به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان امروز، ۹ مهر در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی استان با تبریک فرارسیدن ۳۰ سپتامبر روز جهانی ناشنوایان و کم شنوایان، گفت: ۱۹۸ دانشآموز آسیبدیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی ـ فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: این دانشآموزان در مدارس استثنایی۱۲ شهرستان و منطقه سنندج ناحیه ۱و۲، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزشوپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان بیان کرد: امسال روز جهانی ناشنوایان به شعار «زبان دستها را بشنویم و درک کنیم» مزین شده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابرسازی فرصتهای شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.
وی افزود: همچنین برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی، تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچهبان مریوان، بهرهمندی دانشآموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانشآموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تأمین خدمات توانبخشی ویژه این دانشآموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.
محمدی با اشاره به اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متأسفانه چالشهای اجتماعی، روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار میدهد.
وی با بیان اینکه با تشخیص بهموقع و مداخله به هنگام میتوان عوارض کمشنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، اظهار کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای یاریرسان باشد.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیتهای جسمی و حرکتی، ناتوانیهای ذهنی و بیماریهای مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق میافتد، اما بیاطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونتآمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه میشود.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کنارهگیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
انتهای پیام
منبع