به گزارش ایرنا، تعطیلی مدارس بهدلیل آلودگی هوا در میانه پاییز و زمستان، داستان سالهای اخیرِ اصفهان است؛ شرایطی که کلاسهای حضوری را به آموزش مجازی (آنلاین) میکشاند و به عقیده کارشناسان آموزش و پرورش، کیفیت آموزشِ دانشآموزان را دچار لکنت میکند؛ آنها معتقدند تعطیلی مدارس نمیتواند راهکار مناسبی در روزهای آلوده باشد و باید مسوولان چارهای اساسی در این زمینه بیندیشند.
به گفته برخی از مدیران و کارشناسان، تعطیلی مدارس مانعی برای حضور دانشآموزان در سطح شهر و در هوای آلوده نیست و آنها همچنان در معرض آلودگی قرار میگیرند.
این روزها که اصفهان در آستانه ورود به بازه زمانی پررنگ شدن آلودگی هوا قرار دارد، محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان از مسوولان خواست تا تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا را بهعنوان راهکار مدنظر قرار ندهند.
وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا علت اصلی آلودگی هوا برطرف شود و بهدنبال راهکارهای مؤثرتر باشیم، گفت: آموزش باید در هر شرایطی ادامه یابد و تعطیلی مدارس نباید بهعنوان یک گزینه مطرح شود، انتظار میرود مسوولان به نحوی عمل کنند که سلامت جسمی، رفتاری و آموزشی دانشآموزان توامان مدنظر قرار گیرد.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان و کوشندگان محیط زیست بر این باورند که دریچه نگاه مدیران آموزش و پرورش، بیشتر صنفی و در قالب ساختارهای این نهاد است در حالیکه باید به فرهنگسازی و آموزش در مواجهه با آلودگی هوا در ابعاد وسیعتر پرداخته شود و مهمتر از همه، تعطیلی مدارس راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا نیست بلکه برای حفظ سلامت دانشآموزان اجرا میشود.
یکی از مسوولان وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم است نیز سال گذشته اعلام کرد: با بروز آلودگی هوا و بهدلیل اهمیت سلامت مردم ممکن است مدارس و حتی ادارهها تعطیل شود، اگر میزان آلودگی هوا و ذرات معلق به حدی باشد که سلامتی مردم به خطر بیفتد باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود و تعطیلی مدارس یکی از آنهاست.
سیاستهای مواجهه با آلودگی هوا
در همین پیوند یک کوشنده محیط زیست به ایرنا گفت: در موضوع آلودگی هوا، در برخی موارد در رابطه با «کنترل» منابع آلودگی هوا باید صحبت کنیم مثل فیلتراسیون و جابهجایی واحدهای تولید کننده آلودگی که به این واسطه جلوی آلودگی هوا را بگیریم اما در روزهایی از سال بنا به هر دلیلی، هوا آلوده است که باید وارد «سیاستهای مواجهه» شد.
محمد کوشافر افزود: تعطیلی مدارس یکی از سیاستهای مواجهه است تا سلامت دانشآموزان در این شرایط تهدید نشود.
وی تصریح کرد: هوای آلوده روی سلامت مردم بویژه دانش آموزان اثرگذار است و یکی از سیاستهای مواجهه با آلودگی هوا این است که آن ها کمتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرند.
کوشافر گفت: گفته میشود با تعطیلی مدارس، برخی خانوادهها با فرزندان خود در سطح شهر تردد میکنند، اگر چنین چیزی وجود دارد باید گفت در آموزش و فرهنگسازی ضعیف عمل کردهایم.
وی افزود: رسانهها، صدا و سیما و حتی آموزش و پرورش باید به موضوع فرهنگسازی در این رابطه ورود کنند که شهروندان در مواجهه با آلودگی هوا چه رفتاری داشته باشند.
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: سلامت مردم از جمله دانشآموزان یک اصل است که نمیتوان به راحتی از آن گذشت و با یک نگاه صنفی و قشری به آن نگریست.
کوشافر با بیان اینکه نهادها و سازمانهای ملی و استانی تابع دانش و قوانینی همچون قانون هوای پاک هستند نه نظرات شخصی، افزود: درباره نحوه مواجهه با آلودگی هوا، قانون وجود دارد و مسوولان موظف به اجرای آن هستند، اگر مدیری خارج از این قانون عمل کند، بی قانونی را ترویج میکند.
این کوشنده محیط زیست گفت: در مدیریت آلودگی هوا چیزی به جای چیز دیگر قرار نمیگیرد بلکه همه بستهها باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم این شرایط را «کنترل» کنیم و «مواجهه» مناسب داشت باشیم.
کوشافر تصریح کرد: این تذکر همیشگی ما بوده است که آلودگی هوا خسارتهای مختلفی از جمله تهدید سلامت، اختلال در نظام اداری، اجتماعی و آموزش و پرورش دارد که این موارد ناشی از آلودگی هواست از این رو انتظار و درخواست داریم که منابع آلودگی هوا در اصفهان کنترل شود تا شاهد تعطیلی مدارس نباشیم.
به گزارش ایرنا، شاخص لحظهای کیفیت هوای اصفهان در برخی از روزهای اخیر با سرد شدن هوا در شرایط آلوده و ناسالم برای مردم قرار گرفت؛ این خطه در بازه زمانی (نیمه پاییز تا روزهای پایانی زمستان) با معضل افزایش آلایندههای هوا و پدیده وارونگی دما (اینورژن) مواجه میشود.
مطابق اعلام پژوهشگران مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۴۰ میکروگرم بر مترمکعب ذرات معلق در هوای این کلانشهر وجود دارد که این رقم هشت برابر استاندارد جهانی است.
ذرات معلق ۲.۵ میکرون(pm) حاوی انواع آلایندهها از فلزات سنگین، ترکیبات آلی فرار، هیدروکربنهای حلقوی، ترکیبات نفتی تا انواع دی اکسیدها و بیو آئروسلها (ترکیبات پیچیدهای شامل چندین جزء همچون مولکولهای آلی ساده، ویروسها، باکتریها،هاگهای باکتریال،هاگهای کپک و قارچ) هستند و اگر این ذرات از طریق هوا وارد ریهها شود با انباشت در بافتهای بدن، در نهایت اثر سمی خود را نشان میدهند؛ شرایطی که تا اندازهای خطر آلودگی هوای اصفهان را تشدید میکند.
حدود یک میلیون دانشآموز در پنج هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی استان اصفهان تحصیل میکنند.
منبع