[ad_1]
علیرضا زندی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آموزش خوشنویسی گفت: ذوق هنری و استعداد میتواند ذاتی باشد اما در هر هنری از جمله خوشنویسی دریافت نکات فنی و آموزشی امری کاملا اکتسابی بنظر می رسد و نمی توان نقش تعلیم را منکر شد.
دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ گفت: صبر در یادگیری و آموزش یکی از بارزترین ویژگیهای این هنر بشمار می رود و معتقدم بدون صبر نتیجهای حاصل نمیشود و تنها کسانی از این تجربه سربلند بیرون خواهند آمد که صبوری پیشه کنند و از آنجاییکه این هنر بواسطه کتابت قرآن و اشعار نغز، فاخر و متون کهن پارسی از قداستی بی بدیل در بین دیگر هنرها برخوردار است، لباس دیریابی و مفهوم گرایی به تن این هنر شریف کرده است که می تواند در کنار بردباری هنرمند به صفا و شان خوشنویس جلایی تازه ببخشد.
هنرمند تجسمی با ابزارش به یگانگی میرسد
وی گفت: در هنرهایی مانند موسیقی برخی از اساتید معتقدند تا هنرمند با ساز خود به وحدت نرسد نمی تواند در حد کمال و بلوغ بنوازد، در هنرهای تجسمی بخصوص خوشنویسی ابزار هنرمند رابطه میان دست و احساس اوست و بدیهی است که باید بین هنرمند تجسمی و ابزارش نیز یک نوع یگانگی شکل بگیرد تا پیرو این هماهنگی انتقال احساس هنرمند به مخاطب برقرار شود.
وی درباره رابطه میان ادبیات و هنر خوشنویسی و فرهنگ ایرانی گفت: اگر ادب و ادبیات را از خوشنویسی بگیریم همه سرمایه اش را گرفتهایم. ارتباط بین ادبیات و خوشنویسی محکم و ناگسستنی است و اساسا این هنر فاخر را نمی شود در جایی دیگر هزینه کرد. خوشنویس خود را متعهد به انتقال پیامهای اخلاقی ،اجتماعی و انسانی حکما و عرفا و بزرگان دین و دانش میداند و این رسالت پیوندی جدانشدنی بین این دو مقوله است.
استاد انجمن خوشنویسان ایران خط شکسته را بهار خطوط ایرانی عنوان کرد و گفت: خط شکسته اصیلترین خط ایرانی است که در دوران معاصر علاوه بر پایبندی به اصول قدما به فرم و فضایی تازه رسیده است که نشان از طراوت و تازگی آن همچون بهار دارد.
هنرمند خوشنویس فرزند زمانهاش است
این هنرمند درباره رابطه خوشنویسی بخصوص در نقاشیخط با تغییرات اجتماعی و ذهنی هنرمند گفت: هر عصر و دروهای شرایط خاص خود را داشته و وظیفه هر هنرمندی است که با احترام به سنتها، هنرش با خواست مخاطبانش ارائه شود و به اصطلاح معروف فرزند زمان خویشتن باشد و حرفی از از جنس زمانه خودش بگوید و این نگرش باعث می شود که هنرمند معاصر به دنبال ارائه شیوه های جدیدی باشد.
وی افزود: نقاشیخط شیوه ای است که با دست توانا و ذهن خلاق و پویا هنرمندان ارزشمندی همچون رضا مافی و فرارمرز پیلارام شکل گرفته است و تا کنون نیز به حیات خود ادامه می دهد. این بزرگان در روند خلاقیت های نوآورانه شان به چنان ابداعاتی دست یافتند که می توان آن را مجموعه ای از سنت شکنی ها در فرم و محتوا دانست. در عصر حاضر هم هنرمندان توانمندی در نقاشیخط به ظهور رسیده اند که آثارشان بسیار تامل برنگیز است و امید که بتوانند پیروان نیکی برای پرچمداران قبل از خود باشند.
منبع