ترانه علیدوستی در جشنوارهی کن مدعی شده:«وقتی در کشوری همهچیز ممنوع باشد، یعنی شما از صبح که بیدار میشوید مشغول جنگیدن هستید….مبارزه با یکسری موانع که باعث میشود زیست شما حالت غیرعُرفی و غیرقانونی داشته باشد.»
این ادبیات مبارزهمحور من را به یاد مقالهای از شهید آوینی انداخت در مورد «هنرمند متعهد یا آزاد» که در آنجا مینویسد:« «شاعر ملامتی» يا شاعر ملعون كه زاده جامعهای تجارتپيشه است… سرانجام از نظر انديشه كارش بدين تحجر میرسد كه میپندارد فقط صورتی از هنرمند، هنرمندی بزرگ است كه به مخالفت با جامعهی خود، جامعه هر چه باشد، برخيزد..بدينگونه بسياری از هنرمندان ما آرزو دارند كه «ملامتی» شوند، اگر چنين نباشند وجدانشان ناراحت است، میخواهند كه هم برايشان كف بزنند، هم سوت بكشند.» ملامتی بودن سکهی رایج دنیایی است که خدایش پول و اعتبارش کف و سوت است.
اما ایراد کار فراتر از این حرفهاست. او وقتی صحبت از موانعی میکند که هر روز باید با آنها مبارزه کند، یعنی تلویحا به آزادی اشاره میکند. اما وقتی میگوید مبارزه با این موانع زیستش را غیرقانونی میکند (آن هم در کشوری که قانون اساسیش اسلامی است)، یعنی آن مفهوم از آزادی را طلب میکند که از ملزومات دنیای تجارتپیشگان است؛ دنیایی که به قول کامو، خدایش «پول» است. اما به قول آوینی آيا آزادی هنرمند در نفی ايدئولوژی و اخلاق است؟
او در ادامهی همان مقاله و در تبیین مفهوم آزادی مینویسد:« آزادی هنرمند در درك تكليف اوست نه در نفی و طرد التزام به همه چيز….آزادی ميان ما و آزاد انگاران مشترك لفظی است …آن آزادی كه میگويند، «رهايی از هر تقيد و تعهدی» است و اين آزادی كه ما میگوييم نيز «آزادی از هر تعلقی » است. تفاوت در آنجاست كه ما حقيقت انسان را در خليفة اللهی او میجوييم و بنابراين، «انسان كامل» و «عبدالله» را مشترك معنوی میدانيم، اما آنان بندگی خدا را نيز از خود بيگانگی میدانند.»
در واقع چنین هنرمندانی با نفی تعهدها و تقیدهای حیات الهی، تعلقات حیات حیوانی را پذیرفتهاند و برای همین سفرهی ملامتخوانی نزد بیگانهای پهن میکنند که درس آزادی را در مکتب آنها فرا گرفتهاند. قرآن چه زیبا راز این اختلاف در فهم معنای آزادی را بیان میکند: «بَل یُريدُ الاِنسانُ لِیَفجُرَ اَمامَهُ.» انسان می خواهد كه پيش رويش را پاره كند تا هيچ چيز او را نسبت به آنچه به انجام آن متمايل است محدود و مقيد نكند.
مریم اردویی