به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع «فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی» امروز، ۳۰ مهر ماه در محل دانشگاه سوره در حال برگزاری است.
یوسف خجیر، قائم مقام دانشگاه سوره طی سخنانی در این نشست که با موضوع «هوش مصنوعی و ارتباطات؛ فرصتها و تهدیدات» مطرح شد، اظهار کرد: در رابطه با موضوع مورد بحث سه مفهوم کلیدی شامل هوش مصنوعی، فرصتها و تهدیدات وجود دارد. حوزه ارتباطات دارای تنوع گوناگونی است که به صورت پویا در جهان حرکت کرده و دائما در حال تغییر است.
وی افزود: هوش مصنوعی نیز نوعی فناوری رایانهای است که برگرفته و تقلیدی از هوش انسانی است. این فرآیند قابلیت ایجاد تغییر و بهبود در فرآیندهای مختلف را دارد. هوش مصنوعی اولین بار در جنگ جهانی دوم از سوی آلمانها و به صورت بسیار ساده به کار گرفته شد. اما هوش مصنوعی که امروز میشناسیم از طریق فردی به نام مک کارتی در جهان ارائه شد. هوش مصنوعی با فعالیت انسانها و تغییر ساختارها در ارتباط بوده و حتی فعالیتهای فراتر از فعالیت انسانی انجام میدهد.
خجیر با بیان اینکه هوش مصنوعی امروز ساختارهای زندگی انسانی را تغییر میدهد و در آینده نه چندان دور ساختارسازی خواهد کرد: گفت: هوش مصنوعی دارای اصل یادگیری، اصل تصحیح خود و اصل استدلال است. هوش مصنوعی فناوری بدیع و تازه، دارای سرعت بالا بوده و عدم قطعیت دارد و قابل پیشبینی نیست.
وی بیان کرد: پارادایمهای مطالعاتی هوش مصنوعی در چهار رویکرد خوشبینانه، بدبینانه، عملگرا و انتقادی بیان میشوند. همچینن، هوش مصنوعی در حوزه ارتباط با کسب و کار نیز دارای فرصتها و تهدیداتی همچون سرعت در پاسخگویی، کاهش حس همدلی و اعتماد، مداومت پاسخگویی و کاهش مهارت انسانی است. همچنین، تحلیل بازار، ارائه محتوای سفارشی، نقض حریم خصوصی، سوءاستفاده از دادهها نیز از دیگر فرصتها و تهدیدات این فناوری است.
خجیر تصریح کرد: در حوزه ارتباطات و جستوجوهای عام و خاص نیز هوش مصنوعی منجر به افزایش دسترسی به اطلاعات جهانی، دادهکاوی و نقض حریم خصوصی، حباب اطلاعاتی و … میشود. در رابطه با ارتباطات و گردشگری نیز هوش مصنوعی فرصتها و تهدیداتی همچون تسهیل مکالمات چند زبانه، افزایش تعاملات جهانی، حذف یادگیری ظرافت فرهنگی زبان، کاهش یادگیری زبان و… دارد.
قائممقام دانشگاه سوره ادامه داد: در رابطه با امر ارتباطات و آموزش نیز هوش مصنوعی منجر به گسترش آموزش جهانی، نابرابری در دسترسی به فناوری، کاهش ارتباط معلم و دانشجو و شخصیسازی فرآیند یادگیری میشود. در رابطه با شخصیسازی ارتباطات نیز هوش مصنوعی فرصتها و تهدیداتی همچون افزایش رضایت کاربر، افزایش درآمد، حباب فیلتر، نگرانی از حریم خصوصی و … خواهد داشت.
وی بیان کرد: محاسن هوش مصنوعی در حوزه رسانه نیز شامل تحلیل و پردازش دادههای عظیم و پیشبینی روندها، جمعآوری اطلاعات و اخبار از سراسر دنیا، انتشار و پخش اخبار در مطبوعات و توزیع در فضای مجازی، ویرایش، نگارش و دستهبندی اخبار و انتخاب موضوع، مدیریت مؤثر در تبلیغات هوشمند و … است. البته در این رابطه با چالشهایی همچون هزینه زیاد برای تجهیز سازمانها به هوش مصنوعی، عدم مسئولیتپذیری و شفافیت در صورت بروز خطا، نداشتن درک انسانی از احساسات و عواطف، نداشتن خلاقیت در خبرنویسی و … نیز مواجه خواهیم بود.
خجیر تصریح کرد: در مجموع فرصتهای هوش مصنوعی باعث سرعت و کارایی ارتباطات، بهبود تصمیمگیری، کاهش مرزهای جغرافیایی، پاسخگویی به چالشهای آینده، آموزش و ارتقای جامعه، نظارت و تنظیمگری و … میشود. چالشهای این حوزه نیز شامل نقض حریم خصوصی، افزایش احساس تنهایی و انزوا، امنیت و تهدیدات سایبری، تصمیمگیری نادرست، عدم مسئولیت و شفافیت و … است.
قائممقام دانشگاه سوره اظهار کرد: دولت و حاکمیت در رابطه با موضوع هوش مصنوعی باید به تدوین و اجرای مقررات، توسعه زیرساختهای فناوری، آموزش و فرهنگسازی و تشویق به تحقیق و توسعه بپردازد. مردم نیز باید درباره هوش مصنوعی استفاده مسئولانه، آگاهی و آموزش، مشارکت در تصمیمگیری، بازخورد و نظارت داشته باشند. دانشگاهها نیز وظیفه دارند در این زمینه به آموزش و تربیت متخصصان، تحقیق و پژوهش، ایجاد چارچوب اخلاقی و ارتباط با صنعت بپردازند.
انتهای پیام
منبع