معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران:
به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امروز، ۱۹ شهریورماه، دوره آموزشی «کتاب درمانی» ویژه کتابداران و مروجان کتابخوانی با هدف دانشافزایی و به همت ادارات کل کتابخانههای عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با حضور مجازی محسن حاجی زینالعابدینی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دانشگاه طی سه ساعت برگزار شد.
محسن حاجی زینالعابدینی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دوره ضمن بیان مشکلات انسان امروزی به تعریف «کتاب درمانی» پرداخت و گفت: استفاده از مطالب خواندنی به منظور درمان بیماریهای جسمی و روانی کتاب درمانی نام دارد و به عنوان رشته خاصی از کتابداری بیمارستانی و سازمانی به شمار میرود و مفهوم اساسی کتاب درمانی، بازپروری از طریق خواندن است و شامل کتاب درمانی رشدی، کتاب درمانی بالینی، کتاب درمانی تحولی، کتاب درمانی سازمانی است.
معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در ادامه، توضیحاتی پیرامون اهداف کتاب درمانی ارائه داد و بیان کرد: رایجترین هدف «کتاب درمانی»، پرورش بینش فردی و شناخت خود است، هدف ديگری که برخی کتاب درمانگران در جست و جويش هستند، تحريک عاطفی در کودکان است و هدف سومی که کتابشناسان برجسته از آن نام بردهاند، اين است که با ادبیات و فیلم میتوان به کودکان در حل مشکلات روزمره کمک کرد، بهبود روابط با دیگران، تفریح و سرگرمی، جامعهگرایی و … از دیگر اهداف آن بوده و شامل دو رویکرد مهم پیشگیری و تقویت کننده و درمان کننده است.
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی ضمن تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه کنونی گفت: علیرغم تغییرات و دگرگونیها در جهان کنونی، هیچ رسانهای جایگزین کتاب نشده است و کتاب همواره یک ابراز بنیادین فرهنگساز و تمدن آفرین بوده است، برنامهریزی برای ترویج کتاب و کتابخوانی مصداق بارز اقدام در راستای حفظ هویت ایرانی، عقیدتی و فرهنگی ایران اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و کتابداران و دست اندرکاران این حوزه به عنوان مشاوران امین در حوزه تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی در جامعه نقشآفرینی می کنند.
وی ضمن اشاره به تأثیر کتاب در توسعه فردی و اجتماعی افزود: خواندن ارتباط مستقیم با توسعه فردی از طریق کسب مهارتهای هوشمندی، پرورش شخصیت خلاق، کسب فضایل شخصی، عمقدهی به مفاهیم، نشاط روحی و اجتماعی و… دارد و از این رو، در توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار بوده و کارآمدترین ابزار ایجاد نظم اجتماعی است.
تاریخچه کتاب درمانی، فواید کتاب درمانی، تأثیرات مثبت کتاب درمانی، مراحل آن، وب درمانی، نوشتار درمانی و …. از دیگر مباحث مطرح شده در این دوره بود.
انتهای پیام
منبع