نهج حکمرانی نبوی در کلام علوی

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازبا نظر به کلام ارزشمند مولا در نهج‌البلاغه و تدبر در استعمالات واژگانی و بلاغت بی بدیل امیر کلام می‌توان درس‌های بزرگی از توصیفات حضرت از سیره و نهج نبوی آموخت.

در این مجال کوتاه به یمن ایام میلاد پر برکت خاتم الانبیا(ص) به چند مولفه اساسی حکمرانی نبوی که برآمده و برساخته نگاه توحیدی و تمدن‌ساز آن حضرت است، اشاره می‌شود که در فضای حکمرانی دینی ما از یک‌سو و حاکمیت‌های سکولار و دیکتاتور مآبانه ضد حقوق انسانی و دینی بشر از سوی دیگر مورد احتیاج است.

1- ادای امانت و ارشاد و خیرخواهی همیشگی

فادی امینا‌ و مضی رشیدا(خطبه ۱۰۰)

ادای امانت حکومت و حیات و دین رعیت یک وظیفه مهم حاکمیت دینی است؛ خیرخواهی پیامبر اکرم(ص) و ادای امانت خدا برای مردم تنها به تامین کفاف و حیات مادی آن‌ها محدود نبود بلکه ارشاد معطوف به حیات اخروی نیز تا آخرین لحظات زندگی حضرت استمرار داشت‌.

2- سخن با فکر؛ تامل قبل از عمل و کار ضربتی و سریع

مکیث الکلام بطی ء القیام سریع اذا قام( خطبه ۱۰۰)

جمع شدن سه مؤلفه فوق در یک مدیر خیر را برای او و رعایا رقم می‌زند؛ آن‌که وعده بی‌اندیشه ندهد و کند و تند اقدام کند؛ کند در تامل و فراهم ساختن مقدمات و تند و بی تامل در اقدام عملی‌.

۳- قدرت وفاق‌سازی حداکثری حاکم ربانی

قَدْ صُرِفَتْ نَحْوَهُ أَفْئِدَةُ الْأَبْرَارِ وَ ثُنِيَتْ إِلَيْهِ أَزِمَّةُ الْأَبْصَارِ دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ وَ أَطْفَأَ بِهِ النَّوَائِرَ أَلَّفَ بِهِ إِخْوَاناً( خطبه ۹۶)

حاکم اگر ربانی باشد و متصل به منبع رحمت؛ قدرت جذب دل‌ها؛ ایجاد محبوبیت؛ رفع کینه‌ها و دشمنی‌ها و الفت‌سازی را بیش از یک حاکم غیر الهی خواهد داشت.

4- عزت و ذلت؛ الفت و فرقت دوگانه‌های حاکمیت دینی

أَلَّفَ بِهِ إِخْوَاناً وَ فَرَّقَ بِهِ أَقْرَاناً أَعَزَّ بِهِ الذِّلَّةَ وَ أَذَلَّ بِهِ الْعِزَّةَ(خطبه ۹۶)

وفاق‌سازی حداکثری وظیفه و نتیجه حکمرانی دینی است؛ اما طبعا قلیلی به واسطه سویه‌های معنوی چنین حکومتی دلخوشی از آن ندارند و لذا وفاق‌سازی مطلق در چنین حاکمیتی به مانند بقیه نظام‌های سیاسی ممکن نیست.

5- تقدم رسیدگی به قشر ضعیف و شنیدن صدای آن‌ها در کلام نبوی و سیره علوی

فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ اَلْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ ( نامه ۵۳)

۶- فدای کردن اقرابا و نزدیکان به خاطر مردم

كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله إِذَا اِحْمَرَّ اَلْبَأْسُ وَ أَحْجَمَ اَلنَّاسُ قَدَّمَ أَهْلَ بَيْتِهِ فَوَقَى بِهِمْ أَصْحَابَهُ حَرَّ اَلسُّيُوفِ وَ اَلْأَسِنَّةِ ( نامه ۹)

یکی از ویژگی‌های نهج حکمرانی نبوی در کلام مولا علی(ع) است اصل اساسی است که پیامبر نه تنها اجازه پارتی‌بازی و ویژه‎‌خواری به اطرافیان و خانواده خود نمی‌داد بلکه راحتی و امنیت خانواده خود را فدای عامه مردم و حکومت دینی می‌کرد و از این منظر ایثار و فداکاری از محکمات حاکمیت مبتنی بر سیره علوی و نبوی است. «… وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ…؛ … و هر چند در خودشان احتياجى [مبرم] باشد آنها را بر خودشان مقدم مى دارند…» ( سوره حشر آیه ۹)

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز 

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

چرا در موضوعات فقهی زنان سخت‌گیرانه حکم می‌دهید؟

به گزارش ایکنا بانو مجتهده زهره صفاتی، دوم دی در نشست علمی «چالش‌های مجتهدپروری در …