محمد پورتیموری روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این پروژه با هدف ارتقای ایمنی و بهبود دسترسی در جادههای فرعی و روستایی از آبانماه سال جاری به مرحله اجرا رسیدهاست.
وی افزود: ارزیابیهای میدانی و شناسایی نقاط حادثهخیز از جمله دلایل اصلی اجرای این طرح جامع بودهاست.
پورتیموری با تأکید بر اهمیت ویژه راههای روستایی در توسعه استان قم تصریح کرد: به دلیل جایگاه راههای فرعی و روستایی در تسهیل ارتباطات و ارتقای کیفیت زندگی، این حوزه همواره در صدر برنامههای اداره کل قرار داشتهاست.
وی یادآور شد که این طرح برای نخستین بار به صورت جامع تصویب و اجرایی شده و شامل بهسازی ۱۵۶ کیلومتر راه موجود و احداث ۱۰ کیلومتر راه جدید، بهویژه در مناطق محروم میشود.
مدیرکل راهداری قم در خصوص منابع تأمین اعتبار این پروژه اظهار داشت: اعتبارات این طرح از محل سفر ریاست جمهور به قم، منابع استانی و تهاتر نفتی تأمین شدهاست.
وی گفت: پروژه در قالب یک طرح پیمانی گسترده و با همکاری همه نهادهای ذیربط در حال انجام است.
پورتیموری مدت زمان اجرای پروژه را ۲۴ ماه اعلام و ابراز امیدواری کرد که با مساعد بودن شرایط جوی و حذف موانع احتمالی، این طرح در مدت کوتاهتری به بهرهبرداری برسد.
وی در پایان از تمامی کاربران راههای روستایی، اعم از ساکنان و مسافران، خواست ضمن رعایت مقررات و همکاری با عوامل اجرایی، در تسریع روند پروژه و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی سهیم باشند.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم – تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم – کاشان، آزادراه قم – کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم – گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم – سلفچگان – اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
منبع