توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز نظام آموزشی کشور است


به گزارش ایرنا، عزیز حبیبی روز پنجشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: ما به علت کم توجهی به آموزش مهارتی و برغم فراهم بودن زمینه تحصیل خوب در مدرسه و دانشگاه، نتوانسته‌ایم از دانش و انرژی جوانان و دانش آموختگان به شکل مناسب استفاده کنیم.

وی با اشاره به مقاومت خانواده‌ها در برابر هدایت فرزندان به سمت آموزش های فنی و حرفه ای و تمایل آنها به آموزش در رشته‌های نظری بیان کرد: دانشگاه و آموزش و پرورش نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند ولی به علت رشد نامتوازن جمعیت در دهه ۵۰ و ۶۰ و ورود فرزندان آنها به مراکز آموزشی مدرسه و دانشگاه، با انبوه تحصیل کردگان بدون مهارت مواجه هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران را از عوامل اصلی بی بهره ماندن کشورمان از توان، تجربه و دانش جوانان عنوان و اظهار کرد: ما باید نظام آموزشی خود را به شکل متناسب به سمت آموزش‌های مهارتی توام با آموزش نظری هدایت کنیم.

وی در ادامه توسعه متوازن و توسعه نظام آموزش و پرورش را نیازمند بها دادن به معلمان دانست و اضافه کرد: به رغم تلاش و همت دولت، مشکلات اقتصادی موجب شد که دولت نتواند آن طور که شایسته و در شان معلمان و نظام آموزش است، ادای دین کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به قرار گرفتن آموزش و پرورش این استان در رتبه دوم و سوم کشوری در دو سال پیاپی در اجرای پروژه مهر گفت: این استان در زمینه میانگین رتبه نمره امتحانات نهایی نیز از جایگاه ۳۱ به رتبه ۲۰ ارتقا یافته است.

کلام الله صفری با بین این که اقدامات انجام شده در این زمینه راضی کننده نبوده و باید برای ارتقای رتبه استان تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: میانگین نمرات دانش آموزان دوره متوسطه در کشور ۱۰.۶۷ است در حالی که این میانگین در استان اردبیل ۱۰.۱۲ بوده و استان اردبیل در میانگین نمرات دوره متوسه ۵۵ صدم پایین تر از میانگین کشوری است که باید تلاش کنیم تا به اعداد بالای میانگین کشوری برسد.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی و تلاش همگانی و با احتساب مجموع نمرات آزمون و سوابق تحصیلی، جایگاه استان اردبیل در قبولی کنکور به رتبه ۲۰ کشوری ارتقا یافته و میانگین نمرات در تمام دوره‌ها و تمام رشته‌های تحصیلی در استان اردبیل رشد نیم نمره‌ای داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین با اشاره به نیاز استان اردبیل به ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس اظهار کرد: این استان نیاز ضروری به تامین و احداث ۲ هزار کلاس درس جدید دارد که اقدامات لازم برای تامین آن از سال گذشته آغاز شده است.

وی با بیان این که آمار مدارس فرسوده استان اردبیل بسیار بالاست، اضافه کرد: طی چند سال اخیر علاوه بر احداث یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس جدید در استان، سرانه فضای ورزش دانش آموزی استان از ۲۱ سانتی متر مربع به ۵۸ سانتی متر مربع ارتقا یافته است.

صفری همچنین با بیان این که تورم جمعیت دانش آموزی در برخی مدارس استان بیداد می کند، گفت: تلاش همگانی برای تامین نیاز استان به فضای آموزشی ادامه دارد و در این زمینه خیرین مدرسه ساز هم وارد میدان شده‌اند به طوری که ۴۰ درصد نیاز استان به فضای آموزشی توسط خیرین مدرسه ساز تامین شده است.

وی با اشاره به ارتقای ۱۰ درصدی جمعیت دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مقطع متوسطه استان اردبیل گفت: بدون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، جامعه به مرحله تولید توام علم و مهارت نخواهد رسید.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) در استان اردبیل گفت: در قالب این طرح، ۸۵ هزار دانش آموز، سه هزار و ۵۰۰ معلم و ۳۴ هزار نفر از والدین در خصوص آسیب های اجتماعی تحت پوشش و آموزش قرار گرفتند.

غفور حضوری با بیان این که در اجرای این طرح، ۹۶ هزار و ۷۰۰ دانش آموز مورد غربالگری قرار گرفتند، افزود: در این طرح غربالگری ۲ هزار و ۴۰۰ دانش آموز با درجاتی از مشکل در زمینه آسیب‌های اجتماعی شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح نشان داد که طلاق والدین و تک سرپرستی به ترتیب دو عامل اصلی و دو آسیب اجتماعی تهدید کننده دانش آموزان استان به شمار می رود و پس از آن دانش آموزان شناسایی شده، با کمک ۱۴ دستگاه همکار طرح، مورد حمایت قرار گرفتند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

جمعیت هلال احمر ایران بیش از سه میلیون عضو داوطلب دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن عبودی مزروعی روز پنجشنبه در آیین نکوداشت خدمات داوطلبانه اعضای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ