گزارشی که مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۵ مهر ۱۴۰۳) منتشر کرد، ۷۳ درصد از شرکتکنندگان به میزانهای مختلف (خیلی زیاد، زیاد و تاحدودی) اخبار نادرست انتخاباتی دریافت کردهاند. شصتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد. در این دوره از انتخابات «کاملا هریس» و «دونالد ترامپ» به عنوان نامزدهای اصلی دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه رقابت میکنند.
همچنین مطابق دادههای این پیمایش و به تفکیک احزاب سیاسی، حامیان دو حزب بزرگ سیاسی این کشور تجربههای بسیار متفاوتی در مواجهه با اخبار انتخاباتی دارند؛ بهگونهای که جمهوریخواهان و بخشی از مستقلهایی که به این طیف نزدیکترند، بسیار بیشتر از دموکراتها و مستقلهای نزدیک به آنها پوششهای نادرست دریافت کردهاند و برایشان سخت است که حقیقت را تشخیص دهند. در مقابل ۳۹ درصد بزرگسالان آمریکایی که گفتهاند اطلاعات درست و اخبار موثق انتخاباتی را به آسانی تشخیص میدهند و ۲۸ درصد نیز اعلام کردهاند این کار سخت و دشوار است.
کاهش ۳۰ درصدی اعتماد حامیان جمهوریخواه به رسانهها و خبرگزاریهای ملی
همانگونه که نمودار زیر نشان میدهد، میزان اعتماد آمریکاییها به پوشش اخبار انتخاباتی که از سوی رسانههای خبری دریافت میشود در طول ۸ سال گذشته (یعنی از انتخابات ۲ دوره گذشته) تغییرات محسوسی کرده، بهگونهای که اعتماد به سازمانهای خبری محلی از ۸۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۷۴ درصد در سال ۲۰۲۴ تنزل داشته است. همچنین اعتماد به سازمانهای خبری ملی از ۷۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. در مقابل در انتخابات پیشرو، اعتماد به رسانههای اجتماعی سه درصد به نسبت سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است.
جهت تغییرات این دادهها به تفکیک احزاب سیاسی نیز در همین راستا بوده؛ اگرچه میزان این تغییرات در میان طیف حامیان حزب جمهوریخواه بیشتر است؛ بهگونهای که اعتماد آنها به رسانهها و خبرگزاریهای ملی در طول هشت سال گذشته افت ۳۰ درصدی داشته است.
در یک ارزیابی کلی ۲۶ درصد از پاسخگویان در نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو اعلام داشتهاند که عملکرد رسانهها در پوشش خبری انتخابات ۲۰۲۴ خیلی خوب نبوده است. ۱۵ درصد نیز گفتهاند که اصلاً خوب نبوده است. ۴۵ درصد نیز این عملکرد را متوسط ارزیابی کردند. مطابق نمودار زیر دیدگاه آمریکاییها در این باره به نسبت انتخابات دوره گذشته در سال ۲۰۲۰ تغییر چندانی نداشتهاند.
طبق نتایج این نظرسنجی، در حالی ۶۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی اعلام کرده اند اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری کشورشان را دنبال میکنند که نزدیک به ۶۰ درصد از این پاسخگویان گفتهاند از پوشش گسترده این اخبار خسته شدهاند.
بخش دیگری از یافتههای این نظرسنجی مربوط به موضوعهای انتخابات ۲۰۲۴ است که بیشتر رسانهها به آنها پرداختهاند. به اعتقاد پاسخگویان، جایگزینشدن «کاملا هریس» به جای «جو بایدن» به عنوان نامزد دموکراتها بیش از سایر موضوعهای از سوی رسانه ها پوشش داده شده است. از این نظر تلاش برای ترور دونالد ترامپ دومین رده و مناظره انتخاباتی هریس و ترامپ در ردههای بعدی قرار دارند.
همچنین گزارش موسسه پیو درباره منابع اصلی اخبار انتخاباتی مردم آمریکا نشان میدهد حدود یک سوم (۳۵درصد) از بزرگسالان ایالات متحده میگویند تلویزیون رایجترین راه برای دریافت اخبار سیاسی و انتخاباتی آنهاست، در حالی که ۲۱ درصد گفتهاند این اخبار را از وبسایتها یا اپلیکیشنهای خبری و ۲۰ درصد از طریق رسانههای اجتماعی دریافت میکنند. منبعهای دیگر اخبار انتخاباتی آمریکاییها به ترتیب گوگل یا دیگر موتورهای جستوجو با ۸ درصد، رادیو یا پادکستها هر کدام ۵ درصد و روزنامهها یا مجلات چاپی ۳۰ درصد است.
به تفکیک سن، استفاده از این منابع خبری متفاوت است؛ بهگونهای که بیش از ۶۰ درصد افراد مسن (۶۵ سال به بالا) تلویزیون را برای دریافت اخبار سیاسی و انتخاباتی ترجیح میدهند و در مقابل نزدیک به نیمی (۴۶ درصد) از افراد ۱۸ تا ۲۹ سال رسانههای اجتماعی را به عنوان منبع دریافت اخبار خود برگزیدهاند.
نزدیک به ۶۰ درصد از پاسخگویان گفتهاند از پوشش گسترده این اخبار خسته شدهاند
جامعه آماری این پیمایش، افراد ۱۸ سال به بالا ساکن در سراسر ایالات متحده است. حجم نمونه ۹۶۸۰ نفر بوده است که به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. این نظرسنجی در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۶ شهریور تا یکم مهرماه ۱۴۰۳) انجام شده است.
منبع:
https://www.pewresearch.org/journalism/۲۰۲۴/۱۰/۱۰/americans-views-of-۲۰۲۴-election-news
منبع