به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مجید خالق پور، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز اول دی ماه در آیین اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی المصطفی با تبریک ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) و همچنین تقدیر از همه دستاندرکاران عرصه پژوهش در المصطفی، اظهار کرد: حرکت جامعه المصطفی از آغاز تاکنون در سیری رو به جلو بوده است. البته هنوز تا دستیابی به افق بلند اهداف فاصله زیادی داریم، اما خدا را شاکریم که تاکنون با پویایی هدفمند و معنادار، مسیر خوبی را طی کردهایم.
استاد جامعه المصطفی همه این دستاوردها را مدیون تلاش طلاب، اساتید و مدیران پژوهشی المصطفی دانست و افزود: این تلاش و همافزایی موجب شد المصطفی امروز در عرصه علمی و پژوهشی از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخوردار باشد.
وی به بیان برخی بایستههای پژوهشی در ادامه مسیر علمی جامعه المصطفی پرداخت و ادامه داد: نخستین وظیفه که مدیریت پژوهش، اساتید و پژوهشگران باید حول آن به فعالیت علمی بپردازند، نگاه کادرسازی است. تربیت عالم به تنهایی کافی نیست بلکه باید عالمی پرورش یابد که بتواند جامعه و پیرامون خود را بر اساس علم و دانش فراگرفته شده مدیریت کند.
حجتالاسلام والمسلمین خالقپور بیان کرد: معاونت پژوهش باید پیکره آموزش المصطفی را پژوهشمحور، کند. معلومات ما باید خلاق و پویا باشند و خود را با زمانه هماهنگ کنند. اسلام به دنبال علم پویایی است که بر محور عقل قرار دارد. منشأ بسیاری از معلومات ما به جای معقولات از مصنوعات است؛ در حالی که قرآن کریم به تعقل تأکید دارد.
وی، علم را پلی برای رسیدن به آینده دانست و افزود: برای ورود به عرصه آموزش پژوهشمحور، معاونت پژوهش باید به صورت جدی در حوزه منابع درسی و متون آموزشی ورود داشته باشد و به آنها پویایی و خلاقیت تزریق نماید. گزارههای آموزشی باید به شکلی ارائه شود که موضوعات علمی را بارور کند.
قائم مقام المصطفی با تأکید بر لزوم تأمین منابع شناختی، اظهار کرد: انسان به شناخت زنده است و آنگونه عمل میکند که میفهمد و میشناسد. منابع شناختی طلاب و فضلای ما تنها کتاب و استاد نیست بلکه منابع متعدد دیگری وجود دارد که باید شناسایی و مدیریت شود. نشستهای علمی، کرسیهای نقد و نظریهپردازی، همایشها، منابع کمک درسی و … از جمله این منابع شناختی هستند.
وی، شناسایی ظرفیتهای بیرونی را ضروری دانست و گفت: این ظرفیتهای بیرونی باید شناسایی شده و برای ارتقای ظرفیتهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند. یکی از دستاوردهای المصطفی تخصصی نمودن حوزههای دانشی است. هر یک از حوزههای دانشی ما باید با ظرفیتهای خارجی آن حوزه ارتباط عمیق برقرار کند.
یادآور میشود، در پایان این مراسم از غرفههای برتر نمایشگاهی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام
منبع