درخواست صمیمانه پزشکیان نشان‌دهنده دغدغه جدی دولت در مورد محیط زیست است

قادر باستانی تبریزی، پژوهشگر و مدرس ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره درخواست رئیس جمهور برای کاهش دو درجه‌ای دمای خانه و وظیفه رسانه‌ها در قبال آن، توضیح داد: رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این نقش می‌تواند در سه محور اصلی اطلاع‌رسانی، آموزش و تشویق عمومی تبلور پیدا کند و از طریق برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات خلاقانه، به تغییر رفتار جامعه در این زمینه کمک کند. در درجه اول، رسانه‌ها باید پیامدهای مثبت کاهش دما از جمله، کاهش مصرف انرژی، صرفه‌جویی اقتصادی در قبوض خانوار، کاهش وابستگی به منابع فسیلی و کمک به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را به‌طور شفاف و مستدل به شهروندان منتقل کنند.

درخواست صمیمانه پزشکیان نشان‌دهنده دغدغه جدی دولت در مورد محیط زیست است
قادر باستانی تبریزی، پژوهشگر و مدرس ارتباطات و رسانه

وی افزود: گزارش‌های خبری، مستندها و برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی، باید تأثیرات این اقدام را در کاهش بار شبکه انرژی کشور و تأمین پایدار انرژی برای همه نشان دهند. علاوه بر این، ارائه اطلاعات درباره تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی و نقش هر فرد در کاهش این تأثیرات، می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش دهد.

رسانه‌ها مخصوصا آنهایی که در خط مخالف دولت قرار دارند و دارای امکانات بسیار زیاد ارتباطی هستند، در این زمینه پیشقدم باشند و وحدت ملی را در یک موضوع همگانی به نمایش بگذارند

باستانی تبریزی با تاکید بر این که رسانه‌ها در وهله دوم، از طریق برنامه‌های آموزشی و تحلیل‌های کارشناسی، رسانه‌ها راهکارهای عملی برای کاهش دمای محیط خانه بدون کاهش آسایش افراد را نشان بدهند بیان کرد: برای مثال، تولید محتوای آموزشی در قالب ویدئوهای کوتاه، بروشورهای دیجیتال و اینفوگرافیک‌های جذاب، می‌تواند توجه مردم را به راهکارهایی مانند استفاده از پوشاک مناسب فصل، بهره‌گیری از عایق‌بندی ساختمان‌ها، کاهش نشتی‌های حرارتی و بهینه‌سازی استفاده از وسایل گرمایشی جلب کند. همچنین، دعوت از کارشناسان حوزه انرژی برای ارائه راهنمایی‌های کاربردی می‌تواند نقش مؤثری در تغییر نگرش‌ها ایفا کند.

پژوهشگر و مدرس ارتباطات و رسانه ادامه داد: همچنین رسانه‌ها با بهره‌گیری از کارزارهای تبلیغاتی خلاقانه و استفاده از نظرات شخصیت‌های محبوب، اینفلئونسرها و هنرمندان و ورزشکاران مردمی و تأثیرگذار، باید مردم را به مشارکت در این حرکت ملی تشویق کنند. تولید برنامه‌هایی درباره نمونه‌های موفق خانوارها یا محله‌هایی که در این زمینه پیشرو بوده‌اند، می‌تواند الگوهای عملی برای سایر افراد جامعه فراهم آورد. علاوه بر این، ایجاد رقابت‌های اجتماعی یا جوایز تشویقی برای کاهش مصرف انرژی هم انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند.

درخواست صمیمانه پزشکیان نشان‌دهنده دغدغه جدی دولت در مورد محیط زیست است

باستانی تبریزی تاکید کرد: من فکر می‌کنم، رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی و هر کسی که به نوعی بر افکار عمومی تاثیر دارد، باید وظیفه ملی خود بدانند که با استفاده از قدرت اقناع، توانایی انتشار گسترده پیام‌ها و بهره‌گیری از امکانات فناورانه جدید، بتوانند بر نگرش مردم و رفتارهای عمومی تاثیر گذاشته و به تحقق این هدف ملی یاری رسانند.

وی گفت: آقای پزشکیان نشان داده که یک رییس جمهور مردمی، صادق و درستکار است. رسانه ها مخصوصا آنهایی که در خط مخالف دولت قرار دارند و دارای امکانات بسیار زیاد ارتباطی هستند، در این زمینه پیشقدم باشند و وحدت ملی را در یک موضوع همگانی به نمایش بگذارند.

به گزارش ایرنا، با ورود موج سرما به کشور، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور از مردم خواست تا با کاهش ۲ درجه‌ای دمای محیط به صرفه جویی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمک کنند؛ تاکنون برخی از وزرا و مسئولان به این پویش پیوسته اند.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هدف‎گذاری تولید حدود ۹۲۳ هزار تن گوشت قرمز در سال جاری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ