به گزارش ایرنا با وجود توسعه شقوق مختلف حمل و نقل ریلی و هوایی هنوز هم بخش عمده ای از جابجایی مسافر و کالا از طریق شبکه جاده ای انجام می شود و با توجه به حجم تردد در جاده ها و نسبت آن با سایر شقوق حمل و نقل آمار تصادفات جاده ای هم قابل تامل و نیازمند بررسی برنامه ریزی برای کاهش آن است.
در این راستا لازم است مردم بدانند موضوع قربانیان و معلولین ناشی از تصادفات مهم و خیلی دردناک است و رفتارهای پرخطر رانندگی جرم بوده و نه مهارت در رانندگی، و بخش عمدهای از تصادفات ناشی از سهلانگاری و یا ارتکاب جرم بوده است.
طبق نظر کارشناسان در تصادفات جادهای در یک تقسیم بندی کلی سه عامل جاده، خودرو و انسانی نقش دارد.بدیهی است هرچقدر استانداردهای خودرو و جاده بالاتر باشد، تلفات ناشی از تصادفات کمتر خواهد بود با این حال این هم غیرقابل انکار است که علت تامه بسیاری از تصادفات جاده ای، عامل انسانی است در واقع این راننده است که با لحاظ کردن شرایط جاده و خودرو رانندگی میکند.
کشور ما ایران یکی از کشورهایی است که آمار تلفات تصادفات رانندگی در آن قابل توجه است به طوری که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات جادهای کشور ( درون شهری و برون شهری و روستایی) جان خود را از دست میدهند.طی سالهای اخیر اقدامات گستردهای در راستای کاهش تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار گرفته است.
ایمن سازی و رفع نقاط پرحادثه و فرهنگ سازی رفتار ایمن بین کاربران جادهای، نصب و بهره برداری از سامانه های ثبت تخلفات جادهای از جمله اقداماتی است که در دستور کار مستمر ادارات کل راهداری قرار دارد. با این حال چنانکه گفته شد راننده و عامل انسانی در هر شرایطی باید جانب احتیاط را در رانندگی رعایت کند.
طبق آمار اخذ شده از پلیس راه و پزشکی قانونی سالانه حدود ۲۰۰ نفر در تصادفات راههای برون شهری و روستایی اردبیل جان خود را از دست میدهند. بررسی تصادفات در جادههای استان اردبیل نشان میدهد طی ۶ ماه اول سال جاری در راههای برون شهری و روستایی استان اردبیل نحوه برخورد حدود ۴۰ درصد از متوفیان مربوط به تصادفات رانندگی رخ به رخ ، حدود ۳۲ درصد از متوفیان مربوط به واژگونی بوده است.
علاوه بر این برخورد جلو به پهلو وسایط نقلیه، برخورد با عابر پیاده و جلو به عقب وسایط نقلیه به ترتیب در ردههای بعدی قرار گرفته است. این در حالی است که در ۶ ماه اول سال جاری ۱۶ نفر راکب و ترک سوار موتورسیکلت در تصادفات استان جان خود را از دست دادهاند.
آرامش و احتیاط در رانندگی، رعایت اصول ایمنی،بستن کمربند ایمنی، خودداری از مشاجره و شوخی در حین رانندگی، خودداری از سرعت و سبقت غیر مجاز، خودداری از رانندگی در هنگام خواب آلودگی و عصبانیت و استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و ترک سوار موتورسیکلت، میتواند در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از موثر باشد.
*رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل
منبع