وی افزود: آن زمان گروه صنعتی پلورسبز کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، طاهری از من خواست تا دورهای آموزشی در این زمینه برگزار کنم. از این رو، هفتهای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند میرفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تستها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسههای شن و بدون مسافر واگنها تست میشدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یکسال و نیم بیشتر در این سمت باقی میماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار مینشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان میبرد.
وی ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگنها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفههای ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفههای هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس همذاتپنداری کنند.
افشین در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.
به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکتهای که نباید از نظر دور داشت، این است که تکنولوژیهای بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.
افشین با بیان اینکه ریلهای قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده است، اظهار کرد: فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به بلوغ خوبی در زمینه حملونقل رسیدهایم، افزود: در زمینه حملونقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومیسازی واقعی صورت گرفته است و شرکتهای دانشبنیان زیادی توانستهاند با کیفیت بالا در سطح بینالمللی محصولات خود را ارائه کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.
به گفته او، مهمترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت میکنیم مهمترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیتهای خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیدهایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصهها دنبال کنیم.
انتهای پیام/341
منبع