به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، حجتالاسلام والمسلمین عباس جاننثاری، استاد درس خارج حوزه علمیه استان روز گذشته، سوم آذرماه در جمع طلاب مرکز تخصصی شیخ مفید(ره) شهرکرد به تبیین فراز «وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه» از حکمت دوم نهجالبلاغه پرداخت و اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند آنکه زبان را بر خود آمر و حاکم کند، خود را بیارزش کرده است یعنی کسی که زبانش را نتواند کنترل کند، نفس خودش را بیارج خواهد کرد پیداست که انسان باید بتواند حاکم بر زبان باشد.
وی با ذکر حدیث دیگری از امام علی(ع) که فرمودند «لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ»، ادامه داد: زبان انسان عاقل پشت عقلش است یعنی اول تفکر و اندیشه میکند و اگر سخنی مبتنی بر عقل بود، به زبانش دستور میدهد که آن را بگوید.
جاننثاری با نقل حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند «هَلْ يَكُبُّ اَلنَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ»، تأکید کرد: زبان منشأ بسیاری از گناهانی است که انسان را دچار عذاب جهنم خواهد کرد و گناهان کبیره و رذائلی همچون غیبت، دروغ، تهمت، بدگویی و … به وسیله زبان انجام میگیرد پس باید بسیار مراقب باشیم و دقت کنیم که زبان جزو اعمال کلیدی انسان است و میتواند سعادت یا شقاوت او را تعیین کند.
این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: همه سازندگیها بستگی به این دارد که زبان انسان درست باشد و جز حق نگوید، قرآن کریم در آیه ۷۰ سوره احزاب به مؤمنان توصیه دارد که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» یعنی همیشه به خوبی و درستی سخن بگویید و در آیه بعدی نتیجه «قول سدید» را متذکر میشود و میفرماید «يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ». یعنی اگر همواره سخن صواب بگویید خداوند متعال از روی لطف و مهربانی اعمال شما را اصلاح خواهد کرد و از گناهان شما در میگذرد.
جاننثاری با تأکید بر اینکه اصلاح زبان نخستین گام خودسازی است، افزود: اگر زبان انسان خدایی شود، تمام اعمال او خدایی و الهی خواهد شد، بنابراین زبان یک عامل کلیدی است که اگر زبان انسان خوشاخلاق باشد، خلق خوش با دیگران را در عمل نیز خواهد داشت.
وی در پایان گفت: جوانى خدمت پيامبر(ص) آمد و عرض كرد آلوده گناهانم، چه كنم؟ حضرت فرمودند: دروغ نگو، عرض كرد قول مىدهم، خواست مرتكب خلاف شود يادش آمد كه به حضرت قول داده و اگر انجام دهد ناچار است به پيامبر دروغ بگويد، بنابراين آن را ترک كرد و همين باعث شد كه پاک شود.
انتهای پیام
منبع