بررسی پرونده قتل عمدی با چاقو در هیأت عمومی دیوان عالی کشور

به گزارش ایرنا از دیوان عالی کشور، جلسه هیات عمومی اصراری کیفری دیوان عالی کشور روز سه شنبه با حضور رئیس، معاونین و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و نماینده دادستان کل کشور در سالن آیت الله محمدی گیلانی برگزار شد.

در این جلسه پرونده اصراری کیفری با موضوع قتل عمدی با چاقو در دستور کار هیأت عمومی دیوان عالی کشور قرار گرفت که موضوع اختلاف نظر بین شعبه 4 دادگاه کیفری یک استان خوزستان و شعبه سی و پنجم دیوان عالی کشور مطرح شد.

شعبه 4 دادگاه کیفری یک استان خوزستان اعتقاد به عمدی بودن قتل داشته و به استناد ماده 290 قانون مجازات اسلامی حکم بر قصاص نفس صادر، اما شعبه 35 دیوان عالی کشور موضوع را مشمول دفاع مشروع و منطبق با ماده 302 قانون مجازات اسلامی دانسته است که پس از بحث و تبادل نظر و استماع نظر نماینده محترم دادستان کل کشور، هیات عمومی متشکل از شعب کیفری دیوان عالی کشور، رأی شعبه 4 دادگاه کیفری یک استان خوزستان را صائب تشخیص دادند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور نیز در این جلسه با تبریک آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) به جهان اسلام گفت: پیام تقارن ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) این است که جهان اسلام بعد از پیامبر عظیم الشان دچار افتراق و حوادث ناگواری بود و جانشینی امیرالمومنین و بعد هم اتفاقاتی که افتاد، دنیای اسلام را از فیوضات جانشینان به حق رسول اکرم(ص) محروم کرد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به فلسفه هفته وحدت افزود: حوادثی که در صدر اسلام رخ داد دنیای اسلام را شقه شقه کرد و هدف اصلی دشمنان اسلام همین بود که اسلام به صورت کامل و جامع در جهان بشریت بروز و ظهور پیدا نکند و ما تا به امروز شاهد آثار سوء این افتراق و جدایی هستیم و دشمن سعی می کند که با لطایف الحیلی امت اسلامی را از هم جدا کند و روز گذشته هم در فرمایشات مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره شد که نباید اجازه داد دشمن در جهت تفرقه افکنی به اهداف سوءش برسد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به نتایج تفرقه افکنی در جهان اسلام گفت: نتیجه افتراق بین امت اسلامی را در طول ۱۴۰۰ ساله اسلام شاهد هستیم که از جمله رژیم شوم رژیم صهیونیستی که حدود ۸۰ سال قبل از این در قلب دنیای اسلام واقع شد و بخشی از سرزمین امت اسلامی را غصب کرد و باز شاهد آن هستیم که بخش عمده قدرت پوشالی که صهیونیسم به پشتوانه استکبار جهانی پیدا کرده است، ناشی از افتراق جهان اسلام است و اگر دنیای اسلام با یکدیگر وحدت و هماهنگی داشتند، هرگز چنین رژیمی نمی توانست در منطقه فعالیت کند و امروز هم درحال تلاش هستند که اجازه ندهند این وحدت وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما وظیفه داریم ضمن اینکه پایبندی خود را به مبانی مکتب جعفری داشته باشیم، با امت اسلامی یک‌صدا و یک‌دست باشیم اما این وحدت به آن معنا نیست که از مبانی اصیل اعتقادی خود دست برداریم ولی باید با تأکید بر اشتراکات و کنارگذاشتن اختلافات این مقطع از زمان را پشت سر بگذاریم.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

چرا و چگونه به بچه‌هایمان «نه» بگوییم؟ بررسی راه‌های منتهی به تاب‌آوری

تاب‌آوری از سازه‌های جدید و از مفاهیم مرتبط با روانشناسی مثبت‌گرا است که در علم …