به گزارش ایرنا، ترافیک خودرویی یکی از معضلات اساسی شهر قزوین است، از یک طرف عریض نبودن خیابانهای قدیمی در جنوب شهر و از طرف دیگر افزایش تردد خودروهای شخصی باعث شده تا در سه دوره زمانی صبح، ظهر و عصر با حجم عظیمی از خودروها و ترافیکهای سنگین روبرو شویم.
از دست رفتن زمان و تعجیل در حرکت با احتمال افزایش تصادف خسارتی، افزایش آلودگی هوا، حس کلافگی و استرس برای رانندگان و سرنشینان خودرو، بالا رفتن میزان مصرف سوخت و بکارگیری طولانی مدت نیروهای راهور از عمده عوارض افزایش ترافیک سنگین در خیابانها به حساب میآید.
به نظر می رسد علت اصلی ترافیک، افزایش تعداد خودروها، کافی نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش نرخ کرایه تاکسی و به صرفه نبودن حمل نقل برای اقشار کم درآمد جامعه، جوابگو نبودن خیابانهای قزوین برای تردد وسایل نقلیه، پارکهای غیرضروری خودرو در حاشیه خیابان به شکل دوبله و همچنین رعایت نکردن اصول و قوانین رانندگی است.
خیابانهای قزوین که این روزها درگیر ترافیک شدهاند شامل مینودر، بلوار شهید سردار سلیمانی، تقاطع شورا، میدان میرعماد، تقاطع و خیابان نادری، میدان آزادی، سه راه خیام تا خیام شمالی، میدان ارتش و دوراهی همدان است.
ترافیک صبحگاهی/۵۰ دقیقه طاقت فرسا
صبحها از ساعت هفت و ۱۰ دقیقه تا هشت به مدت ۵۰ دقیقه به علت تردد خودروهای سرویس مدارس، کارمندان و کارگران با حجم عظیمی از خودروها روبرو هستیم، این شدت در مسیر شمال به جنوب قزوین بیش از سایر نقاط قابل مشاهده است.
متاسفانه ساکنان مناطق مینودر، کوثر، نوروزیان و حتی جانبازان برای رفتن به جنوب شهر قزوین باید از مسیرهایی عبور کنند که در بیشتر مواقع با ترافیک سنگین روبرو است؛ به عنوان مثال اگر یک ساکن منطقه کوثر یا مینودر بخواهد به ولیعصر رفت و آمد کند، باید از سه مسیر خارج شود.
مسیر اول بلوار غدیر و بلوار شهید سردار سلیمانی، مسیر دوم خیابان صیاد شیرازی و بلوار معلم و مسیر سوم میدان اول مینودر است.
در مسیر اول یعنی بلوار غدیر تا چهارراه صداوسیما، صبحها از ساعت هفت تا هشت شاهد ترافیک سنگین هستیم، علت این ترافیک خروج خودروها برای رفتن به مسیر پونک و میدان شورا و در نهایت بلوار آیت الله باریک بین است، بنابراین در این نقاط نیز ترافیک سنگینی ایجاد میشود.
در مسیر دوم یعنی خیابان صیاد شیرازی تا بلوار معلم نیز، به علت نبود فضای هندسی مناسب معمولا خودروها در مسیر عبور و مرور با یکدیگر تداخل کرده و ترافیک سنگینی را ایجاد میکنند، بیشتر خودروهای موجود در این خیابان قصد حرکت به سمت میدان مادر را دارند.
مسیر سوم یعنی میدان اول مینودر که مدتی به تقاطع تبدیل شده است، به علت حرکت خودروها به سمت بلوار مطهری و کمربندی شرق با ترافیک سنگینی روبرو هستیم.
مسیرهای دیگر نیز شامل تقاطع بلوار سردار سلیمانی تا معلم و همچنین تقاطع مدنی و سردار سلیمانی نیز با ترافیک سنگین روبرو بوده و حجم عظیمی از خودروها را به خود اختصاص دادهکه عملا تردد به سمت جنوب شهر را با دشواری مواجه ساخته است.
ترافیک ظهر/تقاطع ولیعصر و میدان سرداران
در ساعت ۱۱ تا ۱۳ به علت تردد خودروهای طرح مدارس با ترافیک سنگینی روبرو هستیم، اما این ترافیک به مراتب کمتر از ترافیک صبحگاهی است، چرا که هنوز مدت زمان کار کارمندان و کارگران به اتمام نرسیده و تنها تردد خودروهای دانش آموزان را در مسیر شاهد هستیم.
در این ساعات در میدان سرداران، میدان ارتش و همچنین تقاطع ولیعصر معمولا ترافیک ایجاد میشود که سبب شده تا شریانهای اصلی شهر مثل بلوار شهید سردار سلیمانی مملو از خودروهای شخصی و مدرسه باشد.
ترافیک عصرگاهی/صف طولانی خودرو در مرکز شهر
عصرها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ شاهد ترافیک سرسام آوری در مرکز شهر قزوین هستیم، خیابانهای نادری، میدان آزادی، پیغمبریه، سه راه خیام تا خیام شمالی و در نهایت فردوسی از شلوغ ترین خیابانهای شهر محسوب میشوند.
متاسفانه تقاطع غیر همسطح نادری نیز نتوانسته بر اساس اهداف اولیه، ترافیک خودروها را کاهش دهد و بلعکس با افزایش ورودی خودرو به میدان آزادی، مشکلات بسیاری را برای مرکز ایجاد به وجود اورده است.
افزایش خودروهای تک سرنشین/شکل گیری پدیده یک خانواده با چند خودرو
در ساعتهای شلوغ و پر ترافیک شهر قزوین اگر به خودروهای عبوری نگاه کنید، بیشتر خودروهای موجود تک سرنشین هستند، این نشان می دهد که افراد تمایلی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند که آسیب شناسی این موضوع خود گزارش مفصلی نیاز دارد، اما مهم ترین دلیلی که عمده شهروندان قزوین به آن اعتقاد دارند، گرانی نرخ کرایه تاکسی است.
نرخ کرایه تاکسی در قزوین حدود ۱۵۰ هزار ریال است، یعنی شما برای رفت و برگشت در یک مسیر باید ۳۰۰ هزار ریال پرداخت کنید، حالا تصور کنید روزانه بخواهید در سه نقطه شهر رفت و آمد داشته باشید، در نتیجه این مبلغ به ۹۰۰ هزار ریال می رسد، شهروندان معتقدند که این مبلغ می تواند هزینه ۳۰ لیتر بنزین آزاد باشد که اگر خودروی شخصی داشته باشیم، می توانیم ترددهای بیشتری را تجربه کنیم، بر همین استنباط خیلیها معتقدند که خودروی شخصی به صرفه تر از حمل و نقل با تاکسی است.
دلیل دیگر افزایش خودروهای شخصی، کاهش خدمات ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قزوین است، چون بیشتر شهروندان معتقدند که اتوبوسهای درون شهری بسیار آهسته حرکت می کنند و برای یک مسیر کامل باید حدود یک ساعت زمان صرف کرد، همچنین تعداد اتوبوسها نیز کافی نیست و برخی از اقشار برای انجام کار اداری نمی توانند با این شیوه برنامه ریزی کنند.
نبود فرهنگ رانندگی و رعایت نکردن قوانین
متاسفانه این روزها پیاده روهای شهر قزوین به محلی برای پارک خودرو تبدیل شده و بیشتر مغازه داران خودرو را به درون پیاده روها میآورند، این مساله علاوه بر سد معبر برای عموم شهروندان باعث راه بندان خودرو در کوچهها و حتی بیرون راندن شهروندان به داخل خیابان میشود؛ این موضوع خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و قابل پیگرد قانونی است و باید در این رابطه پلیس راهور به صورت جدی ورود کند.
از طرفی در خیابانهای شهر قزوین بیشتر متصدیان واحدهای صنفی از صبح تا شب به پارک خودرو در جلوی درب مغازه اقدام می کنند که باعث شده تا خیابان به صورت کامل اشغال شده و جایی برای پارک خودروی شهروندان نباشد، نتیجه این کار پارک دوبله و دامن زدن به ترافیک می شود که در این رابطه نیز اتاق اصناف باید شرایطی را ایجاد کند که پارک خودرو جلوی درب مغازه با اولویت شهروندان باشد، این موضوع حتی به نفع خود کسبه و مغازه داران است که متاسفانه از آن غفلت می شود.
آیا طرح زوج و فرد به قزوین میرسد؟
خیلی از کارشناسان و صاحب نظران به این نتیجه رسیدهاند که تنها راه علاج ترافیک شهر قزوین همانند کلانشهرهاُ اجرای طرح زوج و فرد است که البته این موضوع چندین مرتبه طی سالهای گذشته در شورای ترافیک استان مطرح شدهُ اما هنوز تصمیم گیری نشده است که شاید لازم است در این رابطه به صورت جدی تصمیم گیری کرد.
متاسفانه معاونت ترافیک شهرداری قزوین و حتی سایر دستگاهها مثل استانداری در حل معمای ترافیک شهر قزوین عاجز هستند و در این چندسال گذشته نتوانستند اقدامی شایسته به منظور حل بحران ترافیک انجام دهند.
منبع