اجرای طرح الزام خدمات پس از فروش لوازم خانگی در اصفهان آغاز شد


حامد دایی جواد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی باید خدمات پس از فروش محصولات خود را بر عهده بگیرند یا به شرکت‌های واسط خدمات پس از فروش برون‌سپاری کنند و عملکرد آنها در مواردی مانند سرعت و هزینه متعارف خدمات و نتایج کیفیت از طریق رضایت مشتری بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار معیار اصلی الزامات این استاندارد شامل کیفیت، سرعت، هزینه و نتایج عملکرد است، اظهار کرد: همه لوازم خانگی برقی و گازسوز که دارای استاندارد اجباری است مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، تلویزیون و وسایل گازسوز مشمول این طرح خواهند بود.

دایی جواد ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده باید برای این طرح از طریق سامانه اداره کل استاندارد استان درخواست صدور پروانه را ثبت کنند سپس ارزیابی‌ لازم درباره معرفی نمایندگی‌ها و شرکت‌های واسط انجام می‌شود و اداره استاندارد معیارهایی چون رفتار حرفه‌ای و تسلط فنی این نمایندگی‌ها را ارزیابی‌ می‌کند.

وی تاکید کرد: اجرای طرح مذکور به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا خدمات پس از فروش را به‌صورت مستقل مدیریت یا به شرکت‌های واسط واگذار کنند.

دایی جواد به چالش‌های این طرح برای واحدهای کوچک تولیدی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ دارای نمایندگی‌های مستقل هستند و به‌راحتی می‌توانند خدمات را به مشتری ارائه دهند اما شرکت‌های کوچک به‌صورت متفرقه در نقاط مختلف شهرها پراکنده‌اند و خدمات پس از فروش آنها را تعمیرگاه‌های سطح شهر ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: تک محصولی و کوچک بودن این واحدهای تولیدی باعث شده است نتوانند در سطح کشور و استان نمایندگی مجاز داشته باشند بنابراین مجبورند از واحدهای متفرقه تعمیراتی استفاده کنند و قرارداد ببندند که همین موضوع سبب عدم احراز نمره کافی در ارزیابی‌های اداره استاندارد می‌شود.

کارشناس صنعت برق و الکترونیک اداره کل استاندارد اصفهان بر ضرورت آموزش تعمیرکاران و نظارت بر کیفیت خدمات این واحدها تأکید کرد و گفت: این واحدها حتی باید به سرعت خدمات و رفتار تعمیرکاران واسط نیز نظارت داشته باشند.

دایی جواد با تاکید بر اینکه نصب لوازم خانگی برقی و گازسوز مشمول استاندارد اجباری است و باید رایگان باشد به خریداران توصیه کرد که به مدت زمان خدمات پس از فروش توجه داشته باشند زیرا خدمات مطلوب پس از این مدت ارائه نخواهد شد.

وی تصریح کرد: تاریخ خدمات پس از فروش از زمان خرید لوازم برقی شروع می‌شود و فقط ۲ سال اعتبار دارد بنابراین با نگهداری لوازم به مدت طولانی و بعد از گذشت این مدت، مشمول خدمات پس از فروش رایگان نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد، استاندارد ملی به شماره ۱۳۶۲۹ یا «استاندارد وسایل خانگی- خدمات پس از فروش- اصول و روش‌های ارزیابی» مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری شده است.

این استاندارد آبان سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد اما در اصفهان اکنون به مرحله اجرا رسیده است و در زمان حاضر ۱۲ واحد تولیدی در استان در مرحله ارزیابی قرار دارند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

ایرنا – رزمایش اقتدار بسیج

رزمایش اقتدار بسیج به مناسبت هفته دفاع مقدس و همزمان با سراسر کشور، صبح جمعه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ