به گزارش ایرنا، این زمین که در سهراهی هوانیروز در داخل شهر کرمان سالها پیش در اختیار صندوق بازنشستگی مس قرار گرفته بوده (با پرداخت هزینه به زعم مدیران این شرکت، همچنان در گیر و دار اخذ سند مالکیت است) و آنطور که روابط عمومی استانداری کرمان چندی قبل اعلام کرد، در جلسهای با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل صندوق بازنشستگی مس و جمعی از مدیران استانی و شهری، مالکیت زمین صندوق برای بهبود وضعیت ورودی شهر کرمان بررسی شد.
درواقع این زمین در ورودی شهر کرمان نیست اما گویا قرار شده به دنبال تعیینتکلیف این زمین، صندوق مذکور نیز برای ساماندهی و بهبود ورودی شهر کرمان پای کار بیاید و خدماتی انجام دهد؛ کاری که مدیران شهری و استان کرمان طی سال ها باید انجام می دادند و نداده اند و حالا معلوم نیست شرکت مس غیر از ورودی اصلی شهر از سمت تهران(جاده باغین)، آیا در سایر ورودی های شهر نیز ورود خواهد کرد یا خیر چون در آنجاها نیز مشکل داریم.
تاکید استاندار برای ورودی شهر
خبر استانداری از جلسه مذکور مختصر و درباره همان جلسه بود؛ لذا خبرنگار ایرنا پیگیر ماجرا شد؛ بر پایه این خبر ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به تاکید استاندار برای بهبود وضعیت ورودی شهر کرمان گفت: با توجه به مستندات پرونده، انتقال مالکیت به صندوق بازنشستگی مانعی ندارد لذا پس از انعقاد توافقنامه اجرای طرح، زمین تحویل خواهد شد.
البته رسانه ها نیز اخیرا در مورد وضعیت نامناسب ورودی های شهر کرمان مطالبی تولید کرده بودند، از جمله ایرنا در این زمینه تولیدمحتوا داشت و مطالباتی را مطرح کرد.
جزییات مشکل زمین چه بود؟
خبرنگار ایرنا جزئیات بیشتر را به صورت تلفنی از سید مصطفی آیت اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار جویا شد که وی گفت: دهه ۵۰ زمینی که الان سه راهی هوانیروز کرمان قرار دارد با وسعت ۲ هکتار برای طرح احداث انبار، بخش اداری و از این موارد به شرکت مس داده میشود و این شرکت بعدا با پیگیری زمین مورد درخواست را افزایش میدهد تااینکه آنچه در اختیارشان قرار میگیرد در مجموع حدود ۱۷ هکتار میشود.
وی افزود: زمانی که شرکت مس و صندوق بازنشستگی مس بین خودشان یکسری حسابکتابهای مالی داشتند، توافق میشود این اموال به صندوق بازنشستگی مس منتقل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: صندوق بازنشستگی مس متعاقبا برای اخذ سند این ملک پیگیری میکند و باوجود اینکه کارشناسان منابع طبیعی و دیگر نهادهای مرتبط، آن زمان اعلام میکنند طرحی که داده شده بود، اجرا شده، راه و شهرسازی چون زمین داخل محدوده شهر است ادعا میکند این زمین در اختیار آن اداره است و باید سند را از آن اداره کل بگیرند.
وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی اواخر دهه ۶۰ یا اوایل دهه ۷۰ یک نوبت پول زمین را بر اساس کارشناسی منابع طبیعی واریز و برای انتقال سند پیگیری میکند که سند منتقل میشود تا زمانی که راه و شهرسازی اعلام میکند زمین در مالکیت آن اداره است باید از آنجا سند صادر شود.
آیت اللهی موسوی گفت: لذا راه و شهرسازی برآورد قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی انجام میدهد و به مس اعلام میکند که زمین را از آن اداره کل بخرند، صندوق آن زمان پول را به حساب میریزد که زمین را منتقل کنند ولی متاسفانه منتقل نمیشود.
وی افزود: این مساله همین طور استخوان لای زخم میماند تا اینکه مدیران صندوق بازنشستگی مس بهتازگی اعلام کردند با شهرداری توافق کردند در این زمین طرحی را اجرا کنند ولی مالکیت منتقل نشده؛ البته خودشان پیگیری میکنند سند مالکیت را برای راه و شهرسازی میگیرند ولی راه و شهرسازی خلف وعده میکند و سند را به آنها منتقل نمیکند.
معاون استاندار کرمان گفت: این اتفاق ادامه پیدا میکند تا در نهایت صندوق بازنشستگی مس از استاندار درخواست رسیدگی میکند و استاندار هم دستور داد که جلسه ای برگزار شود و این مساله حل شود.
وی بیان کرد: ما جلسه گذاشتیم، سوابق و مدارک را بررسی کردیم و دیدیم بازرسی هم به موضوع ورود کرده و موضوع سند را بررسی و اعلام کرده که انتقال سند بلامانع است؛ از طرفی شهرداری هم عدم خلاف داده به عبارت دیگر کل طرح را همه تایید میکنند که اجرا شده و انتقال سند مشکلی ندارد.
جزییات ورود مس به ورودی شهر
موسوی آیت اللهی همچنین افزود: برای اینکه پس از انتقال زمین، جزو اموال شرکت قرار گیرد و هیچ کاری در آن انجام نشود، در جلسه توافق کردیم صندوق بازنشستگی مس نیز طرحی را در ورودی شهر ارائه کند که این طرح شامل هتل و ساختمانهایی است که در ورودی شهر کمبود باشد و بتوانند با سرمایه ای که صندوق بازنشستگی مس خواهد گذاشت، طرح را اجرا کنند.
برای اینکه پس از انتقال زمین، جزو اموال شرکت قرار گیرد و هیچ کاری در آن انجام نشود، در جلسه توافق کردیم صندوق بازنشستگی مس نیز طرحی را در ورودی شهر ارائه کند که این طرح شامل هتل و ساختمانهایی است که در ورودی شهر کمبود باشد و بتوانند با سرمایه ای که صندوق بازنشستگی مس خواهد گذاشت، طرح را اجرا کنند
وی گفت: این پیشنهاد را در جلسه مصوب کردیم در صورتی که مدیران صندوق تعهد بدهند، سند را به آنها منتقل میکنیم. مالکیت زمین هنوز متعلق به راه و شهرسازی است و باید به صندوق بازنشستگی مس منتقل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان اظهار داشت: قرار شد صندوق با استفاده از مشاوران و هماهنگی شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری، طرح را با توجه به نیاز شهر تهیه کند و در کمیسیون ماده پنج ارائه شود تا مراحل تصویب و قانونی را بگذراند.
وی گفت: زمان بندی کردیم تا پایان سال کارهایشان را پیش ببرند و از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی طرح را در زمین مذکور شروع کنند.
مشکلی کهنه
به گزارش ایرنا واقعیت اینکه شهر کرمان سه ورودی اصلی دارد که شامل “جاده تهران” (شهید صدوقی) از سمت تهران، یزد، شیراز و بندرعباس، “جاده زرندی” ورودی از بیرجند و مشهد، “جاده ماهان” به سمت بم و زاهدان است که بهسازی و زیباسازی آنها سالیان متمادی از مطالبات مردم بوده اما تغییر خاصی رخ نداده است.
ورودی اصلی شهر کرمان که از سمت باغین (ورودی از استان هایی همچون یزد، فارس و هرمزگان) است و تردد بسیار بالایی دارد، نرسیده به فرودگاه، محل تلاقی با یک روستایی است که در دوطرف جاده واقع شده است؛ نه روستا توان و بضاعت ساماندهی را دارد و نه آن را برای این کار حمایت می کنند؛ حتی طی سال های اخیر محل ورود خودروها و تلاقی تردد روستاییان نیز استانداردسازی نشده و آمار سوانح آن نیز بسیار بالاست؛ باوجود آنکه بارها مسئولان گفته اند قرار است اینجا ساماندهی شود، تا این لحظه کاری از پیش نرفته است و کمترین انتظار این است که در این ورودی اصلی در محل روستا، از المان های متناسب با فرهنگ کرمان، یک ورودی زیبا احداث و اطراف جاده نیز ساماندهی شود؛ جالب اینکه برخی شرکت های بزرگ نیز در این محدوده مجوز فعالیت گرفته اند و از محل مسئولیت های اجتماعی آنها نیز در این زمینه کاری انجام نشده است.
این درحالی است که مسئولان استانی و شهری در کرمان بارها با اعلام اینکه ورودیهای شهر مرکز استان نسبت به سال گذشته چهره متفاوتی خواهند داشت اظهار کردهاند که این تفاوت با توجه به اقداماتی است که برای ساماندهی آنها توسط شهرداری و سایر دستگاه های مربوطه در حال اجراست. با وجود این،انتظار مهمانان و مطالبه شهروندان این است که ورودی اصلی شهر شکل و شمایل زیباتری داشته باشد و ضمن پاکسازی حاشیه معابر از زباله و نخالهها، نسبت به بهسازی جداول و محور وسط بلوارها، اصلاح منظر شهری، کاشت منظم درختچهها، ایجاد فضای سبز و المان (نماد) های جذاب و متناسب با خصوصیات تاریخی کرمان، اقدام شود.
واقعیت موجود اینکه ورودی اصلی شهر کرمان حتی یک نماد زیبای محوری هم ندارد که از جمله نقاط مرتبط با این مساله قبل از فرودگاه در مسیر جاده باغین، روستای سعادت آباد است که مسئولان روستا توان، دانش و امکان اجرای چنین نمادهایی را ندارند و باید شهرداری ورود کند
واقعیت موجود اینکه ورودی اصلی شهر کرمان حتی یک نماد زیبای محوری هم ندارد که از جمله نقاط مرتبط با این مساله قبل از فرودگاه در مسیر جاده باغین، روستای سعادت آباد است که مسئولان روستا توان، دانش و امکان اجرای چنین نمادهایی را ندارند و باید شهرداری ورود کند؛ راهداری نیز بارها اعلام کرده در این زمینه آماده همکاری است که باید همکاری بینبخشی بین متولیان در این زمینه و با رویکرد توجه به زیباسازی ورودی های شهر کرمان حاصل شود. باتوجه به اینکه قرار است از ظرفیت شرکت مس نیز کمک گرفته شود، معلوم نیست جانمایی موارد مورد بحث مسئولان، در همین نقطه است یا جای دیگر؛ ضرورت دارد در این زمینه مسئولان بیشتر نیز روشنگری کنند.
مشکل نگرشی را ابتدا دریابید
عمق مشکل نگرشی مدیران شهری در این زمینه تا آنجاست که اصلی ترین ورودی شهر کرمان از فرودگاه که بلوار جمهوری اسلامی است، یک روکش آسفالت نمی شود تا مهمانانی که از فرودگاه وارد شهر می شوند، درگیر صدا و تکانه های عبور از ترک های آسفالت نباشند؛ با این حال، شهرداری که نهضت آسفالت معابر را با تبلیغات بیشمار و دهانپر کُن راه اندازی کرده، در این بلوار اصلی که شریان مهم شهر محسوب می شود، تنها به ترمیم ترک ها اقدام کرد؛ یعنی کمی قیر روی ترک ها ریخت که کار را بدتر کرد و تکانه ها و صدای تردد خودروها را بیشتر؛ این موضوع نشان داد که مدیران شهری حاضر نشدند یک روکش ساده آسفالت روی مهمترین معبر شهری از فرودگاه به سمت مرکز شهر را انجام دهند و وقتی پای صحبت با آنان می نشینیم معتقدند که اولویت های مهمتری برای آسفالت دارند.
منبع