیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعا این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.
وی درباره پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی معلمان که با مشکل کد ۱۹ روبرو شده اند، بیان کرد: بنا شد طبق ضوابط و قوانین همکاران گزینش به اعتراضها رسیدگی کنند. اطمینان میدهم که پس از بررسی، حقی از کسی ضایع نشود.
منبع