یکی از این افراد که با تلاش و پشتکار خود ثابت کرده است که موفقیت حاصل تلاش و برنامهریزی است «علی جوکار» است که به واسطۀ علاقهای که در دوران دبیرستان به کار در قسمت مشاوره داشت، در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری شیراز به تحصیل پرداخت. علاقۀ وی به رشتۀ مشاوره تا جایی ادامه پیدا کرد که نیمی از پژوهشهای وی را مشاوره و آسیبهای اجتماعی تشکیل داده است و در کارنامۀ او افتخاراتی مانند دانشجوی نمونۀ مقطع کارشناسی وزارت علوم و تحقیقات در سال ۱۴۰۲، برترین دانشجومعلم پژوهشگر کشور در سال ۱۴۰۲، تألیف بیش از ۱۰کتاب در زمینۀ آموزشی و مشاوره و تألیف بیش از ۶۰ مقاله در زمینههای گوناگون دیده میشود.
کسب رتبۀ اول کشور در بین دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور در بخش اختراع شانزدهمین جشنواره بینالمللی حرکت، رتبه اول کشور در پنجمین جشنواره ایده پردازی ورزشی و بازیهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان، کسب رتبه اول کشور در جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در سال ۱۴۰۲، برترین پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان استان فارس و سردبیری نشریه فرهنگ مشاور، از دیگر افتخارات این مخترع جوان به شمار میرود. در ادامه به گفتگو با وی پرداختهایم.
وی در پاسخ به چگونگی کسب ایده پژوهشها و اختراعات خود میگوید: ایده پژوهشها و اختراعاتم را بیشتر بر اساس نیاز جامعه به حیطههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و حتی حوزۀ تخصصی مشاوره به دست میآورم.
جوکار با ابراز علاقه به فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی که در کارنامه پژوهشی و فرهنگی وی نیز نمایان است، میگوید: علاقۀ بنده به فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی، بیشتر از رشد و پیشرفت در بدنۀ جامعه شکل میگیرد و با توجه به اینکه از وجود پیشرفت در کشور بسیار لذت میبرم، سعی میکنم به نوبۀ خود، در مسیر پیشرفت کشورم قدم بردارم و شاهد موفقیتهای روز افزون آن باشم.
وی در پاسخ به سوال نقطه آغاز مسیر موفقیت خود را کجا میدانید؟ بیان میکند: به نظر من، نقطۀ آغاز پیشرفت هر انسانی از جمله بنده، آنجایی است که شروع به حرکت در مسیر رسیدن به هدفها و خواستههای خود میکنیم و باور میکنیم که میتوانیم خواستههای خود را محقق کنیم.
دانشجوی نمونه مقطع کارشناسی وزارت علوم میافزاید: به نظر بنده کسی که در مرحلۀ اول به مرحلۀ خودشناسی میرسد، خودش و تواناییهای خودش را را باور میکند و در راستای پیشرفت فردی و ارتقاء پیشرفت جمعی تلاش و کوشش میکند نخبه است.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت خودم را خودباوری و تلاش میدانم بیان میکند: اگر در زندگی موفقیتی برای بنده حاصل شد، به برکت ۳ اصلِ خودباوری، تلاش و ایمان به واژۀ «توانستن» بود.
جوکار تاکید میکند: باتوجه به اینکه کمبود امکانات در بسیاری از دانشگاهها به چشم میآید، نه میتوان منکر برتری امکانات دانشگاههای پایتخت شد نه حتی میتوان به آن فکر کرد؛ اما این موضوع نباید باعث سکون و توقف دانشجویان و عدم تلاش آنها در راستای رسیدن به موفقیتهای کلان شود. در واقع من معتقدم اگر دانشجو به دنبال کسب علم و دانش باشد، به راحتی میتواند با کوشش و تلاش خود آن را در هر جایی به دست آورد.
وی در خصوص چالشهای پیشروی خود در مسیر کسب عنوان دانشجوی نمونه مقطع کارشناسی وزارت علوم بیان میکند: دانشگاه محل تحصیل بنده نیز مانند بسیاری از دانشگاهها از امکانات رفاهی مطلوبی برخوردار نیست و علاوه بر اینکه موقعیت مکانی آن به نحوی است که رفت و آمد به شیراز از آنجا بسیار دشوار است، دانشجویان این دانشگاه از لحاظ رفاهی و دسترسی به امکانات با مشکلاتی اساسی دستوپنجه نرم میکنند. حتی در سالن مطالعۀ این مرکز نیز دسترسی به اینترنت برای پژوهش دانشجویان بسیار دشوار است.
نفر اول کشور در پنجمین جشنواره ایده پردازی ورزشی و بازیهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه میدهد: در ابتدا که با کمبود امکانات و منابع دانشگاهی مواجه شدم، ممکن بود احساس ناامیدی کنم و مانند بسیاری از دانشجویان منفعل شوم؛ اما به زودی متوجه شدم که این کمبودها نه تنها مانعی برای موفقیت من نیستند، بلکه میتوانند به عنوان محرکی برای رشد و پیشرفت من عمل کنند.
وی میافزاید: از آن زمان به بعد، همیشه بر این باور بودهام که کمبود منابع نباید باعث سکون و توقف انسان شود و رهرو راه موفقیت باید همواره در تلاش باشد، سختیها را کنار بزند و برای هر مشکلی راهحلی پیدا کند. در واقع میتوانم بگویم اصلیترین عامل موفقیت بنده نیز این کمبود امکانات و منابع دانشگاهی بود که شور و اشتیاق حرکت را در من ایجاد کرد.
جوکار اضافه میکند: گرچه دانشجویان باید از امکانات رفاهی مطلوبی برخوردار باشند، اما این مشکلات میتواند از پرورش دانشجویانِ راحت طلب جلوگیری کند و در مسیر زندگی به آنها کمک شایانی کند.
مقام سوم جشنواره دانشجویان نمونه سراسر کشور با بیان اینکه اگر فعالیتهای من در کشور مورد توجه کافی قرار نگیرد و امکان مهاجرت به کشوری که از ایدههای من استقبال میکند هم برایم شما فراهم شود، آن را نمیپذیرم میافزاید: بنده همواره رشد در میان حداقل امکانات و بهترین شدن با نگاه تمدنی داشتن برای ایران را به مهاجرت ترجیح میدهم.
وی اضافه میکند: گرچه در دوران دانشجویی برخی از دانشجویان فضای رقابت را بر فضای رفاقت و صمیمیت ترجیح میدادند و ما شاهد رقابت ناسالم بودهایم؛ اما دوستانی هم بودند که در این مسیر از رقابت ناسالم خارج نشدند و در کنار رقابت، رفاقت را نیز مد نظر قرار دادند.
جوکار با بیان اینکه در مسیر کسب این افتخارات قطعاً خستگیها و ناامیدیهای زیادی در مسیر شکل میگرفت میگوید: با تجسم لحظۀ شیرین موفقیت این سختیها آسان میشد. داشتن دوستان و هم اتاقیهای خوب در لحظات سخت نیز از دیگر عواملی است که نقش مؤثری در افزایش امید من به دنبال کردن فعالیتهای علمی و فرهنگی داشت.
وی خطاب به دانشجویانی که به دنبال کسب عنوان دانشجوی نمونۀ مقطع کارشناسی وزارت علوم هستند میگوید: خودتان را باور داشته باشید و کمبودها را مانع پیشرفت خود نبینید؛ بلکه به عنوان پلی برای رشد به آن نگاه کنید.
برترین دانشجو معلم پژوهشگر کشور درسال ۱۴۰۲ ادامه میدهد: توصیۀ دوم من این است که شخصیت خودتان را چند بعدی پرورش دهید، در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و علمی حضور پر رنگی داشته باشید و دغدغۀ تغییر و توسعه جامعه و آموزش را داشته باشید.
وی توصیۀ سوم خود را اینگونه بیان میکند: با توجه به سختیها و کم لطفیهای برخی از افراد در این مسیر، دانشجویی که هدف کسب عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی وزارت علوم را دارد، هرگز نباید از سختیها و کم لطفیهای مسیر خود ناراحت شود و این عوامل نباید خللی در مسیر او ایجاد کند.
به گفته وی ماه عسل دنبال کردن موارد گفته شده توسط هر دانشجو، کسب عنوان دانشجوی نمونۀ مقطع کارشناسی وزارت علوم خواهد بود.
رئیس مرکز جذب و توانمند سازی نیروی انسانی طرح شبکه سازی معلمان استان فارس اظهار میکند: با توجه به اینکه معلمان معماران آیندۀ هر جامعه هستند، در راستای توسعه حرفهای شغلی و معلمی، به تمام دانشجومعلمان پیشنهاد میکنم همواره نسبت به فرایند تعلیم و تربیت دغدغهمند باشند و این دغدغهمندی را با داشتن رویکرد پژوهشی دنبال کنند.
وی ادامه میدهد: پیشنهاد بعدی من به دانشجومعلمان این است که در رویارویی با چالشهای شغل معلمی به جای ناامیدی، در راستای برطرف کردن آنها تلاش کنند.
خبرنگار: محمد فروتن
انتهای پیام/
منبع