علی میرزازاده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره جایگاه فرهنگی قالی ایرانی در جهان اظهار داشت: هر کشوری را به یک محصول برند در جهان میشناسند، آلمان را با مرسدس بنز، سوئیس را با ساعتش و ایران را با فرش میشناسند. فرش ایران، عجین با فرهنگ و زندگی مردم ایران است و ما با فرش ایرانی خاطره داریم و زندگی میکنیم.
فعال حوزه فرش افزود: در بیشتر جاهای دنیا فرش ایران را بهتر از خود ایران میشناسند، بیشتر موزههای جهان که در ۵ قاره بروید یک تخته فرش ایرانی در آنجا به نمایش گذاشته شده است. ما باید در نگهداری و برافراشته نگه داشتن فرش ایرانی که پرچم دوم کشور ماست کوشا باشیم.
فرش ایران همتا ندارد
میرزازاده با بیان اینکه «فرش ایران همتا ندارد» گفت: پاکستان، هندوستان و نپال رقبای ما هستند، اما اگر ریشهیابی کنید، هیچکدام نه پاکستانی است نه هندوستانی، بلکه ایرانیانی هستند که از اینجا به خاطر کملطفی در تاریخ به این کشورها رفته بودند، اکنون به بافندههای آنها سفارش فرش میدهند و خوب هم میفروشند.
وی تصریح کرد: فرش، هنر مادر ایران زمین است. در همه جای دنیا کسی اگر بخواهد عمارت و ویلای خوبی بسازد، حتما به فکر فرش آن است و فرش هم غیر از نام ایران نیست. برای این که این هنر را سرپا نگه داریم باید تبلیغات و بازاریابی هدفمند و هوشمند داشته باشیم.
فعال حوزه فرش ادامه داد: در طول سالها به فرش کممحبتی و کملطفی شده است و آنچه برازنده فرش ایرانی است دربارهاش صحبت نشده است.
فرش ایران در خاورمیانه هنوز مشتری دارد
میرزازاده خاطرنشان کرد: صادرات فرش از حدود ۲.۷ میلیارد دلار، امروز، متاسفانه به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. هنوز دیر نشده و مشتریهای زیادی میتوانیم در خاورمیانه به دست آوریم. بیشتر به خاطر تحریمهاست که ما و خودشان را تحریم و از لذت دیدن فرش ایرانی خودشان را محروم کردند.
وی یاداوری کرد: ۳۰ درصد صادرات فرش ایران به آمریکا بود، اما اکنون این سهم را از دست دادیم، در اروپا هم سهم صادرات فرش کاهش یافته است، اما اگر دست به دست هم دهیم؛ بافندهها و تجار و دولت حمایت کند میتوانیم به جایگاه اول خود برگردیم چون ما رقیب نداریم.
منبع