حضور روحانیون در دانشگاه‌ها از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه است

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از قم، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» که امروز پنج‌شنبه، 29 آذرماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: شهادت شهید مفتح بهانه‌ای شد برای اینکه نظریه مبارک وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد و شاید شبهاتی همچون تعارض علم و دین سبب شده بود که این دو نهاد برجسته نسبت به هم بی‌اعتنا و بی‌اعتماد شوند اما امام راحل با هوشمندی از این تهدید فرصت ساختند و دیدگاه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه ثمره این ایده و نظر را دیدیم که آن حسن تعامل حوزه و دانشگاه بوده است، افزود: در دهه ۶۰ شاهد سرازیر شدن اساتید علوم انسانی به قم بودیم و حوزه متواضعانه از بهترین اساتید علوم انسانی دعوت کرد البته دانشگاه کمتر به این ایده اقبال کرد.

سیمایی صراف تصریح کرد: از دیگر ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه این بود که در دوره ما نیاز به آموزش‌های علوم انسانی جدید احساس شد و بسیاری از حوزویان به دانشگاه رفتند؛ حقیقتاً دانشگاه رفتن نسل ما از سر مدرک گرفتن و کسب موقعیت‌های اجتماعی نبود بلکه معتقد بودیم حوزه لازم اما کافی نیست لذا با انگیزه تکمیل معلومات به سمت دانشگاه می‌رفتیم.

وی اضافه کرد: از آثار این حسن تعامل تحقیقات و تألیفات گرانبهایی است که امروز در پژوهشگاه‌های حوزوی شاهد هستیم؛ به دانشگاهیانی که بدون تحقیق و با ذهنیتی که متأسفانه برخی از سخنرانان و منابر برای جامعه ایجاد کردند درباره حوزه قضاوت می‌کنند پیشنهاد می‌کنم کتابفروشی‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه علوم و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات را ببینید که چه محصولات ارزشمند و محققانه پدید آمده است.

سیمایی صراف بیان کرد: چطور شخصیت‌های همچون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و مطهری یک روحانی دانشگاهی موفق بودند که تعدادشان اندک اما تأثیرات عمیق، فراوان و گسترده داشتند حال پرسش اینجاست که چرا امروز این چنین نیست در حالیکه به لحاظ کمی حضور روحانیون در دانشگاه‌ها بیشتر و آسان‌تر شده است.

وی گفت: شخصیت‌هایی همانند شهید مطهری، مفتح و بهشتی دارای دیدگاه وسیعی بودند و سطح جامعه را می‌دیدند و این شخصیت‌های حوزوی تحکمی رفتار نمی‌کردند و حضور آنان در دانشگاه‌ها یک شغل نبود، بلکه رسالت بود و تلاش می‌کردند در راستای اغنای مخاطبان گام بردارند اما امروز ما درنهایت می‌خواهیم شغلمان را انجام دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: شهید مطهری و بهشتی همواره در پایان سخنان خود در جلسات عمومی بحث پرسش و پاسخ را داشتند و کلام آنان یک طرفه نبوده و این سیره خاص آنان بوده است و آنان از مقام علمی بالایی نیز برخوردار بودند و امروز طلاب بنا بر توصیه بزرگان دین باید، اخلاق و علم را در خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه عالمان ما منابع تربیتی مختلفی داشتند، افزود: شهیدان مطهری و بهشتی مسئولیت‌های اجتماعی خود را به‌درستی و با احساس مسئولیت انجام می‌دادند، همچنین نماد یک روحانی که مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام داد، امام موسی صدر بود که در لبنان حضور یافت و با صبر و شکیبایی و فداکاری اقدامات بزرگی انجام داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه امام موسی صدر آنگونه تلاش کرد که در نهایت شد امام یک جامعه و مسیری که سیدحسن نصرالله رفت نیز همین مسیر بوده است درواقع مسیر خدمت به بشریت و انسانیت را هدف خود قرار داده بود، گفت: بزرگانی همچون شهید مطهری و بهشتی امام شدند نه اینکه امام بودند بلکه رسالت خود را انجام دادند و سرمایه کسب کردند این سرمایه‌ها متراکم شد و منجر به طلوع انقلاب اسلامی با امامت روحانیت و در رأس آن امام راحل شد.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه اگر مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام دهیم، در این صورت ظرفیت اجتماعی تقویت خواهد شد، تصریح کرد: وی اظهار کرد: مراجع بزرگ ما تنها محصور در فقه و اصول بودند، در زمانی که دولت‌های قبل از انقلاب و طاغوت نمی‌توانستند رفاه، اقتصاد، بهداشت و سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورند از وجوهات، مدرسه، راه و حمام ساختند و به مردم خدمت کردند و این خدمات اجتماعی و آموزشی مرجعیت همان نقش مسئولیت اجتماعی است.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

چالش سالمندی؛ تهدیدی برای توسعه پایدار و امنیت ملی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سپاه کربلای مازندران، سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلای …

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ