به گزارش ایرنا سردار حسن مومنی روز پنجشنبه در نشست پایش تصادف جنوب کرمان دلیل اصلی این امر را ناشی از سرعت غیرمجاز و شدت بالای تصادفات برشمرد.
وی با اشاره به اینکه آمار جانباختگان در سر صحنه در استان سیستان و بلوچستان ۶۵ درصد است ادامه داد: خودروهای سوختبر به بمب های متحرک در این مناطق تبدیل شده اند و این فجایع را در این مناطق رقم می زنند.
سردار مومنی افزود: شورای ترافیک فکری اساسی برای این معضل کند و هم و غم خود را بر روی کنترل سرعت های بحرانی بگذاریم.
وی یادآور شد: حدود هشت درصد از تصادفات و جانباختگان ناشی از خودروهای شوتی و قاچاق هستند.
سردار مومنی تاکید کرد: جانباختگان ناشی از تصادفات در استان کرمان زیاد و آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
جانشین پلیس راهور فراجا بیان کرد: هفت درصد جانباختگان ناشی از تصادفات در کشور به استان کرمان اختصاص پیدا کرده که به نسبت جمعیت استان بسیار زیاد است.
کاهش تصادف در استان
وی یادآور شد: با تلاش های صورت گرفته همچون هفت ماهه گذشته از امسال شاهد کاهش تصادفات در استان بودهایم که امیدواریم تا پایان سال هم شاهد تداوم این کاهش باشیم اما با این وجود آمار تصادفات استان نگران کننده است.
جانشین پلیس راهور فراجا افزود: کنترل سرعت های بحرانی اهمیت دارد که مراجع قضایی دستورات خوبی در این زمینه صادر کرده اند.
شیب صعودی تصادف کرمان از ۹۹
سردار مومنی با بیان اینکه از سال ۹۹ شاهد شیب تند افزایش تصادفات در استان کرمان هستیم تصریح کرد: از ۲۲۶ فوتی در سال ۹۹ به ۴۰۸ فوتی در سال گذشته رسیده است که افزایش ۲ برابری تلفات ناشی از تصادفات را نشان میدهد و نیاز به آسیب شناسی جدی وجود دارد.
وی گفت: مسئولان از ظرفیت های استانی بیشتر استفاده کنند و واحدهای صنعتی و معدنی که در استان فعالیت می کنند باید در مشارکت های اجتماعی در راستای حفظ جان مردم با کمک به حوزه زیرساخت ها و راه یاری رسانند تا شاهد ایمنی بیشتری باشیم.
سردار مومنی اضافه کرد: برخی از وظایف بر عهده ما است و مبحث دوربین ها را پیگیری می کنیم چراکه وضعیت دوربین های ثبت تخلفات و نظارتی در جنوب کرمان مطلوب نیست.
وی افزود: بین روش سنتی و فناوری های نوین حق انتخابی نداریم و باید به سمت فناوری برویم، در این راستا به زودی تعدادی دوربین های ثبت تخلفات سیار را در اختیار جنوب قرار می دهیم.
جانشین پلیس راهور فراجا گفت: در کشور نیازمندی های زیادی داریم مجبور به اولویت بندی هستیم و بر نقاط حادثه خیز تمرکز کردهایم.
وی ضمن درخواست از همه دستگاههای مرتبط برای تمرکز بر این نقاط اظهار کرد: باید حضور برای راهنمایی مردم در این نقاط بیشتر، این نقاط آشکار سازی شود و سپس برای ایمن سازی آن اقدام کنیم.
سردار مومنی گفت: مهمتر از همه، اقدامات فرهنگی است که مغفول مانده بنابراین از متولیان امر فرهنگی می خواهیم ورود کنند.
وی ادامه داد: امامان جمعه، آموزش و پرورش و رسانه ها بر مباحث فرهنگی به ویژه در جنوب کرمان تاکید کنند.
سردار مومنی اضافه کرد: شاهد تفاوتی در نحوه رانندگی در جنوب و شمال استان هستیم و رفتارهای پرخطر رانندگی دیده میشود که با کارهای فرهنگی قابل رفع هستند چون دارای مردمی فهیم و بافرهنگ هستیم.
وی با بیان اینکه اگر کار بیشتری شود پاسخ خواهیم گرفت افزود: رسانهها از هر دستگاهی که وظیفه خود را انجام نداد مطالبه گری کنند از پلیس هم این مطالبهگری را داشته باشند.
جانشین پلیس راهور فراجا همچنین تصریح کرد: از طریق اصناف از فروش چراغ های زنون و نامتعارف جلوگیری شود.
مرگ ۳۷ نفر بر اثر تصادفات خودروهای شوتی
فرمانده پلیس راه جنوب کرمان هم در این نشست گفت: ۳۷ نفر از جانباختگان تصادفات هشت ماه گذشته از ابتدای امسال مربوط به شوتی های حامل قاچاق سوخت است.
سرهنگ امیر معینالدینی افزود: بیمارستان های جنوب استان درمانبستر و ابتدایی هستند و ۶۵ نفر معادل ۳۰ درصد از متوفیان ما در جنوب استان در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
وی با بیان اینکه بیشترین وقوع تصادف ما به ترتیب در جیرفت، منوجان و کهنوج است ادامه داد: ۱۷۵ نفر از ۲۴۰ نفر فوتی امسال در جادههای ۲ طرفه بوده است.
سرهنگ معینالدینی اضافه کرد: ۲۱ درصد کل تخلفات و ۱۸ درصد تخلفات حادثه ساز افزایش داشته است.
وی یادآور شد: ۴۳۹ هزار و ۹۳۹ نفر امسال (هشت ماه) در جنوب کرمان اعمال قانون شده اند.
عبور روزانه ۵۰۰ خودرو شوتی
فرماندار جیرفت هم در این نشست گفت: روزانه بیش از ۵۰۰ خودرو شوتی از جادههای ورودی جیرفت عبور میکنند و به شهرستان های جنوبی استان می روند.
احمد بلندنظر افزود: بیشترین عامل تصادفات همین خودروهای قاچاق سوخت هستند که برخی یک هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت حمل می کنند که با تصادف موجب می شوند افراد زنده زنده بسوزند.
وی تاکید کرد: مشکلات زیرساختی و جادهها هم بر تلفات تاثیر گذاشته است.
فرماندار جیرفت در ادامه با گلایه از پلیس تصریح کرد: فرمانده پلیس راهور شهرستان جیرفت هر چند وقت یکبار تغییر میکند و تا فرمانده بعدی مشخص شود پنج تا ۶ ماه با سرپرستی اداره می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر خلأ مدیریتی این مساله تغییرات مداوم مدیریتی تقسیم کار را برای فرمانده مشکل می کند.
فرماندار عنبرآباد هم گفت: منع قانون برای بهرهگیری از اعتبارات ملی برای راه های روستایی به یک مشکل تبدیل شده است.
یزدان افشاری پور افزود: یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی نامناسب در عنبرآباد داریم که با اعتبارات محدود فرمانداری ها امکان بهبود شرایط این راهها وجود ندارد.
منبع