به گزارش ایکنا، آیتالله شیخ علی رازینی، رئیس شعبه 41 دیوان عالی کشور و عضو شورای نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها در جلسه هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن به تدریس موضوع نقش حقوق و قضا در حکمرانی قرآنی پرداخت.
این جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن سخنانی را پیرامون حکمرانی قرآنی ارائه کرد.
وی بیان کرد: مدتی میشود که بنیاد قرآن در حوزه حکمرانی قرآنی فعالیت میکند و در این راستا بیش از 180 نشست تخصصی را نیز برگزار کرده، پیرو همین مسئله، نشریات و کتبی از بنیاد قرآن و مرکز تربیت مدیران حکمران این بنیاد به انتشار رسیده است.
حسین زاده بیان کرد: در ابتدا جلسات با تعداد نفرات بیشتری برگزار میشد اما با تحلیل و پیشنهاد هیئت اجرایی مرکز تربیت مدیران حکمران این بنیاد جمع محدودتر، افراد ویژهتر و بحثهای تخصصیتری مطرح شد که به امروز ختم شده است. به هر حال همانطور که میدانید قرآن هم یک عنصر برای گرد هم آمدن معنوی است و اینجاست که میگوییم القرآن یجمعنا؛ در این باره نیز میخواهیم در رابطه با حقوق قضایی و حکمرانی قرآن صحبت کنیم که این دو نیز در جهت یکدیگر حرکت میکنند.
در ادامه، آیتالله علی رازینی به تدریس پیرامون موضوع نقش حقوق و قضا در حکمرانی قرآنی پرداخت.
وی ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و فرزند ایشان امام جعفر صادق (ع) خاطر نشان کرد: قرآن راهگشاست و باعث اتصال و هدایت انسانها میشود، اگر درست و عمیق فهمیده شود.
آیتالله رازینی با بیان اینکه بحث حکمرانی سه شاخه قضا، تأمین و اجرا دارد، گفت: در رابطه با شاخه قضا میتوان آیه 60 سوره نساء را مورد بحث قرار داد. آن آیه میفرماید که باید با طاغوت و دشمنان مبارزه کرد و خداوند، دین را مایه سعادت انسان قرار داده است.
وی بیان کرد: آنهایی که کافرند الگوی آنان نیز طاغوت است و طاغوت خاصیتش این است که روشنایی را به تاریکی تبدیل میکند. کسانی که اظهار به دین آوردن میکنند اما در دل، دینی که از رضایت قلبی و دِلی برخوردار نیست را تبعیت میکنند، پس دین ندارند. کلمه کلیدی و صریح آیه 60 سوره نساء، این است که ما بدون حاکمیت قرآنی در مسائل قضایی به ایمان نمیرسیم، پیرو همین قضیه باید از احکام دین اسلام که بر اساس حاکمیت قضایی در مسیر حاکمیت قرآنی است پیروی شود که مسیر درست همین است.
آیتالله رازینی با بیان اینکه مجازات و جزا در علم قضا برای نابودی و سیاه شدن نیست بلکه برای حیات، امنیت و زنده شدن جامعه است، اظهار کرد: کسانی که میگویند ما ایمان آوردیم اما در مسائل زندگی روشهایی به غیر توجه به خدا و ایمان به خدا انجام میدهند، اینان همان کسانی هستند که ایمان ندارند و در حال کفر ورزیدن و دروغ گفتن، هم به خودشان و هم به خداوند هستند.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم مؤمن باشیم، باید تسلیم امر خدا باشیم؛ اما از آن طرف کسانی که ایمان راسخ و درستین به خدا دارند، بدانند و ناراحت نباشند که سرانجام به سر مقصود نهایی خواهند رسید و در این مسیر، هستیبخش هستی آنان را یاری میرساند. در طول تاریخ پیامبران برای هدایت آمدهاند که واضح است اینکه ما به این عزیزان ارادت داشته باشیم، کافی نیست؛ بلکه باید از آنها تابعیت کنیم و این همان مسیر انسانیت و درست است. همانگونه که در نمازهایمان در سوره حمد میخوانیم که پروردگارا، ما را همان گونه هدایت کن که بندگان صالح و مخلص تو قدم برداشتند و آنان را به ما نعمت دادی که منظور اولیاء دین و بندگان خوب هستند و ما را از تاریکیها و گمراهیها نجات ده.
وی ابراز کرد: مهمترین وسیله هدایت در زمان پیامبر، خود پیامبر است و در زمان نبود ایشان، جانشینان برحق ایشان که خودشان تعیین نمودند. ما برای اطاعت از خداوند نباید طلبکارانه ادعایی داشته باشیم و شرط و شروطی تعیین کنیم. باید با دِلی آرام، خالص و پاک، تسلیم محضر خدا باشیم که هدف و کار پیامبر اسلام(ص) اجرا، پابرجا بودن و فراگیر شدن حکمرانی دینی و قرآنی بوده است.
یادآور میشود، این جلسه با نوای ذاکرین اهل بیت(ع) به پایان رسید.
انتهای پیام
منبع