به گزارش ایرنا از روابط عمومی برنامه اکران، نقد و بررسی فیلم «شهر گربه ها» با حضور کارگردان این اثر به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی پخش شد.
سید جواد هاشمی در این نشست اظهار کرد: در ساخت «شهر گربه های ۲»، به مسئله مهاجرت فکر می کردم؛ چرا مهاجرت اتفاق می افتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده می کنند که این یک دغدغه بود. بسیاری از کودکان در مدرسه که می روند از سوی معلمان خود به رفتن از کشور ترغیب می شوند. در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و همه می دانیم. در فیلم «شهر گربه های ۲»، گربستان را ایران دیدم اما اگر به جای دیگری بروند اسیر گربه ترامپ می شوند و او تخصص انها را می گیرد.
تلویزیون دوست نداشت «شهر گربه های ۲» اکران شود و منویات این رسانه با سید جواد هاشمی مشکل داردوی ادامه داد: در «شهر گربه های ۲» می خواستم به بچه ها بگویم بمان و کشور خودت را بساز. فیلم سال ۹۸ تولید شد، «شهر گربه های ۱»، سال ۱۴۰۰ اکران شد و این فیلم پنجمین فیلم پرفروش زمان خود بود. ما متاسفانه امروز تبلیغات نداریم. تلویزیون دوست نداشت «شهر گربه های ۲» اکران شود و منویات این رسانه با سید جواد هاشمی مشکل دارد.
این کارگردان سینما توضیح داد: من وقتی معلم بودم به جبهه می رفتم و دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ تاریخی بود و در عرصه بازیگری در آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردم. ۳۰ سال پیش در کانون حر منبع رشد بسیاری از افراد را فراهم کردیم.
هاشمی با بیان اینکه من باید کار کودک بسازم توضیح داد: من مدعی هستم که از کارشناسان بهتر می دانم که چه می خواهند. البته که مجبورم شتر گاو پلنگ بسازم تا خانواده ها فرزندان خود را به سینماها بیاورند. هیچوقت آثارم را تخصصا برای کودکان نساختم.
وی با بیان اینکه این فیلم مسلح شده و تیغ سانسور به جان «شهر گربه های ۲ افتاد اظهار کرد: شوراها انتظار دارند فیلمسازان یک قدم از مردم عقب تر باشند. سینمای کمدی و غیر منتظره ای که امروز میلیاردی می فروشد از مردم عقب تر است و وقتی سینمایی از مردم جلو می افتد مخاطب دیگر عادت ندارد به استقبال این آثار برود. سینما در ذهن کسانی است که دوست دارند همه رسانه دستشان باشد.
کارگردان «شهر گربه های ۲» تاکید کرد: سینما باید پیام بدهد. در «شهر گربه های ۲» به من گفتند چرا می گویی شرایط سخت است.
هاشمی با اشاره به فیلم های تولید شده اش در حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: تولید این فیلم ها عین دفاع مقدس است همان ایدئولوژی با شکل تازه تر. متاسفانه خیلی ها این مهم را نفهمیدند یا نخواستند بفهمند و من از اعتقاداتم فاصله نگرفتم.
وی گفت: «شهر گربه ها ۲» فیلمی دموکراتیک است؛ کار من موسیقی بوده و قبل از وارد شدن به عرصه نمایش، موسیقی کار می کردم اما فردی مذهبی ام. موسیقی را در «شهر گربه ها ۲» دستاویز قرار دادم و حرفم را زدم. نباید مرا به جای فیلمم تفسیر کرد. می گویند سید جواد هاشمی نباید «شهر گربه ها ۲» بسازد. بچه های دهه ۸۰ و ۹۰ من را به عنوان شهید سینمای ایران نمی شناسند بلکه مرا با فیلم های کودک و نوجوانی که کارگردانی کردم می شناسند و در «شهر گربه های ۲» ضد امپریالیسم حرف می زنم. افراد تغییر می کنند اما من رویکرد سیاسی ندارم گاه به جناحی نزدیک می شوم می گویند چپ است و گاه برعکس این اتفاق رخ می دهد و معتقدم هیچ چیز بهتر از میانه روی نیست.
هاشمی افزود: جغرافیای فیلم مشخص است؛ یک مدینه فاضله ظاهری داریم که تکنولوژی فراتر است اما «گربستان» فضای سنتی و عروسکی است. در سینمای کودک از حدود ۴۰۰ اثر، چند فیلم ماندگار شده؟ یکی از این فیلم ها «آهوی پیشونی سفید» است و خوشحالم از ۱۵ اثر ماندگار سینمای کودک، یک فیلم متعلق به من است.
وی توضیح داد: می گویند هاشمی نباید فیلم شاد و موزیکال بسازد و بیایید به من یک نگاه دیگری داشته باشید.
چرا برخی آثار دهه ۶۰ هنوز کار می کند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب می شودهاشمی با انتقاد صریح از بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دو دهه اخیر هیچ کدام از فیلم های فارابی مورد پسند بچه ها نبوده است. من بچه ها را به سینما کشاندم شاید بلد نبودم حرف بزنم شاید نویسنده خوبی نباشم. چند سال منتظر بودم کسی فیلمنامه خوب فانتزی بنویسد اما کسی ننوشت و خودم نوشتم. چرا برخی آثار دهه ۶۰ هنوز کار می کند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب می شود. خجالت آور است که از ۴۰۰ فیلم فقط ۱۵ فیلم قابل اعتنا است. بودجه فارابی را به فیلم هایی می دهند که از منویات این مدیران است و تفکر برخی افراد خاص که در دوره های مدیریت های خاص آنجا ماندگار هستند غالب است.
وی تصریح کرد: چرا کارگردان «روزی روزگاری» باید داور جشنواره کودک شود؟ بعد از «آهوی پیشونی سفید» را در جشنواره ندیدند و آثار من همیشه جایزه تماشاگران را گرفته است. داور یک دوره از جشنواره به من گفت با تو زاویه دارند و اعلام کرده بودند فیلم من را رها کنند. چرا نباید جلوه های ویژه فیلم «تورنادو» دیده شود؟ فیلم «منطقه ممنوع» ۱۴۰۰ تیزر دارد اما من ۳۰ تیزر دارم و این در حالی است که ما هردو از ارشاد مجوز گرفتیم. تیزر مرا از تلویزیون پخش نمی کنند و می گویند این رسانه، ملی است. نمی دانم کی قرار است این تبعیض تمام شود.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز اظهار داشت: هاشمی خودش را با این فیلم وارد فضایی می کند که موافقت و مخالفت خودی ها را فراهم کند و خودش را در معرض این مسئله قرار می دهد که مخالفت هر دو گروه سیاسی و مذهبی را برای خود بخرد.
وی ادامه داد: متزلزل کردن جایگاهی که برای سید جواد هاشمی تصور کرده اند با فیلمی که اتفاقا خصوصی و با هزینه شخصی ساخته شده عجیب است و این استحاله از جنس خاصی است. این فیلم مقدمه یک رویکرد جدید است زیرا سید جواد هاشمی یک نماد برای سینمای دفاع مقدس است و مواجهه وی با «شهر گربه ها» و سانسور فیلم، مخاطب را متعجب می کند.
طهماسبی با بیان اینکه مشخص است که «شهر گربه ها ۲» دچار سانسور شده یادآور شد: در «شهر گربه ها» مسائل از جنس دغدغه هاشمی نیست. از یک سو در فیلم درباره موسیقی حرف زده می شود و از طرفی تصویر ترامپ را می بینیم و به عبارتی فیلم به اصطلاح نه اینجا و نه آنجاست.
وی یادآور شد: «شهر گربه های یک» را بیبشتر دوست داشتم. وقتی به سراغ «شهر گربه های ۲» می رویم باید چیزی بیش از یک باشد که دلیل فراری بودن از گربستان و جغرافیا داشته باشد. نگاه ایدئولوژی سید جواد هاشمی در فیلم های او جاری است و معتقدم فیلم های ایدئولوژیک عمر طولانی ندارد.
پویا سعیدی کارگردان فیلم کوتاه «شیهه» نیز گفت: در انتخاب بازیگر نقش کودک، به دنبال کسی بودم که شبیه کودک فیلم درخشش باشد و به امیرسام رسیدیم. دوست داشتم بازیگری نقش لیلا شایگان را در فیلم بازی کند که من به عنوان مخاطب با او خاطره سینمایی زیادی دارم و نگار جواهریان به دلیل آنکه مادر است و احساسات و عواطف کاراکتر را گذرانده و جزو بازیگران محبوب من است و خوشبختانه بازی در این فیلم را پذیرفت.
در بخش دیگری از این برنامه انیمیشن «درون و بیرون ۲» به بهانه پخش از اکران مدیا بررسی شد.
منبع