فوق تخصص ریه: آلودگی هوا دومین علت مشکلات ریوی پس از سیگار است

دکتر خلیل انصارین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به مشکلات تنفسی منبعث از آلودگی ذرات ۲.۵ میکرون در هوا به همراه کربن و لایه اُزن اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان به این عوامل مربوط است که روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه مشکلات تنفسی و ریوی ناشی از آلودگی هوا در سلامت فرد آثار بسیار مخرب و غیر قابل جبران دارد، اظهار کرد: باید توجه داشت که پدیده آلودگی هوا بر روی مادران باردار و نوزادان تاثیرات بسیار مخرب تر از سایر اقشار دارد و این افراد در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم نباید به هیچ عنوان از منازل خارج شوند.

انصارین شرایط بیماران قلبی و عروقی، تنفسی، افراد دارای دیابت و مشکلات متابولیک، بیماران مزمن و افرادی که تحرکات بدنی بیشتری دارند مثل کارگران و نیز افرادی به دسترسی پایین به امکانات بهداشتی و درمانی دارند را جزو کسانی دانست که در معرض بزرگترین تهدیدات سلامتی هنگام آلودگی هوا قرار دارند.

وی توصیه کرد، در روزهایی که آلودگی هوا بر شهرها حاکم است شهروندان از باز کردن پنجره منازل خود به شدت خودداری کنند و تا حد امکان و ضرورت از خانه ها بیرون نروند تا ارتباط با هوا بیرونی نداشته باشند.

انصارین با تاکید بر اینکه ورزش کردن در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، استفاده از ماسک های فیلتردار در این شرایط را توصیه کرد.

به گفته وی آلودگی هوا یکی از مسایل بسیار مهم، پیچیده و چالش اصلی جوامع در حال رشد است که سالانه هزینه های بسیار هنگفتی را به نظام سلامت کشورها از جمله ایران تحمیل می کند که باید با اعمال قوانین منطقی، درست و علمی مانع از آن شد.

فوق تخصص ریه: آلودگی هوا دومین علت مشکلات ریوی پس از سیگار است

مساله آلودگی هوا با استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته قابل رفع است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه مساله آلودگی هوا قابل رفع است و باید مدیریت های کلان کشوری و استانی در این زمینه از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنند، یادآور شد: مهمترین مساله در این رابطه برنامه ریزی درست شهری با بهره گیری از نظرات متخصصان است.

انصارین با اشاره به اینکه در دهه ۱۹۵۰ لندن آلوده ترین شهر جهان بود و مدیران شهری با بهره گیری از شیوه های مدرن، تخصصی و علمی توانستند بر این چالش غلبه کند، ادامه داد: در مدت چند سال در این شهر آلودگی هوا با اعمال قوانین عملیاتی منابع آلوده کننده از بین رفت از جمله اینکه تمام دودکش های کارخانه ها جمع آوری و فیلترهای جدید جایگزین شد.

وی الزام به درختکاری واحدهای صنعتی و کارخانه های لندن از محل منابع مالی و درآمدی را یکی از قوانین بسیار مهم و تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوای این کلانشهر در سال ۱۹۵۳ بیان کرد و گفت: می توان همین مقررات را در ایران نیز جاری و ساری کرد.

وی عامل ۶۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر تبریز را مربوط به تردد خودروها و عوامل متحرک دانست و گفت: سوخت ناشی از حرکت خودروها و به خصوص موتورسیکلت ها در سطح شهر نقش مهمی در افزایش میزان آلاینده های هوا دارد.

انصارین اضافه کرد: بر اساس مطالعات علمی و میدانی تاثیر آلودگی سوخت موتورسیکلت ها هشت برابر خودروها است که باید تدابیر فوری و اقدام اساسی در این خصوص توسط مدیران استانی و شهری در تبریز اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه می توان با هزینه های پایین اما با قدرت اجرایی بالا تا حد زیادی از آلودگی هوای تبریز کاست، گفت: جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین، ممانعت از خیابان گردی خودروها در ساعات شب، توسعه قطار شهری و ایجاد زیرساخت های لازم و کافی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری از جمله این تمهیدات می تواند باشد.

انصارین خواستار ورود میدانی دادگستری، شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان های نظارتی مثل حفاظت محیط زیست و استانداری برای اقدامات فوری با هدف جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در تبریز شد.

به گزارش ایرنا، هوای تبریز در ۵۰ روز گذشته بیش از ۱۲ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

آلودگی هوای تبریز روز گذشته با ثبت عدد ۱۶۰ بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون بدترین شرایط را در سالجاری به ثبت رساند.

اکنون میزان آلودگی هوای تبریز در سه ایستگاه سنجش هوا در میدان نماز، آبرسان و هتل مرمر به ترتیب ۱۵۶، ۱۵۴ و ۱۵۳ را نشان می دهد و مدارس کلیه مقاطع تحصیلی این شهر امروز غیرحضوری است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

احیای اراضی مستعد کشاورزی آذربایجان شرقی با حق آبه ارس

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اکبر کرامتی در بازدید از آخرین وضعیت کشت و آبیاری …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ