گروه جامعه ایرنا – وزارت آموزش و پرورش درباره نتایج پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم دانشآموزان در آزمونهای نهایی رشتههای تجربی و ریاضی اعلام کرده بود که در پایه دهم میانگین نمرات ۱۲.۶۴، یازدهم ۱۱.۵۲ و پایه دوازدهم ۱۲ و در رشته ریاضی پایه دهم ۱۲.۶۹، پایه یازدهم ۱۱.۲۶ و پایه دوازدهم ۱۱.۸۲ است.
همچنین براساس این گزارش، امسال میانگین معدل در رشته علوم انسانی پایه دهم ۹.۴۴، پایه یازدهم ۹.۰۷ و پایه دوازدهم ۹.۱۳ بوده است.
میانگین نمرات پایه دوازدهم در رشته علوم تجربی از ۱۱.۲۳ در سال گذشته امسال به ۱۲ ، در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات دانشآموزان پایه دوازدهم از ۱۰.۷۹ سال گذشته به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ سال گذشته به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانشآموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است.
طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش، در مجموع در رشته انسانی ۰.۳۸، تجربی ۰.۷۷ و ریاضی ۱.۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته، نیم نمره افزایش در معدل را شاهد هستیم.
در این راستا، محسن زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نیم نمرهای معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ به دلیل تأثیر مثبت مصوبه کنکور است یا نوع طراحی سوالات آسان تر از سال گذشته بوده است، توضیح داد: میتوان گفت که افزایش نمرات به دلیل نوع طراحی سوالات بوده است اما اینکه سوالات آسان تر بوده یا خیر را باید از دانشآموزان پرسید.
وی افزود: موظفیم سوالات امتحانات نهایی را استاندارد و نه دشوار طراحی کنیم، سال گذشته چهارچوب طراحی سوالات به صورت مکتوب در اختیار دانشآموزان قرار نگرفت اما امسال این چهارچوب در اختیار آنها قرار گرفت و دانشآموزان میدانستند، امتحانات نهایی به چه صورت برگزار میشود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس سال گذشته هنوز کتاب درسی را مبنا قرار نداده بودند و امسال کتاب درسی بیشتر مبنای کار قرار گرفت و به امتحانات نهایی توجه بیشتری شد.
زارعی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش معدل امسال را تلاش بیشتر دانشآموزان است، گفت: هم اکنون مطالبه والدین از معلمان تدریس خوب کتابهای درسی است.
وی درباره برنامهریزیها برای ارتقای نمرات دانشآموزان اظهار کرد: تحلیل نمرات دانشآموزان به صورت درس به درس انجام میشود و براین اساس بررسی میکنیم که دانشآموزان به کدام اهداف یادگیری تسلط یافته و در کدام اهداف ضعف دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آیا در محتوا باید تجدید نظر شود یا اینکه نیاز است معلمان توانمند شوند؛ این مسائل بررسی میشود و براساس آن برای ارتقای عملکرد دانشآموزان برنامهریزی خواهد شد.
منبع