فرهنگ کوچینگ؛ راهبردهایی برای مدیران عامل و رهبران سازمانی


به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «فرهنگ کوچینگ، راهبردهایی برای مدیران عامل، رهبران سازمانی و متخصصان منابع انسانی» نسخه ویراسته پایان‌نامه نویسنده است. او تا اندازه‌ای این رشته را تخصصی در نظر گرفته است که برای راه‌اندازی یک رشته دانشگاهی با این نام تلاش کرده است. این کتاب به مخاطبان نشان می‌دهد، حوزه‌ای به کلی مبتنی بر تجربه می‌تواند به تدریج و در گام‌هایی کوچک اما پیاپی، در قالب دانشی نظری تطور یابد.

کوچینگ یکی از تخصص‌های در حال گسترش در حوزه کسب‌وکار، توسعه فردی و مشاوره سازمانی است. به رغم اثرگذاری مثبت کوچینگ در حوزه‌های مذکور، این تخصص در دهه‌های گذشته عمدتا بر اساس تجارب فردی کوچ‌ها بسط یافته است و هنوز از بنیان نظری استواری برخوردار نیست.

سوزان ناوِلز، نویسنده کتاب که سابقه‌ای طولانی در زمینه کوچینگ دارد و از اعضای کلیدی «موسسه کوچ‌های حرفه‌ای استرالیا» به شمار می‌رود، پایان‌نامه دکترای خود در رشته مدیریت را به صورت‌بندی مفهومی کوچینگ و مدل‌سازی فرایند توسعه فرهنگ کوچینگ در سازمان‌ها اختصاص داده است. وی سعی می‌کند ارتباطی را میان سرفصل کوچینگ با مدل‌ها و نظریه‌های مرسوم در حوزه مدیریت سازمان و فرهنگ سازمانی برقرار کند و بنیانی نظری برای کوچینگ فراهم آورد.

نویسنده ابتدا رویکردهای انفرادی و سازمانی موجود برای توسعه فرهنگ کوچینگ را بررسی می‌کند و سپس، توضیح می‌دهد که چرا این رویکردها در به اجرا درآوردن تغییرات فرهنگی مورد انتظار در سازمان‌ها ناموفق‌اند. او سپس مدلی فرایندی و پویا را برای توسعه فرهنگ کوچینگ در چهار مرحله ارائه می‌کند. این مدل که بخش اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد، راهبردها و سازوکارهایی را برای پیشرفت در شکل‌دهی به فرهنگ کوچینگ در سازمان‌ها در اختیار مدیران قرار می‌دهد و همچنین، به عواملی اشاره می‌کند که مانع این پیشرفت می‌شوند یا آن را به عقب باز می‌گردانند. نویسنده در فصل پایانی، طرحی را از یک برنامه اجرایی برای توسعه فرهنگ کوچینگ در سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند.

معرفی نویسنده

سوزان ناوِلز متخصص استرالیایی حوزه کوچینگ، دارای مدرک دکترا در مدیریت و نیز مدارکی در زمینه آموزش و روان‌شناسی است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه کوئینزلند، به صورت حرفه‌ای به عنوان کوچ با سازمان‌های ملی و بین‌المللی و همچنین شرکت‌های خصوصی همکاری کرده است و از اعضای کلیدی «مؤسسۀ کوچ‌های حرفه‌ای استرالیا» به شمار می‌رود. کتاب حاضر نسخۀ ویراستۀ پایان‌نامۀ دکترای ناولز است.

قسمتی از متن کتاب

یکی از نتایج مطلوب برگزاری برنامه‌های مدیر در مقام کوچ یا رهبر در مقام کوچ این است که آگاهی مدیرانتی که در این برنامه‌ها مشارکت می‌کنند و کوچ شدن را تجربه می‌کنند نسبت به خودشان و دیگران دگرگون می‌شود. مدیران مذکور به این دریافت می‌رسند که آن‌ها، درست مانند هر فرد دیگری، انسان‌اند. این دریافت ممکن است با پیشرفت دورۀ آموزشی به تدریج رخ دهد یا ممکن است مشارکت کنندهای یکباره، همچون «صاعقه‌ای ناگهانی»، با آن مواجه شود. اما، در هر صورت، دیدگاه‌های مدیر دربارۀ جهان طی برنامۀآموزشی تغییر می‌کند.

وی درمی‌یابد کارمندان، از جمله خود او، انشان‌اند، اشتباه می‌کنند و جایزالخطایند. مدیران، با درک این نکته، نقائص خود و دیگران را می‌پذیرند و در می‌یابند اشتباه‌ها در واقع فرصت‌هایی برای بهبودند، مشروط به اینکه با بازخوردهای متناسب و به شکلی سازنده مدیریت شوند. پس از تکمیل دورۀ آموزشی مهارت‌های کوچینگ، نقش رهبر این است که شایستگی جدی خود را با کوچ کردن زیردستان مستقیمش تمیرین کند تا آن‌ها نیز به خودآگاهی دست یابند، خود را بهتر مدیریت کنند و راه حل‌های خودشان را در چهارچوب مسئولیت‌هایشان کشف کنند. (صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳)

کتاب «فرهنگ کوچینگ، راهبردهایی برای مدیران عامل، رهبران سازمانی، و متخصصان منابع انسانی» نوشته سوزان ناوِلز و ترجمه یاسر خوشنویس در ۳۲۸ صفحه، در قطع رقعی، با کاغذ بالکی، جلد شومیز، شمارگان هزار نسخه در سال ۱۴۰۳ منتشر شد.


منبع

About nasimerooyesh

Check Also

درخواست‌ خانه موسیقی از معاون امور هنری وزیر فرهنگ چیست؟

به گزارش ایرنا، نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه …