تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی که ۲۰ سال از استان شدن آن در کنار خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌گذرد، از زمانی که منطقه جنوب خراسان شناخته می‌شد تا سال ۱۳۸۳ که با سه شهرستان بیرجند، نهبندان و سربیشه استان شد و سال‌های بعد تاکنون که ۱۲ شهرستان دارد همواره از کمبود زیرساخت‌ها و برخی محرومیت‌ها رنج برده که دلایل متعددی داشته است.

با وجود اقداماتی که طی ادوار و دولت‌های مختلف در خراسان جنوبی انجام شده اما این استان برای جهش توسعه‌ای که لازمه آن جذب سرمایه گذاری است به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که ایجاد آنها را نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت و دولت باید در این زمینه کمر همت ببندد.

در چند سال اخیر با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه خراسان جنوبی اقدامات شاخصی از جمله گره‌گشایی از طرح‌های کلیدی و شاخص زیرساختی مهم این استان مانند انتقال آب از دریای عمان، راه آهن، جهاد آبرسانی، دوباندسازی جاده‌ها، انتقال گاز، نهضت ملی مسکن، خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند و پست‌های ۴۰۰ کیلو ولت برق در دستور کار قرار گرفت؛ طرح‌های زیربنایی مهمی که مطالبه چندین ساله مردم این خطه نیز بود.

۳۰ آبان ۱۴۰۳ سرانجام بعد از ماه‌ها کش و قوس بالاخره هیات دولت چهاردهم با رای اعتماد به سید محمدرضا هاشمی او را به عنوان دهمین استاندار خراسان جنوبی انتخاب کرد و در پنجم آذر پس از پنج روز وزیر کشور راهی خراسان جنوبی شد و با اعطای حکم، سکانداری او را رسما اعلام کرد.

اکنون فعالیت‌های وسیع زیرساختی به وسعت استان در حال انجام است و طرح‌های مهم زیرساختی از جمله راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد، انتقال آب از دریای عمان و انتقال گاز از دشتک زابل به سربیشه با انتخاب پیمانکاران مختلف در حال اجراست که مردم دیار علم و ایمان، از استاندار جدید می‌خواهند که تسریع در اجرای این طرح‌های مهم زیرساختی نیمه کاره را در دستورکار جدی قرار دهد تا روند اجرای این طرح‌ها کُند و کم فروغ نشود.

طرح‌های مهمی که تکمیل و بهره برداری از آنها با توجه به رویکرد عدالت محور رئیس جمهور و تاکید بر توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور، گام‌های بلند دیگری در مسیر محرومیت‌زدایی و توسعه پایدار استان‌های مرزی خواهد بود.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

اتصال خراسان جنوبی به ریل مطالبه ۲۰ ساله

اتصال بیرجند به راه آهن سراسری از مطالبه‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که از ۲ دهه پیش در قالب طرح‌های مختلف مطرح شده و در چند سال اخیر با گره‌گشایی از این ابر پروژه به مرحله اجرا رسیده است.

طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد، ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۳ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد و با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی، تامین اعتبار شد.

در نهایت عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد شهریور سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شد و و این ابر پروژه زیرساختی استان رنگ واقعیت به خود گرفت.

این ابر پروژه در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شده که انجام مطالعات و مناقصه زیرسازی تمامی قطعات مهم راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد در محدوده خراسان جنوبی از نهبندان تا قاین به طول ۴۳۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال انجام گردیده، پیمانکاران قطعات مشخص شدند، زمین تحویل پیمانکاران و تجهیز کارگاه انجام شده‌، همچنین عملیات خاکی در بعضی قطعات آغاز شده‌ است.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳ حداقل ۲۰۰ کیلومتر زیرسازی از مسیر ۴۳۳ کیلومتر در استان تکمیل و تحویل شود و آماده اجرای پیمان روسازی و ریل گذاری شود.

اما راه آهن نیاز فوری و قطعی مردم و توسعه خراسان جنوبی و حتی منطقه شرق کشور و محرک توسعه ملی در تجارت بین الملل است که تسریع در تکمیل آن مطالبه جدی مردم این خطه از دولت چهاردهم و استاندار جدید است.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

تکمیل طرح انتقال آب از دریای عمان

تامین آب یکی دیگر از مشکلات اساسی استان بیابانی و کم آب خراسان جنوبی است؛ موضوعی که در سفرهای استانی رئیس جمهور شهید بارها مطرح شد و امیدها را برای رسیدن آب دریا به زمین تشنه خراسان جنوبی که بیش از ۲ دهه درگیر خشکسالی است، تازه کرد.

انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های شرقی از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفت که در این خصوص خط سوم انتقال از خلیج فارس و خط چهارم انتقال از دریای عمان در دست اجراست و انتقال آب از دریای عمان به دلیل ملاحظات اجرایی، فنی و اقتصادی برای خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

خط چهارم ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی و پشتیبانی دولت در ۲ سال گذشته خراسان جنوبی هم به پروژه اضافه شد و بنابر اعلام مسئولان خراسان جنوبی، اجرای این پروژه در قالب چهار مرحله مسیریابی، تهیه نقشه، مسیرسازی و لوله گذاری باید اجرا شود که اکنون در مرحله مسیرسازی قرار دارد.

طول این پروژه از چابهار تا مشهد هزار و ۳۴۲ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر آن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد و ۲۷۰ کیلومتر طول انشعاب آب به خراسان جنوبی نیازمند ۳۰ همت اعتبار است و در مجموع برای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ همت اعتبار پیش بینی شده است.

براساس مطالعات صورت گرفته سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و فاز سوم ۱۸۰ میلیون متر مکعب است و هدف گذاری شده که آب دریای عمان در افق ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی برسد که تسریع در تکمیل اجرای این طرح با توجه به مشکلات کم آبی شدید در خراسان جنوبی مهمترین مطالبه مردم این خطه از دولت چهاردهم است.

رفع عطش روستائیان خراسان جنوبی با جهاد آبرسانی

طرح «جهاد آبرسانی» به منظور تامین آب و رفع تنش آبی نقاط روستایی کشور به عنوان یکی از طرح‌های مهم کشور کلید خورده و نقطه‌ امیدبخش برای مردم این دیار شد.

طرح جهاد آبرسانی با هدف محرومیت‌زدایی و تامین آب پایدار مناطق روستایی، در قالب ۲ قرارداد و یک تفاهم‌نامه از چند سال گذشته عملیاتی شد.

قرارداد اول آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در دستورکار قرار گرفت و این مرحله با پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی در دست اجراست، هدف گذاری شده که مرحله اول طرح جهاد آبرسانی یعنی آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در صورت تخصیص به اندازه و به‌موقع اعتبارات تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

با توجه به نیاز روستاهای این استان پهناور به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال تهیه شده است.

براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو باید قرارداد اول به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که قرارداد دوم برای اجرا ابلاغ شود و در خراسان جنوبی با توجه به پیشرفت ۷۶ درصدی قرارداد اول، شرایط برای اجرای قرارداد دوم تا حدی فراهم شده‌ است.

جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی در استان پهناور و کم آب خراسان جنوبی با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حیاتی در روستاهای این خطه محروم و مرزی در دست اجراست که اجرای کامل این طرح با توجه ویژه دولت چهاردهم نقطه امیدبخشی برای رفع تشنگی روستاییان این دیار خواهد بود.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

طرح‌های اضطراری انتقال آب به بیرجند و طبس نیازمند توجه

شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که در تابستان امسال در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و اکنون آب شرب بیرجند از ۴۲ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌ طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.

طرح آبرسانی اضطراری انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی بوده که برای تامین آب شرب بیرجند با پیشرفت ۳۷ درصدی در دست اجراست که تکمیل آن با توجه به تنش آبی در شهر بیرجند مهمترین مطالبه شهروندان است.

طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس به منظور تامین بخشی از نیاز این شهر در افق ۱۴۱۰ به میزان حدود ۲.۱ میلیون متر مکعب در سال (معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه)، توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در دست اجراست که با توجه تنش آبی شدید در شهر طبس تسریع در تکمیل این طرح اضطراری توسط وزارت نیرو ضروی است.

طرح‌های تغذیه مصنوعی بر روی کاغذ

بارها مسئولان استان از خروج روان آب‌ها از مرزهای خراسان جنوبی به عنوان یکی از چالش‌های جدی سخن گفته اند، به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هر سال حداقل بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ و به طور متوسط ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب به عناوین مختلف به سمت کویر رفته و از مرز خارج می‌شود.

محدودیت منابع آبی خراسان جنوبی، نیاز به حفظ و تقویت این منابع برای پایداری فعالیت‌های اقتصادی استان استفاده از همه پتانسیل‌های موجود را در حفظ آبخوان‌ها به عنوان تامین کننده بخش عمده ای از نیاز آب استان را ضروری می‌سازد.

برای این منظور مطالعه و اجرای پنج پروژه تغذیه مصنوعی در شهرستان‌های مختلف در اولویت استان قرار گرفته و با وجود شروع عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها در دهه‌های اخیر، نبود تامین منابع مالی مورد نیاز موجب توقف عملیات شده است.

اما با پیگیری انجام شده تامین اعتبار پروژه مدیریت و بهره‌برداری روان‌ها و سیلاب‌های مرزی به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سفر دوم دولت شهید جمهور به استان مصوب و با تخصیص بخشی از اعتبار عملیات اجرایی پروژه بندان مجدد آغاز و اکنون ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی سایر پروژه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار است.

و اما آب ژرف

با توجه به مشکلات تامین آب شهر طبس و خراسان جنوبی، مطالعات آب ژرف استان طی سالیان گذشته انجام شده و در مرحله اول با توجه به مشکلات حاد شهر طبس در تامین آب شرب، در ۲ سال اخیر عملیات اجرایی حفر چاه با تامین اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی آغاز شده و اکنون پروژه آماده‌سازی محل استقرار سکوهای حفاری به اتمام رسیده و با توجه به تنش آبی در شهر طبس اتمام این طرح ضروری است.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

رتبه چهارهم تصادفات کشور و لزوم دوبانده‌سازی راه‌ها

براساس آخرین آمار سرپرست اداره کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی، این استان در تعداد مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات به نسبت جمعیت رتبه چهارم کشور را دارد که وسعت زیاد، وجود جاده‌های کویری و غیر استاندارد بودن راه‌ها نقش مهمی در افزایش تصادفات دارد.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور است و افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد.

براساس آخرین آمار مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از مجموع ۲ هزار و ۵۱۳ کیلومتر باند دوم راه مورد نیاز در استان، ۹۲۱ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده‌ و اکنون ۴۸۵ کیلومتر باند دوم راه با پیشرفت ۴۱ درصدی در استان در دست اجرا است که تکمیل آن ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

با این وجود تنها ۱۵ درصد راه‌های اصلی و فرعی استان دوبانده است و از مجموع پنج هزار و ۷۱۳ کیلومتر، ۹۲۱ کیلومتر را شامل می‌شود و برای رسیدن به متوسط کشوری نیاز به احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان داریم.

خراسان جنوبی محروم از حمل و نقل هوایی مناسب

فرودگاه‌ بیرجند به‌رغم داشتن زیرساخت‌های مناسب و ظرفیت قابل توجهی که در انجام پروازهای داخلی و خارجی دارد اما با چالش‌هایی از جمله لغو پروازها به صورت مستمر مواجه بوده و تقویت خطوط هوایی به عنوان یکی از نیازهای اصلی استان مطرح است.

این در حالی است که خراسان جنوبی با ۶ استان کشور همجوار است و به دلیل نداشتن راه‌آهن در مرکز استان، تردد زمینی بیشترین سهم جابه‌جایی مسافر در این استان را دارد.

استاندار خراسان جنوبی هم در همان ابتدای ورودش در جلسه بررسی مسائل فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند تاکید کرد: تکمیل زیرساخت‌های فرودگاه و پروازها منظم برای خراسان جنوبی با توجه به دوری از مرکز امری مهم و حیاتی است.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد اما سال‌هاست مساله کمبود و لغو پروازها در این استان مطرح بوده و هرچند مسئولان برای برقراری پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی پیگیری و مذاکره می‌کنند اما این مساله به طور کامل حل نشده است.

با وجود آنکه مسئولان فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند اذعان دارند زیرساخت‌هایی خوبی برای پروازهای متعدد در این فرودگاه فراهم شده همواره شاهد بی‌نظمی پروازها هستیم که مردم نمی‌توانند برای انجام کارهای ضروری و درمانی روی رفت و برگشت با هواپیما حساب باز کنند و همین امر برخی امور زندگی‌شان را مختل کرده، ضمن اینکه شرایط نامناسب پروازها پیشرفت در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری استان را هم به چالش کشیده است.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

لزوم تکمیل فاز دوم انتقال گاز از دشتک زابل و تکمیل رینگ شرقی

با وجود همه تلاش‌هایی که برای گسترش شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی انجام شده اما فقط از یک مسیر و شمال استان (خراسان رضوی) تغذیه خطوط گاز انجام می‌شد که در فصل سرما برخی مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شوند و از جمله در بحران سرمای سال ۱۴۰۱ روزهای سختی برای مسئولان و مردم در تامین گاز پایدار رقم خورد.

افت فشار گاز ناشی از برودت هوا، مهر تاییدی بر دغدغه‌های موجود زد و پیگیری مسئولان استان به نتیجه رسید تا عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان در تیر پارسال آغاز شود.

کمتر از پنج ماه بعد عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک – نهبندان آغاز شد و بهره‌برداری از فاز اول خط انتقال گاز ۳۶ اینچ حدفاصل دوراهی دشتک زابل تا نهبندان به طول ۱۷۶ کیلومتر و با اعتبار ۷۲ هزار میلیارد ریال در مردادماه امسال به بهره‌برداری رسید و برای همیشه مشکل گاز خراسان جنوبی که تاکنون از یک محل و از سمت خراسان رضوی تامین می‌شد، برطرف شد.

فاز دوم این پروژه که شامل اجرای خط تقویتی از نهبندان تا سربیشه به طول ۱۲۲ کیلومتر است، این طرح در دست اقدام و طراحی است و هدف گذاری شده که تا سال ۱۴۰۵ به اتمام برسد تا رینگ شرقی کشور تکمیل شود.

این پروژه شاخص با هدف تکمیل رینگ شرقی کشور و به‌ منظور کاهش ناترازی و پایداری جریان گاز در شبکه انتقال و افزایش پایداری شبکه گاز استان خراسان جنوبی در حال اجراست و همچنین نقش موثری در رعایت اصول پدافند غیرعامل در تامین انرژی استان دارد.

با تکمیل این خط مهم و راهبردی، نقشه آمایش سرزمینی خراسان جنوبی تغییر و امکان استقرار صنایع بزرگ در استان و توسعه پایدار و رونق و شکوفایی اقتصادی خراسان جنوبی را تضمین خواهد کرد و با توجه به اهمیت وافر این طرح درخواست مردم از دولت چهاردهم این است که با توجه به هدف گذاری انجام شده، طرح در موعد مقرر به سرانجام برسد.

خط لوله تابش؛ مسیری برای تقویت امنیت انرژی شرق

امنیت انرژی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها در هر دولت و حکومتی مورد توجه است، از همین رو همواره کشورهای مختلف جهان در تلاشند تا سوخت مورد نیا خود را تامین کرده و به صورت پایدار به دست مصرف‌کننده برسانند.

برای این منظور در دی سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با عنوان خط لوله تابش (تامین انرژی بازار شرق) امضا شد.

ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۶۰ کیلومتر عبور خواهد کرد.

این ابر پروژه با اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال مجوزات لازم در دولت و شورای اقتصاد گرفته شده و در حال انتخاب پیمانکار است که آغاز عملیات اجرای این ابر پروژه یکی دیگر از مطالبات مردم خراسان جنوبی برای تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور از دولت چهاردهم است.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال – شمال شرق و جنوب – شمال شرق محقق می‌شود.

لزوم تکمیل ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت در خراسان جنوبی

احداث ۲ پست ۴۰۰ کیلوولت برق در شهرستان‌های نهبندان و فردوس طی ۲ سال گذشته در دستورکار دولت قرار گرفته است.

احداث پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان با اعتبار بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال و با ظرفیت ۲۰۰ مگاولت آمپر با هدف تقویت شبکه برق جنوب استان و تامین برق معادن از هفته دولت سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در دست اجراست که تکمیل آن سرآغاز تحویل اقتصادی در منطقه خواهد بود.

عملیات اجرایی پست و خط ۴۰۰ کیلوولت شهرستان فردوس نیز اسفندماه سال گذشته با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال به عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی و مهم منطقه آغاز شد و تکمیل آن به عنوان مطالبه چندین ساله مردم این خطه ضروری است.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

قفل بی‌مهری بر بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است که بازارچه‌های مرزی ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان و بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه در اوایل دهه ۷۰ راه‌اندازی شد و در این دهه و دهه ۸۰ تاثیر خود را بر اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی، کنترل قاچاق کالا، افزایش امنیت مرزها و شکوفایی اقتصاد محلی در محدوده‌های مرزی خراسان جنوبی گذاشت.

بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به‌ویژه بازارچه گلورده درمیان و بازارچه یزدان زیرکوه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد مرزنشینان داشتند به گونه‌ای که رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه صادرات کشور به افغانستان داشته‌اند.

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افغانستان به‌صورت یک طرفه مبادلات مرزی از بازارچه‌های دوکوهانه نهبندان، گلورده درمیان و یزدان زیرکوه را به حالت تعلیق درآورد و این معبرهای اقتصادی که معیشت مرزنشینان به واسطه داد و ستد بین تجار دو سوی مرز تامین می‌شد، بسته شد.

با این وجود مطالبه فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی همواره مطرح بوده و خبرهایی نیز در زمان‌های مختلف از سوی مسئولان مبنی بر بازگشایی آنها اعلام شده که خیلی از آنها تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

البته بازارچه یزدان در شهریور ۱۴۰۱ پس از هفت سال تعطیلی به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد که البته خرده فروشی در آن هم از رونق خاصی برخوردار نیست و مطالبه مردمی راه‌اندازی گمرک رسمی افغانستان در این مرز است تا تجارت رسمی در این بازارچه مرزی محقق شود.

بازارچه ماهیرود یا نقطه مرزی «میل ۷۸» یک فعال‌ترین گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد که البته علیرغم رونق صادرات این بازارچه از کمبود نیروی انسانی، زیرساخت‌ها، کمبود امکانات و تجهیزات کنترلی و ایمنی از جمله آتش نشانی و کمبود خدمات بهداشتی رنج می‌برد.

استاندار خراسان جنوبی هم جمعه هفته گذشته توجه به بازارچه‌های مرزی را در اولویت قرار داد و بازارچه‌های مرزی گلورده و یزدان زیرکوه را مورد بازدید میدانی قرار داد.

سیدمحمدرضا هاشمی در این بازدید با اشاره به اینکه موضوع راه‌اندازی مجدد بازارچه‌ها هم مرتبط به تعامل بین دو کشور است، بیان کرد: ما در جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای بازگشایی بازارچه‌ها داریم.

وی افزود: قطعا ما پیگیری خواهیم کرد و به همین جهت هم هست که هفته اول حضور ما در خراسان جنوبی بازدید از مرزها را داریم تا شناختی از بازارچه‌ها برای پیگیری امورات داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای این منظور پیگیری‌ها از طریق سفیر ایران در افغانستان و سفیر افغانستان در ایران انجام خواهد شد تا رونق اقتصادی خوبی در منطقه ایجاد شود.

تکمیل راه آهن تا انتقال آب؛ مطالبه مردم خراسان جنوبی از دولت وفاق

بیم و امید نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور استارت خورده و اکنون میانگین پیشرفت آن به ۵۵ درصد رسیده و خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در ساخت تمام مراحل نهضت ملی مسکن کسب کرده‌است.

در تمام شهرستان‌های استان به جز بیرجند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت یک طبقه بود و کارنامه موفق ساخت واحدهای یک طبقه را می‌توان در این استان مشاهده کرد.

اما نبود پرداخت به موقع و کافی تسهیلات و افزایش سهم آورده، صدای متقاضیان نهضت ملی مسکن در بیرجند را درآورده و در ماه‌های گذشته بارها در مقابل استانداری خراسان جنوبی در این خصوص تجمع کرده‌اند تا مسئولان صدای آنان را بشوند و پیگیر مشکلات آنان باشند که نتیجه‌ای نداشته است.

۱۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی

اکنون ۱۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که برای تکمیل آنها به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

در سه سال اخیر بسیاری از پروژه‌های ورزشی نیمه تمام که بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته بود به بهره‌برداری رسید و اکنون شاید پنج پروژه فرسایشی در استان داشته باشیم.

با اجرا و تکمیل برخی پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در دولت سیزدهم به خصوص یک سال گذشته سرانه ورزش استان به ازای هر نفر به ۵۸ سانتیمتر مربع افزایش یافت حتی شهرستان درمیان با مشارکت بنیاد علوی در توسعه مکان‌های ورزشی، اکنون با دارا بودن سرانه ورزشی ۱.۵ متری، در سطح کشور بالاترین سرانه را به خود اختصاص داده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان، سومین استان پهناور ایران به شمار می‌رود همچنین به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان دارای مرز مشترک است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

زمین لرزه گزیک خراسان جنوبی خسارت نداشت

محمد علی آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین لرزه …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ