«خوش نمک» و معیارهای یک برنامه خلاق

پس از به اتمام رسیدن پخش فصول چندگانه برنامه‌های موفق شبکه نسیم نظیر «خندوانه»، «کتاب‌باز» و «دورهمی» به نظر می‌رسید این شبکه بخشی از مخاطبان ثابت خود را از دست بدهد اما طراحی و تولید برنامه‌های جدید و خلاقانه نشان می‌دهد این کانال پربیننده تلویزیونی با توجه به اهدافی چون ایجاد نشاط و سرگرمی سازی، در صدد است تا قدم‌های موثری برداشته و توجه طیف گسترده‌تری از مخاطبان را به خود جلب کند.

«خوش نمک» از جمله برنامه‌های موفق و پربیننده‌ای است که این شب‌ها در قاب شبکه نسیم خودنمایی می‌کند و با توجه به ویژگی‌ها و امتیازهای شاخص خود توانسته همراهی مستمر تماشاگران بسیاری از طیف‌های گوناگون جامعه را به دست بیاورد و میلیونی شدن آمار بازدید از این برنامه در پایگاه اینترنتی تلوبیون نیز خود دلیلی بر این ادعاست.

«خوش نمک» فارغ از رویکرد سلبریتی محور موجود در سایر برنامه‌ها تولید شده، سعی دارد با طراحی دقیق آیتم‌های جذاب و بهره‌گیری از چهره‌های مستعد اما کمتر شناخته شده، فضایی بکر و خلاقانه خلق کرده و نقش مهمی در معرفی افراد مستعد در این حوزه داشته باشد.

برگ برنده «خوش نمک» در گام نخست، استفاده از اتاق فکری خلاق و طراحی آیتم‌هایی بکر است، به گونه‌ای که در بسیاری از موقعیت‌ها، تیم تولید این برنامه با فاصله گرفتن از امر مرسوم کپی برداری، متکی به طراحی و اجرای آیتم‌هایی با ایده‌های تازه هستند و همین نکته از جمله عواملی است که به سبب تازگی داشتن برای مخاطب، توجه او را به خود جلب می‌کند. مسئله مهم و به روز «خنده حلال» و همچنین فاصله گرفتن از فضایی متکی بر شوخی‌های کلیشه‌ای و دست چندم نیز از جمله رویکردهای جاری در این برنامه تلویزیونی است.

«خوش نمک» برنامه‌ای جوان پسند است که ایده‌های موضوعی خود را با توجه به مسائل روز شکل داده و در گام بعدی، به سبب طرح مسائل انتقادی و پیوند آن با جامعه معاصر و معضلات جاری در آن، اشاره‌ای غیرمستقیم و هنرمندانه به مسائلی دارد که عموم جامعه در مراودات هر روزه خود با آن دست به گریبان هستند.

«خوش نمک» و معیارهای یک برنامه خلاق

بررسی تاریخی نمونه‌های موفق فیلم‌ها و برنامه‌های طنز گونه نشان می‌دهد که بیان نارسایی‌های اجتماعی به زبان کمدی دارای قدرت اثرگذاری بیشتری بوده و می‌تواند مسیری تازه برای حل مشکلات موجود پیشنهاد کند.

گرداننده‌های برنامه «خوش نمک» نیز خود از چهره‌های با استعداد حوزه طنز و استندآپ کمدی هستند و با شوخی‌های به موقع خود، جریانی خلاق بر این برنامه حاکم کرده و به درستی در سمت و سوی اجرایی آن اثرگذار هستند. علی فریادی و سیدعلی زرگر با آگاهی و بینشی درست نسبت به سرفصل‌های موضوعی برنامه، هر یک در تلاش هستند تا به صورت لحظه‌ای نبض بخش‌های مختلف برنامه را به دست گرفته و با خلاقیت و توانمندی شخصی خود، ریتمی پویا ‌و محرک را بر این برنامه حاکم کنند. فریادی که شهرت و موفقیت خود را مدیون استعدادیابی یک برنامه تلویزیونی است، پس از حضور در چند برنامه و کسب تجربه کافی، اینک با تسطلی مثال زدنی و اجرایی کم نقص، نقش مهمی را در موفقیت این برنامه ایفا می‌کند.

«خوش نمک» به لحاظ بصری نیز طراحی هوشمندانه‌ای دارد و شکل و شمایل دکور موجود و تونالیته رنگ‌های به کار رفته در آن، به ایجاد فضای صمیمانه در میان شرکت‌کنندگان و مخاطبان برنامه کمک کرده و با توجه به کارکردهای محتوایی برنامه اثر مطلوبی از خود بر جای می‌گذارد.

شکل و شمایل متفاوت این برنامه در فصل چهارم نشان می‌دهد که می‌توان به ادامه یافتن «خوش نمک» در قالب فصول متعدد و دنباله دار امیدوار بود. برنامه‌ای که به دلیل امتیازهای فراوان خود می‌تواند به عنوان یکی از برندهای شاخص برنامه‌سازی در حوزه طنز مطرح و تثبیت شده و در نهایت به عنوان یک الگوی موفق، موارد محتوایی و المان‌های کمیک آن مورد توجه سایر برنامه‌سازان این حوزه نیز قرار بگیرد.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان افزایش می‌یابد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دیدار …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ