چشمک هوشمند شهرداری در تقاطع‌های کرمان

به گزارش ایرنا، تقاطع‌های همسطح کرمان با چراغ‌های راهنمایی سنتی و با استفاده از سامانه «زمان از پیش تعریف‌شده» کار می‌کنند که با این سامانه، چراغ‌های راهنمایی در همه ساعات شبانه‌روز یک الگوی عملکردی از پیش‌ تعریف‌شده و ثابت دارند که این الگو در زمان‌های دارای بار ترافیک بالا، کارآیی لازم را ندارد و در صورت نیاز، نیروی انسانی باید ورود کند.

اما با هوشمندسازی مدیریت ترافیک در تقاطع های مهم کرمان، متناسب با ترافیک خودروها، زمان توقف و حرکت هر طرف مشخص می شود.

براساس اعلام شهرداری، شهر کرمان حدود ۹۰ تقاطع چراغ‌دار دارد و با اجرای طرح جدید که مبتنی بر فناوری روز است، ۲۳ تقاطع همسطح در محورهای اصلی «شرق به غرب» و «شمال به جنوب» شهر کرمان در سال جاری هوشمند خواهد شد که با هوشمندسازی تقاطع‌ها، زمان عبور و توقف خودروها بر حسب بار ترافیک محورها تغییر می‌کند.

زمان توقف خودروها براساس بار ترافیک تغییر می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری کرمان جزئیات بیشتری از این طرح را به خبرنگار ایرنا بیان کرد و گفت: اکنون سامانه کنترل چراغ راهنمای تقاطع‌ها به صورت «زمان از پیش تعیین شده» است، یعنی از قبل به آنها زمان بندی داده شده؛ برای مثال ساعت ۲ تا ۴ عصر، ۱۶ ثانیه یک فاز و ۱۸ ثانیه فاز دیگر باشد، اما وقتی ترافیک بالا یا پایین شود، هیچ حسی(تفاوتی) ندارد.

وحید خلیفه افزود: اتفاق جدیدی که می‌افتد با هوشمندسازی تقاطع‌ها، سامانه براساس ترافیک، فاز چراغ را تخمین می‌زند و طرفی که شلوغ تر است مدت زمان سبز چراغ بیشتر می‌شود، و این چراع در سمتی که خلوت تر است نیز کمتر خواهد شد، بنابراین به مدیریت ترافیک کمک می‌کند.

چشمک هوشمند شهرداری در تقاطع‌های کرمان

وی بیان کرد: به ویژه در پیک (اوج) تردد شهری که در شهر برعکس است یعنی صبح‌ها غرب به شرق و بعد از ظهرها شرق به غرب است، باعث می‌شود چراغ خودش این تشخیص را انجام دهد و بتواند فازهای چراغ راهنمایی را براساس حجم ترافیک عبوری از هر رویکرد یا شاخه تعیین کند.

اثر ویژه در ساعات اوج ترافیک

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری کرمان اظهارامیدواری کرد و گفت: با هوشمندسازی تقاطع‌ها، زمان عبور و توقف خودروها برحسب بار ترافیک محورها تغییر می کند که با این شیوه نه‌ تنها هزینه کاهش می‌یابد بلکه ترافیک نیز تا حدود ۲۵ درصد نسبت به سایر راهکارها به‌ ویژه در ساعات پرتردد روز، کمتر می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از این روش به‌خصوص در ۲ ساعت اوج ترافیک یعنی صبح و عصر، اثر خودش را دارد البته در ساعت غیراوج هم تاثیرگذار است.

انواع هوشمندسازی

خلیفه با بیان اینکه در کشور ۲ روش اصلی برای هوشمندسازی تقاطع‌ها داریم گفت: یک روش «پایش تصویری» و استفاده از دوربین است و روش دیگر از طریق سنسورهای القایی انجام می‌شود که روش القایی، ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و کاربرد بالایی دارد.

سنسور (حسگر) القایی یکی از انواع سنسورهای الکترونیکی است که با استفاده از تغییرات میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، اطلاعاتی از محیط اطراف را به دست می‌آورد.

وی افزود: در روش پایش تصویری علاوه بر امکان هدایت کردن، می‌توانیم از ترددشماری آن هم استفاده و وضعیت تقاطع را کنترل کنیم، یعنی از طریق سامانه، کنترل فرماندهی چهارراه را به دست بگیریم.

چشمک هوشمند شهرداری در تقاطع‌های کرمان

تجهیز چهارراه طهماسب آباد به پایش تصویری

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری کرمان بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، تقاطع «سمیه» (طهماسب‌آباد) با روش «پایش تصویری» هوشمند می‌شود تا ببینیم در شهر ما چطور جواب می‌دهد، چون این سامانه در برخی شهرها یکسری خطاها به دلیل وضعیت آفتاب دارد و در بقیه تقاطع‌ها سنسور القایی نصب می‌شود.

وی گفت: حدود ۹۰ تقاطع چراغ‌دار دارای سامانه فرماندهی در شهر کرمان داریم که امسال حداقل ۲۳ تقاطع هوشمند می‌شود و یک تقاطع به صورت پایش تصویری و ۲۲ تقاطع به روش القایی است.

خلیفه بیان کرد: فرآیند هوشمندسازی این تقاطع‌های همسطح در شهر کرمان آغاز شده است و تا آخر سال‌ جاری به پایان خواهد رسید.

شیوه ای برای اولین بار در کرمان

وی افزود: این شیوه مدیریت ترافیک در تقاطع‌ها، از سال‌ها قبل در اکثر شهرهای بزرگ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اما متاسفانه هیچ‌گاه در شهر کرمان، از این شیوه کارآمد و کم‌هزینه، استفاده نشده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری کرمان با تاکید بر اینکه باید مدیریت عبور و مرور در تمامی تقاطع‌های همسطح شهر، هوشمند شود گفت: طرح و برنامه هوشمندسازی تقاطع‌های همسطح کرمان در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

وی استفاده از روش‌های جدید و علمی در حوزه‌های مختلف از جمله ترافیک را یکی از رویکردهای دوره فعلی شورا و مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: با این رویکرد، پیشنهادهای تخصصی سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ و نقل شهرداری کرمان در زمینه‌های مختلف از جمله به‌هنگام‌سازی طرح جامع ترافیک، پروژه BRT (اتوبوس تندرو) و هوشمندسازی تقاطع‌ها پذیرفته شده و مورد استقبال مدیران قرار گرفته است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

تداوم آلودگی هوا در ۱۰ شهر خوزستان؛ بهبهان و مسجدسلیمان در وضعیت قرمز

به گزارش ایرنا براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ