به گزارش ایکنا از لرستان، نشست استانی آموزش عالی استان لرستان عصر یکشنبه، ۲۷ آبانماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرمآباد با موضوع روشهای افزایش مشارکت دانشگاهیان در پیشرفت و بهبود وضعیت استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار و درباره موضوع «دانشگاهیان و رسالت فرهنگی، اجتماعی» تبادلنظر شد.
در این نشست، دانشگاهیان شرکتکننده، دیدگاههای خود را درباره راهکارهای تقویت رسالت دانشگاهیان در موضوعات فرهنگی و اجتماعی استان، با حجتالاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرمآباد، در میان گذاشتند.
برخی از مهمترین دیدگاههای مطرح شده در این نشست از زبان دانشگاهیان به شرح زیر بود:
۱- توجه به گسترش فناوری در حکمرانی استانی علم فناوری اهمیت فراوان دارد؛ پیروزی در دنیای امروز از آن کسی است که در علم و فناوری، پیشرو باشد. در این زمینه نیاز است نخبگان داخل کشور و استان هرچه بیشتر حمایت بشوند.
۲_ در الگوی حکمرانی استانی تمدنی علم و فناوری بایستی اطلس جامع نظام آموزش عالی استان داشته باشیم؛ اطلسی که برپایه آمارهای دقیق تهیه شده باشد.
۳ـ نگاه در نظام آموزش عالی نباید سیاستزده باشد؛ نوع نگاه در نظام آموزش عالی باید کاملاً براساس نگاه علمی و فناوری باشد.
۴ـ در سند آمایش نظام آموزش عالی کشور نباید فقط نگاه کمیتگونه داشت بلکه کیفیت آموزش و پژوهش، اهمیت دارد.
۵ـ مهم این است راهکارهای علمی ارائه شده توسط دانشگاهیان از سوی مدیران اجرایی عمل بشود. باید بین دانشگاه و نهادهای اجرایی یک پیوند پایدار وجود داشته باشد؛ صرف ارائه راهکارها بدون اجرا، منجر به تحول نمیشود. پیوند بین علم و عمل از ارکان الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری است.
۶ـ بانک واحد اطلاعات اساتید و نخبگان استان لرستان تشکیل بشود.
۷ـ دبیرخانه دائمی با موضوع پیشرفت پایدار استان تشکیل بشود و کارگروههای تخصصی داشته باشد.
۸ـ استاد باید دارای صبوری، همدردی با دانشجو و انعطافپذیری باشد تا بتواند یک ارتباط اثرگذار تربیتی با دانشجو داشته باشد.
۹ـ در الگوی تمدنی حکمرانی علم و فناوری، دانشجو حین تحصیل مهارت هم میآموزد؛ مهارتهای کاربردی زندگی؛ این نکته اهمیت دارد که مهارتافزایی در سطح دانشجویان گسترش یابد.
۱۰ـ باید تفکر عقلانی و بازاندیشی انتقادی را ترویج کرد؛ البته متناسب با دین و فرهنگ ایران و راهکارها هم بایستی سازگار با شرایط جامعه ما باشند.
۱۱ـ کرسیهای علمی ترویجی و آزاداندیشی در دانشگاهها گسترش یابند.
۱۲ـ هر دانشگاهی باید یک موضوع مشخص از مسئولیتپذیری اجتماعی داشته باشد؛ برای مثال، مسئولیتپذیری فلان دانشگاه بایستی یک موضوع مشخص جامعه باشد. حکمرانی علم در استان لرستان باید موضوع ذیل مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه لرستان باشد.
۱۳ـ استاد باید بتواند با دانشجو ارتباط عاطفی تربیتی برقرار کند؛ استاد باید بتواند با دانشجو همذاتپنداری کند. استاد بایستی به اثرگذاری نقش معلمی کاملاً آگاه باشد. استاد و دانشجو عضو یک خانواده علمی، فرهنگی هستند.
۱۴ـ به دانشجویان فرصت بیشتری داده شود دیدگاههای خود را در کرسیها و تریبونها بیان کنند؛ هرچه بیشتر این امکان فراهم بشود. فرهنگ گفتوگو را بایستی در سطح دانشگاهها گسترش داد.
انتهای پیام
منبع