پژواک؛ جشنواره‌ای جوان اما معتبر

تعریف افق جهانی برای جشنواره رادیویی پژواک

به گزارش ایکنا، چهارمین جشنواره رادیویی پژواک فعالیتش را از ابتدای آبان با شعار «رادیو صدای گرم مردم ایران» و با هدف اصلی ارتقای کیفی و نوآوری در برنامه‌سازی رادیو آغاز کرد و مهلت ارسال آثار به آن تا پایان آذر است.

تیمور کوشکی از پیشکسوتان عرصه اجرا در رادیو و از مجریان شناخته شده رادیو قرآن طی یادداشتی که در اختیار ایکنا گذاشته است با محوریت جشنواره رادیویی پژواک به بیان برخی ضرورت‌ها و الزامات این قبیل جشنواره‌ها پرداخته که مشروح آن در ادامه آمده است.

رادیو در آغاز تاریخ حیات خود، دوران بسیاری را طی کرده است، در رادیو همه علائم، شنیداری هستند، این علائم از صدا و سکوت تشکیل شده‌اند، بنابراین، از زبان برای انتقال پیام استفاده می‌شود. رادیو ازیک‌طرف با کلمات، جمله‌ها و عبارات سر و کار دارد و از طرف دیگر با صدا، کلمه‌هایی که از رادیو پخش می‌شوند اجباراً همیشه شفاهی و گفتاری هستند.

رادیو چندنمادی نیست و بیشتر بر کلمات و صدا تکیه دارد. بنابراین، سادگی کلمات، صمیمیت بیان و نزدیکی با مخاطب از طریق طرح مسائل پیرامون زندگی او، می‌تواند موثرتر باشد، چنانکه در جشنواره پژواک این محور‌ها نمایان است.

بسیاری از جشنواره‌ها ازجمله پژواک در جهت اهداف توسعه فرهنگی و اجتماعی و توانمندسازی گروه‌های برنامه‌ساز حرکت می‌کنند و بخشی از این توانمندی از طریق ایجاد هویت مستقل و نقادی بروز می‌کند.

ازجمله روش‌های توانمندسازی افراد و کسب تجربیات موثر در جهت حل مسائل و مشکلات، مشارکت علاقه‌مندان مردمی خارج از سیستم سازمانی است که هم برای اداره‌کنندگان و هم برای مخاطبان بسیار کم‌هزینه‌اند.

جشنواره پژواک از ظرفیت بالایی در جهت تشویق برنامه‌سازان حول محور‌های مختلف دارا است، ارائه نظرات، گزارش‌ها و معرفی دیدگاه‌ها درباره موضوعاتی که محور جشنواره پژواک است با دیدگاه‌های مستقیم افراد می‌تواند با ساختار مناسب و بدیع دبیرخانه جشنواره پژواک را گرمی بانشاطی ببخشد.

دسته‌بندی بخش‌های جشنواره (اصلی، مردمی، ویژه، مستمر، مستندنگاری) نشان از هوشمندی و طیف وسیع و متنوعی از نیاز‌های جامعه دارد.

با وجود گذشت سال‌ها از عمر رادیو و برگزاری جشنواره‌های مختلف رادیویی، این جشنواره جوان دارای اعتبار و امتیازی است که می‌تواند گستره بیشتری از مخاطبان را جذب کند. باید دست‌اندرکاران این جشنواره افق بین‌المللی و جهانی آن را در آینده ببینند و در توسعه‌بخشی آن بکوشند.

رادیو از عصر سبع (دوران پیدایی رواج) عصر تردید، عصر استغفار و عصر تعادل عبور کرده است. تولید برنامه‌های رادیویی آسان‌تر و ارزان‌تر از قبل شده و با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد و با توجه به ارزانی و تحریک‌پذیری پوشش گسترده‌تری را فراهم می‌آورد. به تعبیر دیگر هیچ رسانه دیگری نمی‌تواند مانند رادیو ترکیب ارزانی، آسانی، سرعت و پوشش گسترده را فراهم کند.

به امید آنکه جشنواره پژواک دنیایی پرشکوه‌تر، زیباتر و مردمی‌تر فراهم آورد و رادیو در این خانواده پویا، همواره جایگاهی سترگ، شایسته و پایا یابد و صدای پژواک سخن عشق و قلب‌ها باشد.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

«سید علاء میرمحمدصادقی» درگذشت

به گزارش ایکنا، سيد علاءالدین میرمحمد صادقی از چهره‌های برجسته و خوش‌نام عرصه نيكوكارى و …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ